اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم گیلان در خبرگان رهبری:

تمدن اسلامی با تدین واقعی تأمین می‌شود / ایجاد نهضت معنوی در غرب

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت: تمدن اسلامی و بشری با تدین واقعی و بازگشت به گوهر و حقیقت دین تأمین می‌شود و در این صورت جامعه بشری بهشت دنیا را تجربه می‌کند.

تمدن اسلامی با تدین واقعی تأمین می‌شود / ایجاد نهضت معنوی در غرب

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، آیت‌الله رضا رمضانی پیش از ظهر امروز در طرح ضیافت ویژه اساتید در دانشگاه گیلان با موضوع «تاریخ علم و تاریخ تمدن اسلامی» با گرامیداشت هفته دولت و روز کارمند و یاد زکریای رازی موفقیت علمی دانشگاه گیلان را حاصل تلاش تمام اساتید آن دانست.

* بهره‌گیری غرب از اندیشه‌های دانشمندان ایرانی

وی با اشاره به بهره‌گیری دنیای غرب از اندیشه‌های دانشمندان ایرانی مانند ابن سینا و زکریای رازی اظهار کرد: شخصیت‌های برجسته غرب از اندیشه‌های دانشمندان اسلامی ایران در علوم انسانی استفاده می‌کنند.

نماینده مردم گیلان در خبرگان رهبری توجه به ساحت قرآنی و علم را مهم دانست و تصریح کرد: جامعه اسلامی جامعه علمی و معرفتی است.

وی، اشاره روایات متعدد به حوزه علم و معرفت را نشانه اهمیت قابل توجه آن ذکر کرد و افزود: در مقابل این حوزه، جهل قرار گرفته است.

رمضانی گفت: طبق روایات بشریت دشمن جهل خود است بنابراین هر قدر سطح علمی افزایش یابد اختلافات کاهش می‌یابد.

* جامعه علمی و معرفتی ویژگی جامعه مهدویت است

نماینده مردم گیلان در خبرگان رهبری، یکی از ویژگی‌های جامعه مهدویت را جامعه علمی و معرفتی خواند و خاطرنشان کرد: تحول علمی و علم‌خیزی موجب تحول جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه علم در اصطلاحات دارای معانی متعددی است، افزود: برای رسیدن انسان به حل مسئله، اصول و ادبیات خاصی وجود دارد تا به معرفت خود برسد.

رمضانی، با تصریح بر اینکه برخی تصور می‌کردند می‌توانند با ابزار علمی تحلیل فلسفی کنند، یادآور شد: این در حالی است که نمی‌شود با ابزار علم تحلیل فلسفی ارائه داد.

به گفته وی، انسان با ساحت علم درست و منطقی می‌تواند به متافیزیک راه پیدا کند.

نماینده مردم گیلان در خبرگان رهبری با بیان اینکه ساحت علم یک ساحت خاص است که به کشف می‌پردازد، افزود: ساحت دین نیز ساحت هدایت است که عناصر تشکیل‌دهنده انسان را هدایت می‌کند.

وی به برخی افراط‌گری‌ها در زمینه شخصیت انسان و دین و علم اشاره کرد و متذکر شد: برخی در افراط خود می‌گفتند علم و عقاید انسان‌ها باید تفکیک شود و برخی نیز حاکمیت را پایه گرفته بودند و افراط کرده بودند که عقاید باید تفتیش شود.

رمضانی با بیان اینکه این عده دین را از حقیقت بیرون آوردند و آن را تنزل دادند، تصریح کرد: هیچ کاری را در حوزه اجتماعی برای دین نپذیرفتند.

وی، با تأکید بر اینکه نسبت به دین افراط و تفریط وجود داشت، اظهار کرد: باید بازگشت به دین و گوهر دین داشته باشیم.

نماینده مردم گیلان در خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در حوزه علم می‌خواستند همه چیز را حل کنند و ناسیونالیسم را گسترش داده بودند، خاطرنشان کرد: این به معنای عقل‌گرایی محض بود.

* نگاه شکست خورده غرب نسبت به آزادی

وی نگاه غرب نسبت به تمدن و آزادی را با شکست خواند و یادآور شد: غرب بر اساس مبانی خود تفکر خاص دارد.

رمضانی اضافه کرد: غرب در تحلیل آزادی فردی به بن‌بست رسیده است و حاکمان غرب از استعمار فرانو استفاده می‌کنند و بر همین مبانی جلو رفتند.

وی رشد غرب در برخی موارد مانند قالبی و شکلی و نرم‌افزاری را خوب توصیف کرد و متذکر شد: برخی مسایل اخلاقی و برخوردهای اجتماعی در کشوری مانند آلمان تبدیل به قانون شده است که زمینه رشد را ایجاد کرد.

نماینده مردم گیلان در خبرگان رهبری، قانون شدن حوزه اخلاقی و رفتاری با ارباب رجوع در غرب را تمدن بشری نامید و افزود: این پیشرفت در غرب معضلاتی را ایجاد کرده و قدرت استکبار که به دنبال زور بوده را فراهم آورده است به طوری که نتوانستند آن را برطرف کنند.

* ایجاد نهضت معنوی در غرب

وی از ایجاد نهضت معنویت در غرب خبر داد و افزود: زمانی که دیدند نتوانستند با آن مبانی نیاز خود را تأمین کنند چاره‌ای به روی آوردن در ابعاد معنویت ندیدند و سپس روی دین‌داری مردم و ارتباط با خدا کار کردند و گفتند که نباید موجود پوچ‌گرا شوند.

رمضانی اظهار کرد: اگر به دنبال تمدن واقعی در حوزه انسان هستیم باید تدین واقعی رعایت شود که همان بازگشت به گوهر و حقیقت دین است و در این صورت زمینه رشد تمدن بشری، دینی و اسلامی فراهم می‌شود و جامعه بشری بهشت دنیا را تجربه می‌کند.

انتهای پیام/2300/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول