اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حسرت بر دل سوغات همدان ماند / بسته‌بندی مناسب آرزوی دیرینه

از دیرباز تاکنون محصولات همدان از یک صنعت بسته‌بندی خوب عقب مانده‌اند و در تنوع این صنعت سردرگم هستند.

حسرت بر دل سوغات همدان ماند / بسته‌بندی مناسب آرزوی دیرینه

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، در دنیای امروز نقش بسته‌بندی مناسب کالا در فروش بیشتر و کسب سود بهتر بر کسی پوشیده نیست.

بسته‌بندی خوب کالا می‌تواند در عین اینکه زمینه ماندگاری محتوای خود را فراهم ‌کند جاذبه بالایی برای مصرف‌کننده به منظور خرید کالا را ایجاد خواهد کرد.

نقش بسته‌بندی کالا به عنوان یکی از مؤلفه‌های تعیین‌کننده افزایش توان رقابتی در بازارهای داخلی و خارجی را نیز نباید از نظر دور داشت.

نباید به سادگی از کنار این مزیت رقابتی گذشت زیرا توجه به آن از یک سو سودآوری بالایی را در پی خواهد داشت و از سوی دیگر باعث تبلیغ آن کالا خواهد بود.

بسته‌بندی زیبا و مناسب یک محصول معرف آن است پس باید در بسته‌بندی کالاها به این امر مهم توجه شایانی صورت گیرد زیرا این مهم عامل برخورداری از بازار و فروش بهتر محصول مورد نظر می‌شود.

کشورهای پیشرفته با توجه به بسته‌بندی کالا، نه تنها رضایت مصرف‌کننده را کسب کرده‌اند که سب رونق فروش محصولات خود شده‌اند.

برگزاری همایش‌های مختلف در رابطه با «بسته‌بندی کالا» با رویکرد بازاریابی، کیفیت، انطباق با محیط زیست و استانداردهای بین‌المللی همواره در دستور کار این کشورها بوده و از این طریق دستاوردهای بسیاری را نیز کسب کرده‌اند.

بسته‌بندی به عنوان یکی از شاخه‌های مهم در بازاریابی و تبلیغات به حدی اهمیت دارد که می‌توان آن را واسطه بین تکنولوژی و مصرف‌کننده دانست.

استان همدان با برخورداری از ظرفیت‌های بالایی در زمینه گردشگری و دارا بودن صنایع دستی فاخر و سوغات خوشمزه نیازمند بهره‌مندی از صنعت بسته‌بندی مطلوب است.

هنوز که هنوز است محصولات همدان اندر خم برخورداری از یک صنعت بسته‌بندی خوب مانده‌اند و سردرگم‌اند و خبری از این مهم نیست که نیست.

برای مثال می‌توان از کماج به عنوان یکی از سوغات همدان نام برد که هنوز بسته‌بندی معمولی و تکراری دارد در صورتی که می‌توان با ایجاد تنوع زمینه جذب مشتری برای خرید آن را فراهم کرد.

انگشت‌پیچ از دیگر سوغات همدان است که با داشتن بیش از 100 سال سابقه، یکی از خوردنی‌های خوشمزه و پرطرفداری است که شاید هنوز برای بسیاری از هموطنان ما ناشناخته باشد.

نحوه بسته‌بندی این محصول نیز در دبه‌هایی به اندازه‌های مختلف ولی ساده و فاقد جذابیت است در صورتی که می‌توان با ایجاد طرح بر روی این دبه‌ها آنها را برای مشتری زیباتر و خوشایندتر کرد.

 

سفال همدان با شهرت جهانی‌اش، در صنعت بسته‌بندی هنوز ره به جایی نبرده در صورتی که می‌توان با استفاده از طرح‌های زیبای بسته‌بندی این محصول را بیشتر و بهتر به مشتریان معرفی و آن را صادر کرد.

گردو، کشمش، شیره، شیرمال، حلوازرده، چرم و... از دیگر محصولاتی است که نیازمند توجه در صنعت بسته‌بندی هستند و خواهان همت مسئولان در این زمینه.

کاش فقط به برگزاری جلسات و یا وعده‌ها و صحبت‌هایی در خصوص لزوم توجه به این مهم بسنده نکنیم و در مقام عمل وارد شده و حسرت بسته‌ندی مناسب را از دل محصولات همدان برداریم.

در همین راستا با برخی از مسئولان امر به گفت‌وگو نشستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان مشکل برندسازی را یکی از معضلات حوزه صنایع دستی استان دانست و اظهار داشت: بسیاری از هنرمندان با وجود تولیدات زیبا، به علت عدم بسته‌بندی مناسب از بازاریابی خوبی برخوردار نیستند.

علیرضا ایزدی ادامه داد: البته این مشکل تا حدودی در چرم رفع شده اما در سفال همچنان باقی است که باید فکری به حال این قضیه شود.

وی تعریف برند مناسب برای صنایع‌ دستی را موجب رفع دغدغه بازاریابی عنوان کرد و افزود: امروز لاله‌جین با برخورداری از بازار پررونق، فاقد بسته‌بندی مناسب است که به نحوی مانع از توسعه این بازار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان یکی از راهکارهای رفع این مشکل را در تشکیل اتحادیه دانست و ابراز داشت: متأسفانه در استان همدان یا اتحادیه نداریم و یا اتحادیه‌ها‌ به معنای واقعی نیستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخش خصوصی بتواند در قالب اتحادیه‌ها به این بخش وارد شود، مشکلات ما در این زمینه تا حدودی رفع خواهد شد.

ایزدی ادامه داد: اداره میراث فرهنگی آمادگی دارد در کنار سازمان صنعت، معدن و تجارت و هنرمندان، اتحادیه‌ای تحت عنوان صنایع‌ دستی را ساماندهی کند تا از عملیات انفرادی در این زمینه جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه حق همدان در ارتقاء جایگاه صنایع‌ دستی بیش از اینهاست، افزود: امیدواریم با ارتقاء کمی و کیفی در حوزه صنایع‌ دستی شاهد افزایش تولیدات صنایع‌ دستی باشیم.

فرماندار همدان نیز درباره موضوع بسته‌بندی سوغات همدان با بیان اینکه در بسته‌بندی این محصولات هنوز با مشکل مواجه هستیم، گفت: باید اقدام مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

حسن قهرمانی‌مطلق ادامه داد: مسئولان امر با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان با برگزاری جلساتی این موضوع را بررسی کنند تا برای سوغات همدان بسته‌بندی مناسبی تعریف شود.

وی با بیان اینکه بسته‌بندی مناسب در فروش محصول بسیار تأثیرگذار است، افزود: این مهم باعث تبلیغ همدان و معرفی ظرفیت‌های آن می‌شود.

فرماندار همدان ابراز داشت: ایجاد صنعت بسته‌بندی خوب علاوه بر ماندگاری محصولات، باعث جذابیت بیشتر برای خرید آن توسط مشتریان می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه وظیفه بسترسازی و نقش حمایتی از متقاضیان صنعت بسته‌بندی بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است، افزود: اگر طرحی دارای توجیه اقتصادی باشد از آن حمایت خواهیم کرد

سعید سیاری ادامه داد: بحث صنایع بسته‌بندی نه تنها در همدان که در کل کشور به عنوان یک نیاز ویژه به شمار می‌رود و حرکت های خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: درخواست‌هایی در سطح استان در ارتباط با این موضوع مهم از سوی برخی از متقاضیان اعلام شده که درصدد ارائه تسهیلات به آنان هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: پس از اعلام ردیف تسهیلاتی، این متقاضیان را زیر پوشش ویژه قرار می‌دهیم به این دلیل که به عنوان صنعت تکمیلی محسوب می‌شوند.

وی ابراز داشت: امیدواریم ردیف تسهیلاتی به زودی اعلام شود تا بتوانیم از متقاضیان در این زمینه حمایت لازم را داشته باشیم.

سیاری افزود: توجه به این صنعت مهم و جذاب، علاوه بر ایجاد اشتغال در سطح استان، باعث می‌شود ارزش افزوده کالا در داخل استان بماند.

وی تصریح کرد: میزان تسهیلات اعطایی به متقاضیان به تناسب نوع طرح متفاوت خواهد بود.

===========

مریم شهابی باهر

===========

انتهای پیام/89002/خ40/ژ1001
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول