اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ورزش و جوانان کردستان در گفت‌وگو با فارس تأکید کرد

ورزش کردستان در پیچ و خم کمبود بودجه

مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان می‌گوید: مشکل ما این است که با وجود تأکید استاندار به مدیران سازمان‌ها در خصوص حمایت از ورزش، هیچ دستگاهی به ما کمک نمی‌کند.

ورزش کردستان در پیچ و خم کمبود بودجه

نام ورزش کردستان این روزها با نداری و کمبود، گره خورده است و مسئولان و متولیان این عرصه هرجا که می‌نشینند از وضعیت نابسامان مالی سخن می‌گویند.

این اتفاق طی یک سال گذشته به اوج خود رسیده است و داد همه از جمله مدیران ورزش و نیز هیئت‌های ورزشی کردستان را درآورده است. به همین دلیل پای صحبت‌های مدیرکل ورزش و جوانان استان نشستیم تا علاوه بر ارزیابی آخرین شرایط ورزش کردستان، راهکار عبور از این "بحران" را نیز پیدا کنیم.

مهران تیشه‌گران در این گفت‌وگو از کاهش شدید اعتبارات جاری و عمرانی نهاد متبوع خویش می‌گوید و تأکید می‌کند: با دست‌های خالی نمی‌توانم ورزش را جلو ببرم.

وی با اذعان به عدم موفقیت بسیاری از رؤسای هیئت‌های ورزشی که از دستگاه‌های دولتی وارد این عرصه شدند تصریح می‌کند: البته برخی از آن‌ها به علت دارا بودن سوابق ورزشی و علاقه به فعالیت در این زمینه مدیرانی شایسته بوده و هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان کردستان در ارتباط با سرمایه‌گذاری و حضور بخش خصوصی در ورزش استان، تصویری ناامید کننده ارائه می‌دهد و اضافه می‌کند: فعالان بخش خصوصی، حتی با پیشنهاد ریاست بر هیئت‌های ورزشی نیز حاضر به ورود در این میدان نیستند.

گفت‌وگوی ما با تیشه‌گران پیرامون این مسائل و سایر موضوعات روز ورزش کردستان انجام شد که از نظرتان می‌گذرد.

فارس: به عنوان سؤال نخست نظرتان در مورد دستور اخیر استاندار، پیرامون ممنوعیت فعالیت مدیران دولتی در رأس هیئت‌های ورزشی چیست؟

تیشه‌گران: حقیقت این است که وظایف و مسئولیت‌های اداره‌کل ورزش و جوانان با بسیاری دیگر از ادارات تفاوت دارد و بحث اصلی این است که مخاطبان دستگاه ورزش کل مردم و تمامی آحاد جامعه هستند.

در حالی که مخاطبان سایر سازمان‌ها و نهادها مردم عادی نبوده و تنها با قشر و صنف خاصی مواجه هستند و باید پاسخگوی آن‌ها باشند.

من شرمنده هیئت‌ها هستم. دغدغه استاندار را قبول دارم و البته وی از ابتدا توصیه کرد مدیران نباشند که تاکنون 4 نفر از آن‌ها استعفا کرده‌اند و این مسئله ساز و کار خاص خودش را دارد.

فارس: چرا با توجه به اینکه در این وضعیت بغرنج به لحاظ اعتبارات قرار دارید، مسئولیت را پذیرفتید؟

من قبل از اینکه این پست را قبول کنم از این شرایط خبر نداشتم. در گذشته بحث پروژه‌های عمرانی در اختیار وزارتخانه و یا دستگاه‌های دیگر بود نه اداره‌کل ورزش و جوانان استان‌ها.

اکنون هم علاوه بر این مسئله، بحث جوانان و ساماندهی آن‌ها نیز پیش آمده که کار را دشوار کرده و دست مدیر را می‌بندد.

دقت کنید اداره‌کل ورزش و جوانان سال 90، یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبارات جاری داشت و از این طریق هیئت‌ها کاملا حمایت می‌شدند.

در حالی که طی این 11 ماهی که من وارد ورزش کردستان شده‌ام تنها 120 میلیون تومان پول به اداره‌کل تزریق شده است.

اعتبارات عمرانی سال 90 نیز 12 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 91 به 1 میلیارد و 400 میلیون تومان کاهش یافته است.

فارس: و به دلیل این مشکلات اعتباری از مدیران دستگاه‌های دولتی استفاده کردید؟

بله، البته از زمانی که من مسئولیت را به دست گرفتم تنها 4 مدیر را وارد ورزش کردم که حالا 3 نفر از آن‌ها نیز استعفا کرده‌اند. قبول دارم بسیاری از مدیرانی که پیش از آمدن من در سمت ریاست هیئت‌های ورزشی بوده‌اند موفق نبودند.

اما برخی از مدیران چون خودشان ورزشی هستند و به این عرصه علاقه دارند فکر می‌کنم وجود آن‌ها برای ورزش استان مفید و سودمند خواهد بود.

مشکل ما این است با وجودی که استاندار به مدیران سازمان‌ها در خصوص حمایت از ورزش تأکید دارد، اما تاکنون اثری نداشته و هیچ دستگاهی به ما کمک نمی‌کند.

با دست خالی نمی‌توانم ورزش را جلو ببرم، هرچند که قبول دارم این مشکل تنها منحصر به استان کردستان نیست و مدیران کل ورزش و جوانان در سراسر کشور با این قضیه دست به گریبان هستند.

فارس: اوضاع در بخش خصوصی ورزش چگونه است؟

بخش خصوصی ما نیز فلج است و طی این 11 ماه هر چه به فعالان این بخش اصرار کردیم جلو نیامدند. حتی به آن‌ها پیشنهاد ریاست هیئت‌های ورزشی را دادیم اما نپذیرفتند و گفتند تنها کمک می‌کنیم که کمک‌های مالی آن‌ها نیز قابل توجه نیست.

شما ببینید سال گذشته تنها یک مدرسه فوتبال در سنندج وجود داشت در حالی که اکنون 5 مدرسه فوتبال و تنها یک زمین چمن در این شهرستان وجود دارد که کار را حقیقتا در این بخش دشوار کرده است.

فارس: ساخت سالن 1200 نفره در بانه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به کجا انجامید؟

ما در سطح استان، چهار سالن 1200 نفره داریم که پیمانکاران آنها به دلیل مشکلات مالی درخواست پایان کار دارند. دلیل آن‌ها هم منطقی است چون قرارداد خود را بر اساس وضع موجود در سال 88 منعقد کرده‌اند و الان امکان کار با این هزینه‌ها را ندارند.

البته در این خصوص مکاتباتی با وزارت ورزش و جوانان انجام دادیم تا با بهره‌گیری از اعتبارات سال 92 این مشکل را حل کنیم.

فارس: زمین چمن شهرستان بانه با چه مشکلی روبرو است؟

مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد و زیرساخت این زمین آماده استفاده است. در خصوص چمن آن هم باید بگویم اگر ظرف چند ماه آینده، اعتبارات به پروژه تزریق شود قضیه حل می‌شود و نگرانی خاصی در این مورد نداریم.

فارس: یکی از سؤالاتی که همواره مطرح است در مورد خانه کشتی و مشکلات برق رسانی به آن است، چه زمانی این مسائل مرتفع می‌شود؟

هدف ما هم برطرف کردن ایرادات است. مشکل اصلی اینجا است که مجموعه ورزشی 22 گولان که خانه کشتی نیز در آن واقع شده است توسط شرکت توسعه تحویل داده شد.

در واقع باید این شرکت مجموعه را به شکل کامل تحویل ورزش استان می‌داد و برق آن را نیز تأمین می‌کرد. اما چون در ابتدا به صورت تحویل موقت کارها انجام شد برای هر سالن از این ورزشگاه به صورت موقت کابل‌کشی شد.

شرکت توسعه هنوز کابل‌کشی اصلی را انجام نداده است و این کار جزو تعهدات آن‌ها است. البته با توجه به رایزنی‌های انجام شده با شرکت برق منطقه امیدوارم با مبلغ 47 میلیون تومان پست برق خانه کشتی در آینده‌ای نزدیک انجام شود تا علاقه‌مندان کشتی بتوانند از این مکان برای تفریح و ورزش استفاده کنند.

فارس: برخی معتقدند تغییرات صورت گرفته در ژیمناستیک کردستان به این رشته ضربه زد، با این ادعا چقدر موافقید؟

به هیچ عنوان این مطلب صحت ندارد. برخی چون به نان و نمک نرسیدند این مباحث را مطرح می‌کنند و گرنه همه چیز به شکل قانونی انجام شد و کارها نیز به خوبی پیش می‌رود.

فارس: برخی هم سؤال می‌کنند که چرا از اساتید دانشگاه در رأس هیئت‌ها استفاده می‌کنید؟

از کارگران هم استفاده خواهیم کرد. بالاخره اساتید دانشگاه هم قشری از جامعه هستند و با توجه به تحصیلات خود می‌توانند منشأ اثر در مدیریت ورزش باشند.

فارس: به عنوان سؤال پایانی، پیست تارتان ورزشگاه ملک‌نیای سنندج چه زمان آماده استفاده خواهد بود؟

خوشبختانه عملیات بازسازی این پیست، ظرف روزهای آینده به اتمام خواهد رسید و پس از آن مجموعه 22 گولان را تعطیل خواهیم کرد و همه فعالیت‌هایی که بتوان در ملک‌نیا انجام داد را به آنجا منتقل خواهیم کرد.

---------------------------

مصاحبه از کیوان قاسمی

---------------------------

انتهای پیام/79012/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول