اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

کارشناس امور استراتژیک عراق در گفت‌وگو با فارس:

جدیت دمشق باعث تجدیدنظر آمریکا در حمله به سوریه شده است

کارشناس امور استراتژیک عراق درباره دلیل عدم حمله آمریکا به سوریه و تعلل در این امر تاکید کرد جدیت دمشق در پاسخ به هرگونه تجاوزی، آمریکا را به بازنگری در اقداماتش واداشت.

جدیت دمشق باعث تجدیدنظر آمریکا در حمله به سوریه شده است

«احمد الشریفی»، کارشناس امور استراتژیک عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، درباره دلیل تعلل آمریکا در اقدام نظامی علیه سوریه یا انصراف از این حمله توضیح داد که آمریکایی‌ها به خوبی دریافتند که هرگونه تجاوز نظامی آنها به سوریه در همان ساعات اول از سوی دمشق پاسخ داده خواهد شد.

الشریفی افزود: یکی از اهداف آمریکا از این حمله بررسی میزان توانمندی و قدرت جنگندگی ارتش سوریه و مقایسه آن با گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا و متحدان غربی و عربیش در سوریه بود که نتیجه به دست آمده از این امر تامل آمریکا در هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه بود.

این کارشناس امور استراتژیک عراق ادامه داد: آمریکا بسیار امیدوار بود که حمله‌اش به سوریه با عدم واکنش کشورها و طرف‌های هم پیمان سوریه مواجه شود تا به این طریق همزمان با حمله آمریکا به نظام سوریه زمینه پیشروی گروه‌ها و عناصر مسلح به دمشق فراهم گردد، در حالی‌که این گروه‌ها و عناصر مقرر بود که از اردن نیز حمایت شوند و به نوعی به سمت براندازی نظام سوریه پیش بروند که اینگونه به جامعه بین المللی القا شود که نظام سوریه از داخل سرنگون شده است.

الشریفی تاکید کرد که مهمترین دلیلی که موجب شد تا آمریکا در حمله خود به سوریه تجدید نظر کند، جدیت دمشق در پاسخگویی به هرگونه تجاوزی بود که به این کشور صورت می‌گیرد، به گونه‌ای که آمریکایی‌ها دریافتند، هرگونه تجاوز احتمالی آنها به سوریه در همان ساعات اول پاسخ داده خواهد شد و این پاسخ به معنای تغییر موازنه قوا در منطقه است.

وی ادامه داد: نکته مهمی که موجب تغییر معادله شد، ایستادگی و مقاومت حزب الله بود، چون این حزب دارای توانمندی‌های نظامی بسیار بالایی است که اسرائیل به شدت از آن بیمناک است و ایستادگی و تاکید آن مبنی بر ماندن در کنار سوریه به معنای تیری نظامی بود که بر قلب دشمن اصابت کرد و همین موجب تغییر معادله قوا شد.

اما در خصوص نقش ترکیه، الشریفی گفت: اغلب موارد پایگاه نظامی «ازمیر» در ترکیه دارای موارد استفاده لجستیکی است، حتی در عملیات‌هایی که هم اکنون توسط گروه‌های مسلح علیه سوریه صورت می‌گیرد، اما ترک‌ها تمایل داشتند تا این پایگاه به عنوان نقطه پرواز جنگنده‌های آمریکایی و غربی به سوریه و همچنین محل پرتاب موشک‌هایی باشد که قرار بود، از دریا به سمت سوریه پرتاب شوند که چنین نشد، به همین دلیل هم اکنون نگرانی‌های جدی در سطح جنگ زمینی از سوی اردن احساس می‌شود که شمار زیادی از فرماندهان عالی رتبه نظامی آمریکایی و غربی و همچنین عناصر مسلح در آن متمرکز و مستقر شده و این بیم وجود دارد که از سمت اردن جبهه جدیدی به سوی سوریه باز شود.

این کارشناس امور استراتژیک عراق تاکید کرد که تلاش آمریکا در حمله خود به سوریه بر ضربه زدن و از کار انداختن پدافند هوایی سوریه سوریه بود که اگر این پدافند هوایی از کار می‌افتاد، به معنای سرنگونی نظام سوریه بود.

الشریفی در ادامه به محور مقاومت در منطقه اشاره کرد که داده‌های موجود به این نکته اشاره می‌کند که واکنش حمله به سوریه تنها روسیه را شامل نمی‌شود، بلکه تمام کشورهای و طرف‌های موجود در این محور را در برمی‌گیرد که اعلام کرده بودند، تمام منافع آمریکا و هم پیمانانش در منطقه را هدف قرار خواهند داد و در این میان همه از جمله رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس می‌دانستند که در صورت وقوع چنین تجاوزی حزب الله لحظه‌ای در هدف قرار دادن اسرائیل تردید نخواهد کرد.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول