اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اینجا ریگان؛ صدای پای آب می‌آید

صدای پای آب در 70 درصد روستاهای محروم شهرستان‌ ‌ریگان شنیده می‌شود.

اینجا ریگان؛ صدای پای آب می‌آید

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، فعالیت میلیاردی در زمینه آبرسانی به روستاهای‌ شهرستان ریگان که یکی از مناطق محروم استان کرمان محسوب می‌شود و طی چند سال اخیر به شهرستان ارتقا یافته است، یکی از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در‌ مناطق کویری و دورافتاده است.

یکی از مشکلاتی که در گذشته روستانشینان ریگان با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، نبود آب آشامیدنی سالم بود به طوری که بسیاری از این روستاها از آب غیر بهداشتی استفاده می‌کردند.

‌شهرستان تازه‌ تأسیس ریگان در گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته بود به طوری که از 306 پارچه آبادی این خطه فقط 30 درصد دارای آب آشامیدنی سالم بودند و مردم دیگر روستاها به ناچار از آب قنات‌ها و موتور‌پمپ‌ها در فاصله‌های چند کیلومتری از روستا آب شرب تهیه می‌کردند که بروز بیماری‌هایی را نیز به دنبال داشت.

با راه‌اندازی اداره آب و فاضلاب روستایی در‌ ریگان انقلابی در زمینه آبرسانی صورت گرفت به طوری که اکنون 70 درصد روستاهای شهرستان‌ از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شده‌اند و یا در حال انجام مراحل لوله‌گذاری هستند.

طی مسیر چند کیلومتری برای تهیه آب شرب

حسین بیشکار یکی از اعضای شوراهای روستا در ریگان به خبرنگار فارس گفت: بسیاری از روستاهای ریگان 30 سال‌ از آب‌های غیر‌بهداشتی موتور‌پمپ‌ها و قنات‌ها استفاده می‌کردند، اما اکنون به همت نظام‌ جمهوری اسلامی و دولتمردان روستای ما دارای آب آشامیدنی سالم هستند.

عباس سنجری یکی از اهالی روستاهای ریگان نیز عنوان کرد: همکاری مسئولان و تلاش آنها موجب شد که اکنون آب آشامیدنی سالم به روستای ما منتقل شود‌، در گرمای بالای 50 درجه در این شهرستان به سختی زندگی را گذراندیم، اما اکنون در رفاه و آسایش هستیم‌.

حسین دهمیران دهیار یکی از روستاهای ریگان‌ در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس‌ گفت: مردم این روستا که 180 خانوار هستند در گذشته برای تهیه آب چند کیلومتر‌ را طی می‌کردند‌، اما تلاش دولت موجب شد که گرد و غبار محرومیت از چهره روستا برداشته شود و اکنون یک نعمت الهی نصیب ما شده و باید قدر آن را دانست و در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

اجرای 110 کیلومتر‌ خط انتقال آب در ریگان

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان ریگان در گفت‌وگو با خبر‌نگار فارس گفت: در ابتدای راه‌اندازی این اداره بیش از 80 کیلومتر لوله‌گذاری با اعتبار 30 میلیارد ریال در ریگان انجام شده است‌.

عباس بنی‌ابراهیمی افزود: طی سال گذشته نیز بیش از 30 کیلومتر لوله‌گذاری با اعتبار 4 میلیارد ریال انجام شد که در مجموع با 110 کیلومتر لوله‌گذاری بیش از 85 روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند‌.

وی ابراز داشت: بیش از یک هزار و 500 متر مکعب مخزن و بیش از چهار کیلومتر خط انتقال‌ برای چاه‌های آب آشامیدنی روستاهای ریگان انجام شده است‌.

بنی‌ابراهیمی از اجرای بزرگترین پروژه آبرسانی شرق استان کرمان در ریگان خبر داد و عنوان کرد: با اجرای پروژه بزرگ کهور خشک بیش از 22 روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند‌‌.

وی خاطر نشان کرد: برای این پروژه آبرسانی بیش از 45 کیلومتر لوله‌گذاری و خط انتقال آب انجام شده‌ است.

ساخت 60 حوضچه محافظ ‌اتصالات در‌ ریگان ‌

بنی‌ابراهیمی از ساخت 60 حوضچه محافظ شیرآلات و اتصالات در شهرستان ریگان خبر داد و افزود: به دلیل اینکه‌ ریگان شهرستانی مسطح است و نیاز به فشار آب در منطقه داریم، اکثر مخازن به صورت هوایی استفاده شده‌ که به علت فرسودگی آب درست استفاده نمی‌شود‌.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان ریگان اظهار داشت: برای تعدادی از این مخازن اعتباراتی جذب شده‌ که به زودی اجرایی می‌شود‌.

به گزارش فارس، شهرستان ریگان با 306 پارچه آبادی در شرق استان کرمان قرار دارد.

...................................

گزارش از موسی ملاییان

...................................

انتهای پیام/80014/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول