اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زرین‌غار یکی از غار‌های کم‌نظیر ایران

زرین‌غار یکی از غارهای بی‌نظیر ایران که انتظار اکتشاف‌های جالبی از این غار در آینده وجود دارد.

زرین‌غار یکی از غار‌های کم‌نظیر ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، به دنبال انتشار مصاحبه معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان در این خبرگزاری با تیتر کمپ گردشگری زرین‌غار زنجان سال 93 پایان می‌یابد، به تاریخ پنجم مرداد ماه سال‌جاری، روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان زنجان یادداشتی با امضای رئیس کارگروه غارنوردی استان به خبرگزاری ارسال کرد که در آن ضمن ابراز نگرانی به خبر فوق تاکید شده بود که بر اساس اقدامات کارشناسی انجام شده کوچک‌ترین تغییرات و خاک‌برداری در زرین‌غار منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری به راه ورودی و دریاچه‌های آن می‌شود.

در پی دریافت این یادداشت خبرنگار خبرگزاری فارس با دعوت از مسئول کارگروه غارنوردی استان زنجان به دفتر این خبرگزاری خواهان دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد شد که محسن صنعتی منفرد با پذیرفتن این دعوت امروز در دفتر خبرگزاری فارس حاضر و توضیحاتی را در این مورد ارائه کرد.

مسئول کارگروه غارنوردی استان زنجان ضمن جوان خواندن زرین‌غار تصریح کرد: طی 12 عملیات اکتشافی انجام شده در این غار، در یک‌هزار و 500 متر از این غار اکتشاف دالانی شده است.

محسن صنعتی‌منفرد زرین‌غار را به دلیل زیست‌محیطی، تامین آب شهرستان‌های اطراف و قدمت برای منطقه مهم دانست و اضافه کرد: توریستی شدن غار به صورت عموم به این غار آسیب جدی وارد می‌کند.

 
وی با بیان اینکه زرین‌غار نباید به صورت توریسم عمومی در آید، اضافه کرد: حضور غارنوردان حرفه‌ای برای انجام غارنوردی و اکتشاف در این منطقه مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند چراکه آنها اغلب موارد را رعایت کرده و آسیبی به طبیعت اطراف خود وارد نمی‌کنند.

مسئول کارگروه غارنوردی استان زنجان با تاکید بر اینکه حتی حضور غارنوردان حرفه‌ای هم باید به صورت هدایت شده در زرین‌غار انجام شود، ادامه داد: در حال حاضر به علت نبود متصدی امور این غار برخی از بازدیدها بدون اطلاع کارگروه غارنوردی زنجان انجام می‌شود که با توجه به اقدامات انجام شده در صدد گرفتن امور اداره این غار از جمله حضور غارنوردان توسط کارگروه هستیم.

وی جوان، زیبا و ریسک‌پذیری بالا را از خصوصیات زرین‌غار عنوان کرد و افزود: باید متذکر شد که تنها غارنوردان حرفه‌ای قادر به ورود و پیشروی در این غار هستند و انجام این کار توسط افراد غیر حرفه‌ای خطرناک است.

صنعتی‌منفرد با بیان اینکه کارگروه غارنوردی استان زنجان برنامه‌هایی را به صورت تقویم ورزشی در زرین‌غار اجرا می‌کند، اضافه کرد: فراهم کردن زمینه حضور یک گروه 15 نفری از این غار از جمله اقدامات انجام شده بوده است.

وی با بیان اینکه زرین‌غار فقط یک دهانه دارد، افزود: 50 متر ورودی این غار ریزشی و بسیار خطرناک است.

مسئول کارگروه غارنوردی استان زنجان به نیاز دهانه ورودی زرین‌غار به مرمت اشاره و تصریح کرد: امکان ریزش ورودی این غار با هر اتفاق کوچک از جمله زلزله بسیار بالا است.

وی زرین‌غار را یکی از غارهای بی‌نظیر ایران دانست و گفت: انتظار اکتشاف‌های جالبی از این غار در آینده وجود دارد.

صنعتی‌منفرد با بیان اینکه غارنوردان حرفه‌ای انتظار دارند بازدیدکنندگان ضمن اینکه چیزی به داخل غار وارد نمی‌کنند چیزی هم از آنجا خارج نکنند، ادامه داد: غارنوردان انتظار دارند آموزش‌های لازم به بازدیدکنندگان غارها ارائه شود ضمن اینکه برگزاری نمایشگاه عکس و اطلاعات لازم فنی هم برای آنها برگزار شود تا اهمیت غارها برای بازدیدکننده عادی روشن شود.

وی کارگروه غارنوردی استان زنجان را شامل 12 نفر عنوان کرد که به صورت تجربی، تجربیاتی را در این زمینه کسب کرده و زیر نظر هیئت کوهنوردی استان فعالیت می‌کنند.

مسئول کارگروه غارنوردی استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌های وارد شده به غار کتله‌خور زنجان اشاره و تصریح کرد: گشاد شدن دهانه این غار، نورپردازی غیر کارشناسی و ترددهای مکرر به این غار آسیب‌های جدی وارد کرده است که بارزترین آن خشک شدن آن است.

وی ضمن اعلام آمادگی برای همراهی با شرکت بهره‌بردار غار کتله‌خور در راستای کاهش آسیب‌ها گفت: همکاری لازم با این کارگروه در این مورد انجام نمی‌شود.

-----------------

سهیلا محمدی

----------------

انتهای پیام/73004/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول