اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

طرح «جان کری» و «بندر بن سلطان» برای حمله به سوریه/ رویای ریاست‌جمهوری «کری»

یک پایگاه خبری لبنانی با نگارش یک گزارش تحلیلی، انگیزه اصلی وزیر امور خارجه آمریکا در تحریک به جنگ علیه سوریه را تلاش او برای دستیابی به پست ریاست جمهوری عنوان کرد.

طرح «جان کری» و «بندر بن سلطان» برای حمله به سوریه/ رویای ریاست‌جمهوری «کری»

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «المنار» در مقاله‌ای تحت عنوان «حمله به سوریه...راه «کری» برای ریاست‌جمهوری» به بررسی انگیزه‌ اصلی «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از ترغیب برای حمله نظامی به سوریه پرداخت.

محمد علوش، نویسنده این گزارش تحلیلی می‌نویسد: به نظر می‌رسید وزیر خارجه آمریکا بیش از هر طرف دیگری به حمله نظامی به سوریه مشتاق است. وی اطمینان می‌دهد که کنگره نیز از موضع «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمله نظامی به سوریه حمایت خواهد کرد.

جان کری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ABC اظهار داشت: نمی‌توانم تصور کنم که کنگره به مسئولیتی که به آن واگذار شده، پشت کند و بپذیرد از دیکتاتوری که از گازهای مسموم علیه ملتش استفاده می‌کند حمایت کند. من فکر نمی‌کنم کنگره چنین کاری کند.

«کامل وزنة» کارشناس امور آمریکا در گفت‌وگو با «المنار» می‌گوید: طرح حمله به سوریه، طرح جان کری و بندر بن سلطان است. کری پس از ناکامی اولیه در پروژه حمله به سوریه در تماس تلفنی با بندر بن سلطان به وی اطمینان داد که تمام تلاش خود را وقف موفقیت این طرح می‌کند.

وی افزود: کری تبلیغات انتخاباتی خود برای تصدی پست ریاست‌جمهوری در سال 2016 را با طرح حمله به سوریه کلید زده است و این اقدام یک رویارویی با رقیب اصلیش «هیلاری کلینتون» است و هدف او این است که به افکار عمومی القا کند مرد دولت و جنگ است.

وزنة افزود: این مسئله برای ما یادآور اقدام «نیکسون» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در باره ویتنام است. وی «کیسینجر» را به ویتنام فرستاد و از ویتنامی‌های جنوب خواست تا توافقنامه آتش ‌بس با شمالی‌ها را امضا نکنند و در مقابل به آْنها وعده داد که اگر به قدرت برسد، شرایط مذاکراتی بزرگتر و بهتری را برای آنها فراهم کند.

وی تاکید کرد: اوباما طرح حمله به سوریه را به کنگره ارائه کرده در حالی که می‌دانست بدون رجوع به کنگره نیز از اختیارات این حمله برخوردار است و این یعنی اینکه این طرح، طرح اوباما نیست بلکه متعلق به کری است.

این کارشناس امور آمریکا تصریح کرد: اما حساب و کتاب‌های کری خطاست و می‌خواهد آمریکا را وارد جنگی ناخواسته کند. جنگی که ارتش نیز با آن موافق نیست زیرا ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در نشست‌های کنگره گفته است: منافع آمریکا بهتر از طرف مقابلش در سوریه نخواهد بود به ویژه که نیروهای مسلط بر معارضان، «جبهة النصرة» و القاعده هستند که در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارند.

وی افزود: فضای عمومی در آمریکا بیانگر مناقشه میان گروه‌های سیاسی آمریکایی درباره حمله به سوریه است تا جایی که حزب محافظه‌کار «تی پارتی» مخالف استفاده از گزینه نظامی علیه سوریه است.همچنین بسیاری از دموکرات‌ها و جمهوری‌‌خواهان با این طرح حمله مخالفند.

وزنة در ادامه به اوضاع داخلی آمریکا پرداخت و گفت: در کشوری که بیش از 50 میلیون آمریکایی آن نیازمند حمایت‌های غذایی هستند و درصد بیکاری 15 است و 17 تریلیون دلار بدهی دارد، ماجراجویی با هرگونه اقدام نظامی دارای پیامدهای خطرناکی خواهد بود. ممکن است قیمت نفت به بشکه‌ای 150 دلار یا 200 دلار نیز برسد و این مسئله به رکود و چه بسا فروپاشی اقتصادی نیز منجر شود.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول