اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از جشنواره منطقه‌ای بازی‌های بومی در شهرکرد

بازی‌های محلی کودکان را در برابر استرس‎های زندگی شهری واکسینه می‎کند

آشنایی کودکان با بازی‌های محلی و بومی در عصر اینترنت و بازی‎های رایانه‌های موجب خواهد شد تا آنها در بزرگسالی کمتر از مشکلات و سختی‌های روحی زاییده زندگی شهری زجر کشیده و با کوچک‌ترین ناراحتی عصیانی و خشمگین ‎شوند.

بازی‌های محلی کودکان را در برابر استرس‎های زندگی شهری واکسینه می‎کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، امروزه بازی‌های کامپیوتری، پلی استیشن و موبایل جای بازی‌های محلی مثل الک دولک، آسیاب بچرخ، گرگم و گله می‏برم را گرفته و اکثر افراد به دلیل استفاده بیش از حد از بازی‌های رایانه‌ای بیشتر به بیماری‌های سرطان و بیماری‌های مربوط به چشم دچار می‌شوند.

البته باید گفت که بازی‌های رایانه‌ای بد نیست، صحبت بر سر میزان استفاده مجاز از این بازی‎ها در سنین کودکی است، کودکان مملو از هیجان و نشاط هستند که اگر این انرژی آنها تخلیه نشود سلامت روحی و روانی آنها را هب مخاطره خواهد انداخت، پس باید در کنار آن بازی‌های محلی و تحرک دار نیز انجام دهند، برهمین اساس با توجه به اهمیت احیاء بازی‌های گذشته مسئولان ورزش استان چهارمحال و بختیاری گردهم آمده و بستر میزبانی نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی کودکان دختر منطقه سه کشور را شهرکرد فراهم کردند که امروز این جشنواره در پارک بانوان شهرکرد برگزار شد.

نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی کودکان دختر منطقه سه کشور با حضور استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان صبح امروز آغاز شد. در مراسم آغازین این جشنواره تیم‌های شرکت کننده با در دست داشتن نمادهای بومی استان خود و پوشیدن لباس‎های بومی و محلی با شور و آواز وارد محل مسابقات شده و در جایگاه مخصوص استان خود ایستادند. 

*احیای بازی‌های بومی کشور یک ضرورت است

نائب رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی گفت: برای نخستین بار است که جشنواره کودکان دختر منطقه سه کشور در استان چهارمحال و بختیاری برگزار می‎شود، در این دوره مسابقات استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد شرکت کرده‌اند.

بهار بهرامی با اشاره به اینکه سعی شده در شش منطقه کشور این جشنواره برگزار شود، گفت: در هر منطقه شش استان در این مسابقات شرکت می‌کنند، به دلیل اینکه شرکت کنندگان این جشنواره کودکان هستند سعی شده است تا میزبانی به استانی داده شود که مرکزیت بیشتر نسبت به سایر استان‌ها داشته باشد.

وی افزود: استان چهارمحال و بختیاری به دلیل برخورداری از آب و هوای مطلوب و تقاضای مسئولان ورزشی استان برای این میزبانی انتخاب شد که امیدواریم سال‌های بعد نیز این مسابقات در این استان زیبا برگزار شود.

بهرامی با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش اجرا می‎شود، گفت: بخش نخست جشنواره اجرای بازی‎های نمایشی و بومی محلی کشور است که از گذشته سینه به سینه برای نسل جوان نقل شده است، در حقیقت این جشنواره به دنبال احیای بازی‌های بومی کشور است.

نائب رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی ادامه داد: بخش دوم نیز که در حاشیه این جشنواره برگزار می‏‎شود در قالب اردویی است تا کودکان با اشتغال به بازی‌های کودکانه، نقاشی، طناب کشی و در حقیقت سپری کردن اوقات فراغت خاطره خوش در تابستان خود را به یاد داشته باشند.

*ارتقای سطح ورزش نیازمند حمایت بخش خصوصی است

بهرامی با اشاره به اینکه مسابقات این جشنواره حالت رقابتی ندارد، یادآور شد: تقریبا برای تمامی کودکان شرکت کننده جوایزی در نظر گرفته شده است، چراکه هدف اصلی این جشنواره غنی سازی اوقات فراغت کودکان است. 

وی با بیان اینکه رونق ورزش‎های بومی در مراکز شهرستان‎ها نیازمند حمایت بخش خصوصی است، گفت: گرچه بانوان ورزش استان همکاری خوبی با اداره‌کل ورزش و جوانان و سازمان آموزش و پرورش استان دارند، ولی برای پیشبرد اهداف خود نیازمند جذب اسپانسرهای خصوصی هستند.

بهرامی تأکید کرد: نخستین دوره این جشنواره در استان اردبیل برگزار شد و چهارمحال و بختیاری نیز میزبان برگزاری نخستین دوره جشنواره بازی‌های بومی و محلی کودکان دختر منطقه سه کشور است.

*آموزش تعاون و همکاری به کودکان با "هل هله گرگه چمبری"

مربی تیم بازی‌های محلی و بومی استان خوزستان در حاشیه برگزاری این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: تیم استان خوزستان برای نخستین بار است که در جشنواره شرکت می‌کند، هدف اصلی این تیم معرفی بازی‌های بومی محلی استان خوزستان به مردم کشور است.

فرزانه لجم اورک افزود: در این دوره مسابقات که بیشتر حالت نمایشی دارد تا رقابتی از هر تیم یک نفر به عنوان همیار داور معرفی می‎شود تا در قضاوت انتخاب تیم برتر کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه این تیم با 15 شرکت کننده کودک در این مسابقات شرکت کرده است، گفت: این تیم با بازی محلی «هل هله گرگه چمبری» در این جشنواره حضور یافته است. 

لجم اورک در توضیح این بازی محلی مردم خوزستان، عنوان کرد: در این بازی که مملو از شادی و نشاط است، همکاری بین کودکان در اجرای بازی اهمیت بسزایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این بازی هفت نفر پشت سرهم به عنوان بره می‌ایستند و یک نفر در نقش گرگ با خواندن ترانه "هل هله گرگه چمبری، به خدا که نیلم بری" به بره‌ها حمله می‌کند، این بازی با زمزمه ترانه  گرگم و گله می‌برم ادامه می‎بابد تا اینکه گرگ بره‌ای را به چنگال می‌آورد، بره نیز به گرگ تبدیل شده، این بازی همچنان ادامه می‌‎یاید تا تمام اعضای گروه به گرگ تبدیل شوند.

*ورزش‎های بومی تنها به حضور در جشنواره‌ها خلاصه شده است

سرپرست تیم بازی‌های بومی و محلی چهارمحال و بختیارینیز در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری با دو تیم 15 نفره در جشنواره بازی‌های بومی و محلی شرکت کرده است.

آذرمیدخت شاکریان یادآور شد: این استان با پنج بازی وسطی، هفت دو گوش، گونی طناب کشی، نرمش صبحگاهی در این جشنواره شرکت کرده است. 

*بازی‌های محلی بیشتر جدی  گرفته شود

مربی تیم بازی‎های بومی و محلی استان چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه این ورزش تنها به حضور در جشنواره‌ها خلاصه شده است، گفت: در این استان در طول سال زمانی به تمرین اختصاص داده نشده است، تنها برای برگزاری جشنواره‌ است که شرکت کنندگان را از سایر رشته‌های ورزشی به میدان می‌آوریم.

فرخ فاضلی ادامه داد: شهرستان فارسان در این جشنواره نماینده استان چهارمحال و بختیاری است.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است که بازی‌های محلی بیشتر جدی  گرفته شود تا کودکان و نوجوانان با این بازی‌ها بیشتر آشنا شده و آنها را فرا گیرند.

گزارش از مریم پوراعتماد

انتهای پیام/68006/خ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول