اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان:

غرق‌شدگی عامل مرگ و میر جوانان است

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان گفت: غرق‌شدگی یکی از عوامل مرگ و میر کودکان و جوانان است.

غرق‌شدگی عامل مرگ و میر جوانان است

حسین قاسم‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت غرق‌شدگی را یکی از دلایل مرگ و میر کودکان و جوانان دانست و اظهار کرد: عوامل زمینه‌ساز غرق‌شدگی شامل بیماری صرع، عقب‌ماندگی ذهنی، آشنا نبودن کافی با قواعد شناگری، افزایش استفاده از قایق‌های رو باز و تندرو به ویژه شنا در مناطق حفاظت نشده است.

وی با بیان اینکه هرگز تصور نشود کسی که زیر آب مانده حتی برای چند دقیقه، حتماً مرده است، گفت: برخی افراد پس از حتی نیم ساعت که زیر آب ماندنشان در آب سرد گذشته است زنده مانده‌اند.

این مسئول ادامه داد: در آب سرد، روند سوخت و ساز بدن کند شده و مغز می‌تواند با وجود فقدان اکسیژن برای مدت طولانی‌تری زنده بماند.

به گفته وی، در مواجهه شدن با فرد غرق شده ابتدا باید او را با کمک وسایلی مانند حلقه نجات، تکه الوار یا طناب بلند از آب خارج کرد.

قاسم‌پور با بیان اینکه تنها زمانی فرد می‌تواند مستقیماً اقدام به نجات مصدوم کند که دوره آموزشی نجات غریق را گذرانده باشد، افزود: بدون آموزش امکان غرق شدن یک ناجی بدون صلاحیت بسیار زیاد است.

وی، تنفس دهان به دهان و رساندن فرد غرق شده به طرف ساحل یا خشکی را از اقدام‌های مهم دانست و تصریح کرد: نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه‌ها و معده فرد غرق شده هدر داد.

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان، توجه به وضعیت تنفسی و ضربان قلب فرد غرق شده را از نکات مهم ذکر کرد و گفت: در صورتی که مصدوم تنفس و ضربان قلب نداشت به سرعت عملیات احیای قلبی‌ریوی و «CPR» را آغاز می‌کنیم و نباید وقت برای خارج کردن آب از ریه‌ها تلف شود زیرا با دادن تنفس مصنوعی قوی و مناسب تمام آب از ریه‌ها جذب بدن می‌شود.

وی، انجام تنفس مصنوعی را با جذب آب به بدن راحت‌تر دانست و تصریح کرد: اگر در هنگام عملیات احیا فرد مصدوم استفراغ کرد فوراً او باید به پهلو خوابانده و وضعیت بهبودی «ریکاوری» برگردانده شود تا مواد اسپیره شده وارد ریه‌ها نشود.

قاسم‌پور، اضافه کرد: در فردی که به داخل آب‌های کم عمق شیرجه رفته و با سر به زمین برخورد کرده خطر قطع نخاع گردنی و فلج اندام‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: در صورت نیاز به عملیات احیای قلبی ریوی باید از مانور فشار به فک استفاده کرد تا از آسیب به نخاع و ستون فقرات جلوگیری شود.

به گفته این مسئول، افراد غرق شده پس از نجات و اقدام‌های اولیه حتی اگر کاملاً هوشیار باشند باید به سرعت به بیمارستان منتقل شوند زیرا آب جذب شده می‌تواند عوارض خطرناک و کشنده‌ای برای فرد داشته باشد و مددجو باید در یک بررسی دقیق و کامل قرار گیرد و سپس اقدام‌های درمانی مناسب انجام شود.

وی در پایان از تمام امدادگران و عناصر نجات غرق که در طول ایام تابستان صادقانه در نوار ساحلی گیلان به مسافران و مردم این استان خدمت کرده‌اند، قدردانی کرد.

ا‌نتهای پیام/2300/ذ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول