اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم دشتستان در مجلس:

اکثر واحد‌های بسته‌بندی خرما بدهکار سیستم بانکی هستند

نماینده مردم دشتستان در مجلس گفت: اکثر واحد‌های بسته‌بندی خرما بدهکار سیستم بانکی هستند.

اکثر واحد‌های بسته‌بندی خرما بدهکار سیستم بانکی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد شامگاه شنبه در نشست کارگروه کشاورزی دشتستان اظهار داشت: دشتستان یکی از نقاط حائز اهمیت استان و کشور در حوزه کشاورزی و تولید خرما است و از این رو باید توجه خاصی به این منطقه داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که پیش روی نخلداران و کشاورزان وجود دارد، می‌طلبد مسئولان مربوطه با عزم جزم برای رفع مشکلات تلاش کنند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رفع دغدغه‌هایی که باغداران و تولیدکنندگان خرما همه ساله در فصل برداشت محصول خرما با آن مواجه هستند را در سال جاری به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده و پیگیری‌های گسترده‌ای با توجه به موقعیت خاص منطقه در این خصوص صورت گرفته است.

موسوی‌نژاد با انتقاد ازاعلام قیمت خرید تضمینی خرما توسط نهادهای دولتی، بیان داشت: هر ساله شاهد اعلام قیمت خرید تضمینی خرید خرما از کشاورزان هستیم که این امر هیچ منفعتی برای کشاورزان و باغداران ندارد و تنها باعث سودهای کلان برای دلالان و تاجران محصول خرما می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه قیمت تضمینی خرید خرما باید به‌عنوان قیمت کف در بازار قرار گیرد، اضافه کرد: طی بررسی‌های وسیعی که انجام داده‌ایم به این نتیجه نرسیده‌ایم که خریدتضمینی به نفع نخلداران است، چراکه معمولاً این قیمت به ‌صورت غیر ارادی به‌عنوان سقف قیمت خرما محسوب مس‌شود و مورد سوءاستفاده دلالان بازار خرما قرار می‌گیرد.

این مسئول اذعان داشت: تعیین نرخ توافقی خرید خرما از کشاورزان توسط کشاورزان مطرح می‌شود، اما باید توحه داشته باشیم که خرید توافقتی نیز نام دیگری از خرید تضمینی است و به کشاورزان زحمت‌کش که یک سال برای به دست آوردن محصول خود سختی‌های فراوان را متحمل می‌شوند، سودی نمی‌رساند.

رئیس فراکسیون نمایندگان استان‌های جنوبی کشور تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید به تناسب هزینه‌های تولید و تورم سالانه افزایش یابد، اما تاکنون شاهد تحقق این امر نبوده‌ایم.

موسوی‌نژاد ابراز داشت: تولید‌کنندگان خرما باید تشکل‌های قوی راه‌اندازی کنند و کارشناسان وزارتخانه‌ای نیز دراین حوزه تحقیق و مطالعاتی انجام دهند تا مشکلات موجود درمسیر بسته‌بندی، بازاریابی و فروش خرما مرتفع شود.

وی با بیان اینکه در استان بوشهر واحدهای بسته‌بندی با مجموع ظرفیت 100 هزار تن وجود دارد، افزود: اکثر واحدهای بسته‌بندی خانگی وصنعتی بدهکار سیستم‌های بانکی و فاقد سودآوری و حتی نقدینگی برای انجام امور خود هستند.

موسوی‌نژاد ابراز داشت: برخی از نخل‌داران به‌دلیل کمبود نقدینگی به‌منظور تهیه کارتن و سایر ملزومات بسته‌بندی، مجبور می‌شوند خیلی سریع خرمای خود را به قیمتی ارزان بفروشند و از این رو تقویت واحد‌های بسته‌بندی و فرآوری خرما در شهرستان دشتستان امری ضروری است.

انتهای پیام/2452/ذ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول