اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فارس بررسی می‌کند

چرا ادعای استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه کذب است؟

در حالی که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند کمترین تردیدی در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه ندارند، تردیدها در زمینه نقش دولت سوریه در این حمله ادعایی به حدی است که می‌تواند منجر به یقین در خصوص کذب بودن ادعای تروریست‌ها شود.

چرا ادعای استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه کذب است؟

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از ادعای روز چهارشنبه تروریست‌ها در خصوص کشتار مردم منطقه غوطه در نزدیکی دمشق با استفاده از گاز سارین توسط نیروهای دولتی سوریه، اکنون آمریکایی‌ها می‌گویند که تردیدی ندارند که دولت سوریه دست به حمله شیمیایی زده است و با توجه به اینکه ایالات متحده استفاده از سلاح شیمیایی را به‌عنوان خط قرمز تعیین کرده بود، اکنون موظف به واکنش است؛ واکنشی که پیش‌بینی می‌شود واکنش نظامی باشد و حتی روس‌ها در خصوص آن هشدار داده‌اند.

با این حال، به‌عکس ادعای آمریکایی‌ها، دلایل متقنی برای رد ادعای تروریست‌ها وجود دارد که دست‌کم به‌عکس ادعای مقامات آمریکایی، می‌توانند تردیدهای جدی در ادعای آنها ایجاد کنند، مگر آنکه آمریکایی‌ها به‌عمد چشمان خود را بر این شواهد بسته باشند.

ذیلا به تعدادی از این دلایل اشاره می‌شود و البته شایان ذکر است که رسانه‌های حامی مقاومت طی روزهای اخیر گزارش‌های متعدد و قابل ستایشی را در این خصوص منتشر کرده‌اند که مخاطبان محترم با جستجو در اینترنت به‌راحتی می‌توانند به‌آنها دسترسی پیدا کنند.

1- از منظر سیاسی – راهبردی، طرفی دست به استفاده از سلاح کشتار جمعی می‌زند که در دسترسی به هدف مورد نظر خود به بن‌بست رسیده باشد.

آمریکایی‌ها در جنگ دوم جهانی زمانی از سلاح هسته‌ای استفاده کردند که متوجه شدند ژاپنی‌ها تا آخرین نفر حاضرند بمیرند اما تسلیم نشوند. در جنگ ایران و عراق، پیش‌روی‌های مستمر نیروهای ایرانی در مناطق کردنشین باعث شد تا ارتش عراق به بمبباران شیمیایی گسترده حلبچه دست بزند. چنین شرایطی به‌هیچ‌وجه در سوریه حاکم نیست. طی ماه‌های اخیر موازنه قوا کاملا به‌نفع ارتش سوریه تغییر کرده و اوج این تغییر موازنه با آزادسازی شهر استراتژیک القصیر خود را نشان داده است. بنابراین از این منظر، هیچ دلیلی وجود ندارد که ارتش سوریه به استفاده از سلاح کشتار جمعی مبادرت ورزد.

2- به‌ تصریح کارشناسان نظامی، وقتی که در منطقه‌ای از سلاح شیمیایی استفاده می‌شود، دست‌کم تا 12 ساعت نمی‌توان بدون تجهیزات خاص وارد آن منطقه شد و این مدت‌زمان حتی ممکن است تا یک‌هفته نیز به‌طول انجامد. چطور عده‌ای توانسته‌اند با ورود به منطقه از صحنه‌های آن فیلم‌برداری کنند و این در حالی است که روشن است، تروریست‌های سوری از تجهیزات ایمنی لازم برای ورود به منطقه برخوردار نیستند.

3- با توجه به نزدیکی منطقه غوطه به دمشق و جریان باد در این منطقه، بعید است که گاز سارین خود را در آن حبس کرده و محترمانه در جای خود بنشیند و به دیگر نقاط دمشق توسعه نیابد. انتظار می‌رفت که آثاری از مسمومیت با این گاز در دیگر نقاط دمشق هم دیده شود که خبری از این امر در دست نیست.

4- شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند، فیلم‌های تهیه شده از محل حمله شیمیایی مورد ادعای تروریست‌ها، پیش از زمانی که ادعا می‌کنند این حمله صورت گرفته، تهیه و منتشر شده‌اند. فارس قبلا در خبری این مساله را منعکس کرده است. این مساله حتی در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه نیز مورد اشاره قرار گرفت.

5- روس‌ها اخیرا اعلام کرده‌اند که ماهواره‌های آنان شواهدی را ثبت کرده که نشان می‌دهند این تروریست‌ها بوده‌اند که از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند، نه ارتش سوریه. خبر این مطلب نیز قبلا در فارس منتشر شده است.

6- ارتش سوریه پس از این حملات، موفق به کشف مقادیری از تسلحیات شیمیایی تروریست‌ها در نزدیکی دمشق شده است که نشان می‌دهد تروریست‌ها قابلیت استفاده از این سلاح‌ها را به‌راحتی دارند.

7- در تصاویر منتشر شده از منطقه غوطه، عموما این کودکان معصوم هستند که به تصویر کشیده شده‌اند. انگار گاز سارین در کشتار مردم منطقه غوطه «گلچین» کرده است و کودکان را کشته و به بزرگ‌سالان کمتر آسیب زده است، در حالی که می‌دانیم گاز سارین به هیچ جان‌داری رحم نمی‌کند. روشن است که در تهیه این تصاویر جنبه تبلیغاتی و مظلوم‌نمایی کاملا مدنظر بوده است.

8- در حالی ادعا می‌شود ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است که بازرسانی از سازمان ملل متحد در سوریه حضور داشته‌اند. علاوه بر آن، مقامات سوری پس از طرح ادعای تروریست‌ها، با بازدید بازرسان از منطقه موافقت کردند.

9- در نهایت، از منظر سیاسی و در حالی که روشن بود با توجه به خط قرمز تعیین شده از سوی آمریکایی‌ها و تشکیل اتاق جنگ سوریه توسط واشنگتن در اردن، جبهه غربی – عربی منتظر بهانه‌ای برای دخالت نظامی در سوریه است، قطعا دولت سوریه می‌دانست که دشمنانش منتظر استفاده از این سلاح‌ها هستند تا بتوانند اعلام کنند سوریه از خط قرمز عبور کرده است. هیچ سیاست‌مدار عاقلی در شرایطی که رو به پیروزی می‌رود، به‌ناگاه با استفاده از تسلیحات پیروزی خود را به خطر نمی‌اندازد.

این 9 دلیل برای یقین به دروغ بودن ادعای تروریست‌های سوری در خصوص حمله شیمیایی دولت به منطقه غوطه می‌تواند کافی باشد اما با این وجود، مقامات آمریکایی هیچ دلیلی برای تردید در مسئولیت دولت سوریه در آن نمی‌یابند!

روشن است که جبهه غربی – عربی به‌دنبال بهانه‌ای برای دخالت در سوریه و جلوگیری از پیش‌روی‌های ارتش بوده است و چون این بهانه را نیافته با قربانی کردن تعدادی از شهروندان سوری و سپس تبلیغات گسترده رسانه‌ای، زمینه را برای دخالت نظامی در سوریه فراهم آورده است.

البته هنوز دقیقا روشن نیست که چنین دخالتی صورت می‌پذیرد یا نه اما آمریکایی‌ها قطعا در صورت چنین اقدامی، مجبور به تحمل تبعاتی هم خواهند شد که به‌نظر می‌رسد از تبعات حمله نظامی به عراق، کمتر نیست.

امروز پایگاه فارین پالیسی اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد در جریان حملات شیمیایی رژیم بعث عراق به ایران، آمریکایی‌ها به عراق کمک کرده‌اند. جالب است که تنها رژیمی که از سلاح هسته‌ای در جهان استفاده کرده و همچنین به عراق در استفاده از تسلیحات کشتار جمعی کمک کرده است، هم مدعی برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است و هم مدعی کشتار شیمیایی در سوریه!

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول