اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نیویورک‌تایمز: اوباما پیامدهای منفی جنگ علیه سوریه را نسنجیده است

در حالی که رئیس جمهور آمریکا گمان می‌کند می‌تواند با تهاجم نظامی محدود نظام سوریه را تنبیه کند، برخی کارشناسان بر این باورند او به پیامدهای مخرب اقدام نظامی نیاندیشیده است و با این کار به تنش‌ها دامن می‌زند.

نیویورک‌تایمز: اوباما پیامدهای منفی جنگ علیه سوریه را نسنجیده است

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی به تحلیل سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره محدود بودن دوره حمله به سوریه پرداخت و نوشت: باراک اوباما می‌گوید به دنبال حمله نظامی محدود علیه سوریه است؛ هدفی که بسیاری از کارشناسان خاورمیانه نگرانند، پتانسیل وخیم‌تر کردن خشونت در سوریه و تشدید درگیری منطقه‌ای میان ایران و عربستان سعودی را نادیده گرفته باشد.

به نوشته این روزنامه، حامیان پیشنهاد اوباما می‌گویند حمله‌ی تنبیهیِ محدود می‌تواند انجام شود بدون اینکه اوضاع بی‌ثبات کنونی را تشدید کند. اما تعدادی از دیپلمات‌ها و سایر کارشناسان بر این باورند این پیشنهاد برای طیفی از پیامدهای ناخواسته برنامه‌ریزی نکرده است که این پیامدها شامل به وجود آمدن موج ضد آمریکایی است که می‌تواند بشار اسد را جسورتر سازد و یا گسترش درگیری منطقه‌ای است که می‌تواند به سایر جاها از جمله ترکیه و اسرائیل کشیده شود.

رایان کروکر، سفیر سابق آمریکا در سوریه و لبنان در این باره گفته: «بزرگترین مشکل ما «بی‌خبری» است؛ ما کاملا درباره سوریه بی‌اطلاع هستیم.»

نیویورک تایمز نوشت: حمله آمریکا می‌تواند ارتش بشار اسد را هدف قرار دهد بدون اینکه تغییری در بن‌بست جنگ داخلی این کشور ایجاد کند. همزمان عده اندکی می‌گویند رگبار موشک‌های کروز هر یک از طرف‌های درگیری را ترغیب می‌کند که برای یافتن راه‌حل سیاسی تلاش کنند اما برخی می‌گویند این مورد ارزش خطر کردن ندارد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: دولت اوباما در طرح پیشنهادی خود، بسیاری از سئوالات را بی‌پاسخ گذاشته است. دیپلمات‌هایی که با بشار اسد آشنا هستند، می‌گویند، هیچ راهی وجود ندارد که بتوان فهمید او چگونه به حمله واکنش نشان می‌دهد. آنها این پرسش را مطرح می‌کنند که اگر بشار اسد دستور حمله شیمیایی بدهد یا اقدامات تلافی‌جویانه دیگری علیه شهروندان سوری انجام دهد، آمریکا چه کاری انجام خواهد داد. به باور این دیپلمات‌ها، در این صورت آمریکا باید بین از دست دادن اعتبار خود یا جنگی پر هزینه یکی را برگزیند.

نیویورک‌تایمز در ادامه افزود: برای آمریکا چالش اینجاست که به اسد پیام بدهد بدون اینکه باعث تسلط شورشیان مرتبط با القاعده یا تخریب نهادهای دولتی و یا افزایش تنش به دست متحدان سوریه شود. مخالفان این طرح تردید دارند که آمریکا اطلاعاتی داشته باشد تا این حمله را به طور دقیق ارزیابی کند. این به آن دلیل است که آمریکا می‌خواهد خود را وارد درگیری‌ای کند که فقط درباره سوریه نیست بلکه به باتلاق منطقه‌ای بی‌ثباتی تبدیل شده است که ایران و حزب‌الله را به رقابت با شورشیان القاعده کشانده که مورد حمایت عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول