اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آغاز به کار انجمن فلوربال در کردستان/ قروه میزبان رقابت‌های قهرمانی کشور

با برگزاری نخستین دوره توجیهی رشته ورزشی فلوربال در قروه، انجمن فلوربال کردستان فعالیت خود را زیر نظر هیئت انجمن‌های ورزشی این استان آغاز کرد.

آغاز به کار انجمن فلوربال در کردستان/ قروه میزبان رقابت‌های قهرمانی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، فلوربال گونه‌ای از ورزش هاکی و فلورهاکی است که به صورت سالنی برگزار می‌شود. این ورزش در دهه 1970 در کشور سوئد ایجاد شد. فلوربال در بسیاری از کشورهای اروپایی چون جمهوری چک٬ دانمارک٬ استونی٬ لتونی٬ نروژ٬ سوئد و سوئیس محبوب و همه‌گیر شده‌است. این ورزش در داخل سالن و بر روی کفه چوبی و یا لاستیکی انجام می‌شود.

این رشته ورزشی برای اولین بار توسط رمضان‌علی دولو در ایران راه‌اندازی شد، انجمن فلوربال ایران به شکل رسمی در اوایل سال ‪ 1389‬ با تایید مسئولان سازمان تربیت‌بدنی تشکیل و شروع به کار کرد بةطوری که هم اکنون زیر نظر فدراسیون انجمن‌های ورزشی فعالیت می‌کند.

این رشته توسط کمیته بین‌المللی المپیک به رسمیت شناخته شده است و به عنوان یکی از رشته‌های بازی‌های المپیک ‪ ،2020‬ در فهرست رشته‌های ورزشی حاضر در این المپیک قرار گرفته است.

این ورزش که شباهت زیادی به رشته هاکی روی یخ دارد، در زمینی به ابعاد ‪40‬ در ‪ 20‬ متر که دور تا دور آن توسط گوشه‌های گرد به ارتفاع ‪ 50‬ سانتی‌متر محصور شده است، بازی می‌شود. فلوربال بین دو تیم بازی می‌شود که حداکثر هر تیم ‪  20‬بازیکن با کادر فنی دارد و در زمان بازی پنج بازیکن و یک دروازه‌بان برای هر تیم در زمین قرار می‌گیرد.

زمان استاندارد بازی سه گیم ‪ 20‬ دقیقه‌ای است و مانند ورزش‌ هاکی، بازیکنان برای کنترل و ضربه‌زدن به توپ از چوب مخصوص این بازی که کسم نام دارد، استفاده می‌کنند.

این ورزش یک رشته غیرتماسی است به‌طوری که نمی‌توان بازیکنان حریف را هل داده یا به آنان ضربه زد البته برخلاف رشته ورزشی هاکی روی چمن، بازیکنان می‌توانند از هر دو سمت چوب و از پاهای خود نیز برای کنترل و توقف توپ استفاده کنند.

چوب فلوربال با دوام و دارای استحکام زیاد است و برای کنترل کامل توپ و ضربه‌زدن در ابعاد ‪ 75‬تا ‪ 105‬ سانتی‌متر با وزنی در حدود‪ 150 ‬تا 250 ‬گرم برای بازی طراحی شده است.

توپ ‪ 23‬ گرمی این رشته ورزشی دارای ‪ 26‬ سوراخ بوده که قطر هر سوراخ ‪ 72‬ میلی‌متر است.

و اکنون استان کردستان به عنوان شانزدهمین استان کشور، صاحب این رشته ورزشی شد، که شروع به کار این رشته ورزشی با برگزاری کلاس توجیهی، در قروه همراه بود.

رئیس هیات انجمن‌های ورزشی استان با اشاره به اینکه این دوره آموززشی برای نخستین بار در کردستان در حال برگزاری است، گفت: 150 نفر از بانوان و آقایان ورزشکار در این دوره توجیهی شرکت دارند.

فرهاد مبین با اشاره به استقبال خوبی که از این دوره انجام شده است، پیش‌بینی کرد که رشته تازه تاسیس فلوربال آینده خوبی را در استان داشته باشد.

مبین با اشاره به اینکه انجمن فلوربال یکی از 16 انجمن زیر نظر هیات ورزش‌های همگانی در استان است، تصریح کرد: با هماهنگی اداره‌کل ورزش و جوانان استان، پایگاه استعدادیابی برای این رشته ورزشی نیز راه‌اندازی شده است.

رئیس انجمن فلوربال کشور نیز درباره برگزاری این دوره توجیهی گفت: استان کردستان به عنوان شانزدهمین استان کشور است که دارای این رشته ورزشی که چهار سال از عمر تاسیس آن می‌گذرد، می‌شود.

رمضان‌علی دوولو با اشاره به اینکه افراد شرکت‌کننده در دوره توجیهی می‌توانند در دوره آموزش مربیگری درجه سه فلوربال که در تهران برگزار می‌شود، شرکت کنند، افزود: امیدورایم بتوانیم سهمیه خوبی را در این راستا به استان کردستان اختصاص دهیم.

وی شرکت‌کنندگان در این دوره را دارای ظرفیت بالای تحصیلی در زمینه تربیت‌بدنی معرفی کرد و افزود: بر اساس استقبالی که در این دوره توجیهی به عمل آمد، شهرستان قروه به عنوان میزبان رقابت‌های قهرمانی کشور که در آینده نزدیک برگزار می‌شود، انتخاب شد.

دولو افزود: در حال حاضر یک‌هزار و 800 ورزشکار در سراسر کشور در این رشته ورزشی فعالیت می‌کنند. 

وی اظهار داشت: فلوربال ورزشی آسان و کم‌هزینه است به‌طوری که به سرعت می‌توان آن را در مدارس و دانشگاه‌ها رواج داد.

::::::::::::::::::::::::::::::

گزارش از: کلثوم مومنی

::::::::::::::::::::::::::::::

انتهای پیام/79009/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول