اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کامرون: دنبال تغییر نظام در سوریه نیستیم/ اقدام نظامی به تقویت مواضع مخالفان می‌انجامد

نخست‌وزیر انگلیس با بیان اینکه وضعیت امروز سوریه با وضعیت عراق متفاوت است، گفت: اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه با هدف تغییر نظام انجام نمی‌شود.

کامرون: دنبال تغییر نظام در سوریه نیستیم/ اقدام نظامی به تقویت مواضع مخالفان می‌انجامد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه اسکای‌نیوز، «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس گفت اقدام نظامی احتمالی علیه دولت سوریه، با هدف تغییر نظام در این کشور انجام نمی‌شود.

کامرون که در پارلمان انگلیس صحبت می‌کرد، بار دیگر دولت سوریه را به حمله شیمیایی به منطقه «غوطه» در حومه دمشق متهم کرد. وی با این حال، در جواب نمایندگانی که می‌گویند هیچ دلیل مشخصی در گزارش امروز کمیته مشترک اطلاعاتی که نشان دهد اسد مسئول این حمله بوده، گفت تصاویر ویدئویی، اظهارات منابع و سوابقی که وجود دارد، نشان می‌دهد دولت مسئول این حمله بوده است.

وی همچنین در پاسخ به منتقدانی که وی را به تکرار اشتباهات «تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق متهم می‌کنند، گفت وضعیت امروز سوریه با وضعیت عراق متفاوت است. وی گفت حمله به سوریه تنها با هدف کاهش میزان توان دولت سوریه و از بین بردن بخشی از انبارهای تسلیحات شیمیایی این کشور صورت می‌گیرد.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین تائید کرد که در این مورد با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا نیز مشورت کرده است. وی در پاسخ به «جک استراو» که در این جلسه از وی در مورد دلیل مخالفت «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با اقدام نظامی علیه سوریه پرسید، گفت مخالفت دمپسی و بیان اینکه چنین حمله‌ای یک میلیارد دلار هزینه دارد، مربوط به زمانی است که قرار به از بین بردن تمام زیرساخت‌ها و تسلیحات سوریه باشد، اما اقدام نظامی‌ای که مد نظر است، تنها به صورت محدود و هدفمند انجام می‌شود.

وی اذعان کرد که هیچ تضمینی وجود ندارد که این اقدام بتواند زمان جنگ داخلی در سوریه را کوتاه‌تر کند، اما قطعا می‌تواند به تقویت موضع سیاسی مخالفان کمک کند.

نخست‌وزیر انگلیس اعتراف کرد که اگر مخالفت‌ها علیه این اقدام در شورای امنیت بیش از حد باشد امکان اقدام نظامی علیه سوریه وجود نخواهد داشت. وی به نمایندگان پارلمان هم وعده داد که هرگونه تصمیمی در این مورد مطابق با رأیی باشد که پارلمان به این طرح می‌دهد.

کامرون نهایتا عنوان کرد که انگلیس باید تمام راه‌های دیپلماتیک ممکن برای دادن پاسخی مناسب به «بدترین حمله شیمیایی صد سال گذشته» را امتحان کند، اما نهایتا «اشتباهات گذشته نباید ما را از اتخاذ تصمیمی مناسب و قاطع» بازدارد.

اظهارات کامرون در پارلمان با مخالفت‌هایی نیز همراه شده است. «اد میلبند» رهبر حزب کار که از مخالفان دولت به شمار می‌آید، در این جلسه گفت باید منتظر ماند تا همانطور که «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل گفته است، کار بازرسان سازمان ملل پایان یابد. وی افزود: ما باید تصمیمات خود را بر اساس شواهد بگیریم، نه اینکه شواهد خود را بر اساس تصمیماتمان تنظیم کنیم.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول