اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سفیر سابق سوریه در آنکارا در گفت‌وگو با فارس:

«بندر بن سلطان» افراد مسلح را به سلاح شیمیایی مجهز کرد

سفیر سابق سوریه در ترکیه، مواضع برخی کشورهای همسایه در قبال تحولات کشورش را شرم‌آور خواند و افزود: افراد مسلح توسط «بندر بن سلطان» رئیس دستگاه اطلاعات سعودی به سلاح شیمیایی مجهز شده‌اند.

«بندر بن سلطان» افراد مسلح را به سلاح شیمیایی مجهز کرد

«نضال قبلان» سفیر سابق سوریه در ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، سخنرانی اخیر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا را گامی برای حفط آبروی خود بعد از عقب‌نشینی انگلیس از موضوع حمله به سوریه خواند و افزود: اوباما با واگذار کردن موضوع تصمیم‌گیری درباره حمله به سوریه به کنگره کشورش، به دنبال راه گریز و حفظ آبروی خود بود و این همان راه گریزی است که دیوید کامرون به آن متوسل شد و به رغم اینکه می‌دانست که مجلس نمایندگان انگلیس  با حمله به سوریه مخالفت می‌کند؛ موضوع حمله به سوریه را به رأی نمایندگان گذاشت.

وی با اشاره به مخالفت شمار قابل توجهی از مردم و مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا و انگلیس با موضوع حمله به سوریه، افزود: اگر واشنگتن و لندن به قابل تحمل بودن هزینه‌های حمله به سوریه ایمان داشتند؛ ‌در آن صورت دموکراسی انگلیس و آمریکا نقش بر آب می‌شد.

مخالفت فرماندهان نظامی آمریکا با حمله به سوریه

قبلان افزود: اخیراً دوستان اروپایی ما که مخالف جنگ علیه  هستند؛ اطلاعاتی به بنده دادند که از مخالفت فرماندهان نظامی ارتش آمریکا با حمله به سوریه حکایت دارند. زیرا نتائج آن تضمینی نیستند و آنها به عنوان شخصیت‌های نظامی از جنگ‌های عراق و افغانستان درس گرفته‌اند و نمی‌خواهند در باتلاق دیگری گرفتار شوند.

مخالفت ملت‌های جهان با حمله آمریکا به سوریه

سفیر سابق سوریه در ترکیه از مخالفت بخش عظیمی از ملت‌های اروپایی با هر حمله به سوریه سخن گفت و تظاهرات گسترده مردم برخی از کشورهای اروپایی و حتی مردم آمریکا در مخالفت با آن حمله را دلیل ان ادعا دانست و افزود: مردم بسیاری از پایتخت‌های جهان در مخالفت با حمله احتمالی آمریکا در سوریه در مقابل سفارت واشنگتن در کشورشان تظاهرات کردند.

وی درباره به تاخیر افتادن حمله به سوریه، گفت: آنچه رخ داد تاخیر حمله نیست بلکه گامی برای حفظ آبروی آنهاست. بنده از همان روز نخست نیز گفته بودم که شاهد جنگ تمام عیار علیه نخواهیم بود زیرا کسی – نه در غرب و نه در شرق و نه در منطقه خاورمیانه - نمی‌تواند نتائج جنگ گسترده را تحمل کند. زیرا در صورت حمله به سوریه به جنگی تبدیل می‌شود که پیامدهای آن غیر قابل پیش بینی است.

اهداف غربی‌ها در منطقه

قبلان همه اقدامات غرب در منطقه را مبتنی بر دو هدف اساسی خواند و تاکید کرد که این دو هدف عبارتند از: تامین امنیت رژیم صهیونیستی و سیطره بر منابع و ثروت‌های منطقه است. هر جنگی که نتواند امنیت صهیونیست‌ها و سیطره بر منابع نفت و گاز را تضمین کند، نوعی ریسک و ماجرا جویی است که هیچ جذابیتی برای طرف غربی و یا آمریکای ندارد.

وی درباره واکنش دمشق و متحدانش به تهدیدات غربی مبنی بر حمله محدود به دمشق،‌ یاد آور شد که از همان آغاز تهدیدات غربی مبنی بر حمله به سوریه، محور مقاومت بویژه مقاومت اسلامی لبنان پیام‌های قوی به آمریکا و رژیم صهیونیستی ارسال کردند مبنی  بر اینکه غربی‌ها می‌توانند آغاز کننده جنگ باشند ولی نمی‌توان آنرا به پایان ببرند. این جنگ بسیار گسترده خواهد شد و همگان در بر خواهد گرفت.

اردوغان خواستار حمله گسترده به سوریه است

سفیر سابق سوریه در آنکارا هدف از بالا گرفتن تهدیدات علیه سوریه را فشار بر دمشق به منظور آغاز مذاکرات و حل بحران جاری خواند و افزود: اخیر اردوغان گفت که موافق «حمله محدود به سوریه نیست». برخی‌‌ها این گفته اردوغان را ناشی از احساس همنوایی وی با سوریه تفسیر کردند. این در حالی است که نخست وزیر آنکارا خواستار جنگ فراگیر علیه سوریه است تا اهدافی که ترکیه از تحقیق آنها عاجز مانده است؛ محقق شوند.

اتحادیه عرب، ابزاری برای اجرای توطئه‌های صهیونیستی

وی با اشاره به ضرورت فرق قائل شدن بین دولت و ملت ترکیه،‌ گفت: اتحادیه عرب به ابزاری مسخره برای اجرای توطئه‌های رژیم صهیونیستی و غربی تبدیل شده است. اگر اتحادیه عرب به وظیفه خود عمل می‌کرد ما شاهد نابودی عراق نمی‌بودیم و کشورهای عربی مانند سوریه، مصر،‌ لبنان، عراق، یمن، لیبی و سودان مورد هدف قرار نمی‌گرفتند. آنچه از زبان سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی و نبیل العربی رئیس اتحادیه عرب و پیش از این از حمد بن جاسم نخست وزیر سابق قطر شنیدیم خجالت آور است.

فعالیت‌های اردن و سعودی علیه نظام سوریه

قبلان مواضع برخی کشورهای همسایه سوریه در قبال تحولات این کشور را شرم آور توصیف کرد و افزود: اردن به تروریست‌ها پناه داده و آنها را آموزش داده و با مسلح ساختن آنها، وارد خاک سوریه می‌کند. همه ما از آنچه در فرودگاه «الرویشد» تحت نظر سلمان بن سلطان معاون وزیر دفاع عربستان سعودی رخ می‌دهد؛ آگاهی داریم. همه از پادگان‌های آموزش نظامی در خاک اردن اطلاع دارند که چگونه هزاران تن از مزدوران را آموزش داده و توسط بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان به سلاح شیمیایی مجهز می‌شوند. اسناد موثقی وجود دارد که این موضوع را ثابت می‌کنند.

وی در پایان با یادآوری مواضع ایران و عراق در قبال تحولات سوریه گفت: ما به همراه عراق، ایران و محور مقاومت در یک سنگر و جبهه واحد هستیم.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول