اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

پاکستان: هیچ پیش‌شرطی برای مذاکره با طالبان نداریم

دولت پاکستان بار دیگر ضمن ابراز تمایل برای صلح با طالبان، تصریح کرد که اسلام‌آباد هیچ پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات ندارد.

پاکستان: هیچ پیش‌شرطی برای مذاکره با طالبان نداریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «چودری نثار علی خان» وزیر کشور پاکستان اعلام کرد که دولت پاکستان قبل از آغاز مذاکرات با طالبان هیچ پیش شرطی برای این گروه ندارد و طالبان مجبور نیست قبل از شروع مذاکرات سلاح خود را زمین بگذارد.

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «جیو نیوز» پاکستان گفت: اگر 2 طرف برای آغاز مذاکرات پیش‌شرط تعیین کنند، در آن صورت مذاکرات هرگز انجام نخواهد شد.

وزیر کشور پاکستان در پاسخ به این سئوال که دولت این کشور هنوز پاسخ مثبتی از سوی طالبان درباره پیشنهاد مذاکره دریافت نکرده است، افزود: این موضوع ابعاد پیچیده‌ای دارد و علاوه بر این، نقاط منفی نیز نباید بزرگنمایی شود.

این اظهارات در حالی انجام می‌شود که به نظر می‌رسد گروه‌های مختلف طالبان هنوز درباره روند مذاکره با دولت این کشور با یکدیگر اختلاف نظر دارند و حتی گروه شبه‌نظامی «تحریک طالبان پاکستان» رهبر طالبان پنجابی را به علت حمایت از مذاکره با دولت برکنار کرد.

همچنین برخی گزارشات حکایت از اختلاف ارتش و دولت پاکستان برای مذاکره با طالبان دارد.

به گفته وزیر قانون ایالت «پنجاب»، دولت خواهان مذاکره با طالبان است اما ارتش در این زمینه به شیوه خودش عمل می‌کند و شرایط سختی برای آغاز گفت‌وگوها با طالبان در نظر گرفته است.

در همین حال، به گفته برخی منابع آگاه دولتی، پاکستان با بخشی از شبه‌نظامیان که حاضر به مذاکره باشند صلح می‌کند و در عین حال، عملیات نظامی علیه سایر گروه‌ها که حاضر به گفت‌وگو نیستند ادامه خواهد داشت.

به اعتقاد کارشناسان، در حال حاضر دولت و طالبان به یکدیگر اعتماد ندارند و کسی حاضر نیست ضمانت مذاکرات صلح را به عهده بگیرد به همین علت مذاکرات جامع بین دولت و طالبان به حالت تعلیق درآمده است.

اگر چه بزرگان مذهبی پاکستان از جمله «مولانا فضل الرحمن» سعی دارند با تشکیل یک «جرگه» (شورا)، مذاکره دولت و طالبان را ضمانت کنند اما در حال حاضر هیچ اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته و معلوم نیست دولت چه زمانی وارد مذاکره با شبه‌نظامیان شود.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول