اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

منابع ویژه و مطلع سوری در گفت‌‌وگو با فارس:

آمادگی کامل ارتش سوریه/ توان پدافند هوایی سوریه در مقابله با اقدام نظامی غرب

منابع ویژه و مطلع سوری با بیان اینکه پدافند هوایی این کشور در آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه است، تاکید کردند این سیستم حتی توان تغییر سرنوشت نتایج این حمله را دارد و آمریکا به این امر واقف است.

آمادگی کامل ارتش سوریه/ توان پدافند هوایی سوریه در مقابله با اقدام نظامی غرب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، در زمانی‌که منابع میدانی در گفت‌وگو با فارس تاکید می‌کنند که نیروهای ارتش سوریه به عملیات نظامی خود در مقابله با گروه‌های مسلح در مناطق مختلف این کشور و پاکسازی این مناطق از عناصر مسلح ادامه می‌دهند، منابع آگاه و ویژه سوری نیز در گفت‌وگو با فارس از تحرکات نظامی دیگر یگان‌های ارتش سوریه جهت مقابله با اقدام احتمالی نظامی آمریکا علیه این کشور خبر می‌دهند.

این منابع آگاه در ادامه تاکید کردند که قدرت موشکی سوری همچنان به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین نیروی مورد استفاده و مورد اتکای نظام سوریه در مقابله با حمله احتمالی آمریکا به سوریه تلقی می‌شود،‌ این درحالی است که پیش بینی بسیاری می‌شود، هدف اولیه و اصلی این موشک‌ها «رژیم صهیونیستی» خواهد بود.

در همین راستا رژیم صهیونیستی نیز از بیم حمله احتمالی سوریه به این رژیم اقدام به آماده و مجهز کردن پناهگاه‌های خود از صبح امروز چهارشنبه کرده و شهرک‌نشینان صهیونیست در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی اقدام به تمیز کردن و آماده کردن این پناهگاه‌ها در صورت قرار گرفتن در معرض حملات موشکی سوریه است.

این منابع آگاه همچنین می‌گویند که مسئولان و رهبران سوری با وجود تمام تهدیدات و فشارهای اعمال شده از سوی آمریکا و غرب همچنان آرام و پابرجاست و این بدین معنی است که این مرحله را سراسر امور پنهانی و سری فرا گرفته،‌ در چنین شرایطی وضعیت کشورها، به ویژه کشورهایی که دارای ماهیت و ساختاری همچون سوریه است، «انتظار» است، به عبارت دیگر قرار داشتن در آمادگی کامل و در انتظار بودن است تا به هر تجاوزی واکنش قاطع و نظامی دهند.

به همین دلیل این منابع تاکید می‌کنند: از بررسی تحولات جاری در سوریه اینگونه برداشت می‌شود که اگر قرار است، واکنشی به هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه صورت گیرد، این واکنش انفعالی و از روی احساسات نخواهد بود، مشابه آنچه که در عراق شاهد آن بودیم، بلکه واکنش دمشق به اقدام نظام آمریکا و غرب حساب شده و اهداف مورد نظر از این حمله به دقت مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند تا محقق شوند.

آنها می‌گویند: پیش بینی‌های صورت گرفته در میان محافل سیاسی و تحلیلگران و کارشناسان امور سیاسی تاکنون بر این نکته تاکید داشته که آمریکا اقدام نظامی خود علیه سوریه را با حملات موشکی و از ناوهای خود آغاز خواهد کرد تا پس از آن حملات هوایی جنگنده‌های انگلیسی علیه پایگاه‌ها و نقاط نظامی سوریه شروع شود، چون آمریکا حاضر نیست، جنگنده‌های خود را قربانی پدافند هوایی مستحکم ارتش سوریه کند که تاکنون قدرت و توانمندی آن بر کسی مشخص نشده است.

منابع مذکور در ادامه می‌افزایند: ورود نیروهای پیاده نظام کشورهای غربی به سوریه با توجه به قدرت جنگندگی ارتش سوریه و حمایتی که از این ارتش صورت می‌گیرد، امری کاملا بعید و دور از انتظار است و اگر این کشورها بر این اقدام خود پا فشاری کنند، به این معناست که نیروهای خود را راهی قربانگاه کرده‌اند.

این منابع می‌گویند: نیروهای پیاده نظام سوریه هم اکنون و به دلیل حدود دو سال و نیم حضور در عرصه‌های مختلف میدانی و قرار داشتن در آمادگی بسیار بالا بسیار قدرتمندتر از گذشته نشان می‌دهد، به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد که کشورهای غربی نیروهای پیاده نظام خود حتی کوماندوها خویش را نیز وارد سوریه کنند، چون حتی در چنین شرایطی نیز باز موفقیت با ارتش سوریه خواهد بود.

اما در خصوص وارد آوردن ضربات هوایی این منابع آگاه اظهار می‌کنند که پدافند هوایی ارتش سوریه از پایان دهه نود قرن گذشته تاکنون به صورت مستمر درحال پیشرفت و توسعه بوده و به شکلی مطلوب اداره می‌شود، علاوه بر اینکه ویژگی محرمانه و سری بودن این بخش از ارتش سوریه موجب شده تا هیچ کس از حجم و اندازه و قدرت آن خبردار نباشد و از حیث اطلاعات درباره پدافند هوایی ارتش سوریه کشورهای غربی تنها می‌تواند به اظهارات کارشناسان خود تکیه اکتفا می‌کنند که در موارد بسیاری تاکید کرده‌اند که سوریه دارای قدرتمندترین سیستم پدافند هوایی نه تنها در خاورمیانه که در جهان است.

این منابع ویژه و آگاه به همین دلیل در این ارتباط تاکید می‌کنند: در صورت ورود جنگنده‌های کشورهای غربی به آسمان سوریه نخواهند توانست تا عمیق خاک سوریه نفوذ کنند، چون سیستم پدافند هوایی ارتش سوریه امکان چنین امری را برای آنها فراهم نخواهد کرد و این سیستم با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته از سوی گروه‌های مسلح همچنان از حملات و ضربات این گروه‌ها در امان مانده است.

اما در خصوص حملات و ضربات موشکی نیز این منابع می‌گویند که این بیم وجود دارد، این حملات به اشتباه مواضع و مراکز غیر نظامی را هدف قرار دهند، اگرچه این احتمال نیز وجود دارد که این موشک‌ها پایگاه‌ها و مراکز نظامی سوریه را هدف قرار دهند که حتی در صورت وقوع چنین امری باز این حملات نخواهد توانست موازنه موجود را تغییر دهد و موازنه دیگری را در عرصه میدانی سوریه به سود گروه‌های مسلح برقرار کند و به همین دلیل این منابع حملات موشکی کشورهای غربی و آمریکا علیه سوریه را بیهوده و غیر سودمند می‌دانند.    

این منابع تاکید می‌کنند که قدرت موشکی سوریه به گونه‌ای احداث شده که امکان علنی و آشکار کردن آن وجود نداشت باشد و این بدین معنی است که موشک‌های سوریه نیز از هرگونه تجاوز و تعدی کشورهای غربی و آمریکا به طور کامل در امان است و خبرهایی به گوش می‌رسد که ارتش این موشک‌ها را در وضعیتی متناسب و منطبق با شرایط مستقر کرده‌اند.

آنان ادامه می‌دهند: نهایت نتیجه‌ای که آمریکا و کشورهای غربی از تجاوز احتمالی خود به سوریه خواهند گرفت، این است که این کشورها به این طریق زمینه ورود گروه‌های مسلح به دمشق، پایتخت سوریه را فراهم کنند که این هم احتمالی از پیش ناکام و شکست خورده به دلیل نحوه انتشار و استقرار نیروهای نظامی و ارتش سوریه در داخل دمشق و اطراف آن است و این بدین معناست که هرگونه تحرک گروه‌های مسلح در این منطقه به معنای خودکشی خواهد بود.

این منابع آگاه در ادامه گفتند: هدف مورد نظر از اقدام نظامی احتمالی آمریکا و غرب علیه سوریه بیش از آنکه نظامی باشد، روحی و روانی است، اما این ضربات حتی روی روحیه و معنویات ارتش و نیروهای مسلح سوریه نیز تاثیر نخواهد گذاشت و بیش از هر چیز انتظار می‌رود، قدرت استراتژیک ارتش سوریه و سامانه‌های موشکی آن سرنوشت این حملات و تجاوزها را به نفع خود رقم بزنند، این درحالی است که نباید فراموش کرد، اهداف آمریکا نیز در تیررس ارتش سوریه خواهد بود.

انتهای پیام/ز 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول