اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آبان امسال صورت می‌گیرد

برپایی نمایشگاه فرش‌های دستباف ایران در مقر سازمان ملل

رئیس کمیسیون صنایع و معادن در مجلس از نمایش فرش‌های دستباف ایرانی در سازمان ملل در آبان امسال خبر داد.

برپایی نمایشگاه فرش‌های دستباف ایران در مقر سازمان ملل

رضا رحمانی امروز در حاشیه بازدید از مراحل اجرایی موزه ملی فرش آذربایجان در تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه قالی دستباف ایران به ویژه آذربایجان و تبریز بهترین کیفیت و طرح را در مقاسیه با فرش دستباف دیگر کشورها دارد، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه در مقر سازمان ملل جایگاه این هنر صنعت را بیش از پیش برای جهانیان آشکار می‌کند.

وی افزود: نمایشگاه فرش‌های دستباف ایران در مقر سازمان ملل در آبان به نمایش گذاشته خواهد شد تا گامی برای توسعه فرهنگ و صنعت ایران و آذربایجان در دنیا باشد و موجبات پیشرفت در اشتغالزایی و صادرات را فرهم آورد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ثبت مالکیت معنوی (وایپو) فرش‌های ایرانی، گفت: پنج فرش ایرانی تاکنون ثبت جهانی مالکیت معنوی شده که سه فرش از آنها از خطه آذربایجان است.

وی فرش‌های دستباف تبریز، هریس، خوی و فرش‌های ابریشم قم و اصفهان را فرش‌های ایرانی ثبت شده در وایپو اعلام کرد.

رحمانی با بیان اینکه فرش آذربایجان‌شرقی در تاریخ جهانی مطرح شده و اکثر موزه‌های جهانی با فرش ایران و مخصوصا فرش آذربایجان مزین است، افزود: احداث موزه فرش در تبریز، پروژه‌ای است که جهت شناساندن گذشته و هنر ایران زمین و حفظ صنعت فرش بافی تاثیرگذار واقع می‌شود.

وی ایجاد مرکز تجارت جهانی فرش، احداث دانشگاه فرش و توجه به امر آموزش قالیبافان را از دیگر زمینه‌هایی عنوان کرد که باید برای آن برنامه‌ریزی و اقدامات اساسی صورت گیرد.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: اهمیت و جایگاه فرش در استان وقتی به طور جدی ملموس می‌شود که بدانیم حدود یک میلیون نفر قریب به 20 درصد جمعیت استان از این طریق امرار معاش می‌کنند و حدود 70 درصد تولید فرش دستباف و تابلوهای هنری استان صادراتی بوده و 35 درصد سهم فرش دستباف کشور به این استان تعلق دارد.

وی خاطرنشان کرد: نام آذربایجان و تبریز همچنان با هنر و صنعت فرش در آمیخته که بخشی از مردم جهان، تبریز را با شهرت فرش آن می‌شناسند و هم اینک قسمت قابل توجهی از فرش‌های موزه‌ای در سطح دنیا متعلق به آذربایجان و تبریز است از این رو بهره‌برداری از موزه ملی فرش آذربایجان آینده فرش دستباف ایران را تضمین می‌کند.

انتهای پیام/60001/ق30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول