اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

نگاهی به اهداف سفر «کرزی» به پاکستان/ طالبان محور مذاکرات

موضوع آزادی زندانیان طالبان و تغییر محل دفتر سیاسی این گروه از جمله محورهای سفر حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان به پاکستان است.

نگاهی به اهداف سفر «کرزی» به پاکستان/ طالبان محور مذاکرات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در سفر خود به پاکستان، موضوع آزادی زندانیان طالبان و تغییر محل دفتر سیاسی این گروه را در دستور کار خود داده است.

انتظار می‌رود که در این سفر شماری از اعضای «شورای عالی صلح افغانستان» نیز کرزی را همراهی کنند و بدین‌ترتیب راه‌های ورود به مذاکره مستقیم با طالبان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

یک مقام دولتی در گفت‌وگو با روزنامه «تریبون» پاکستان در این باره گفت: آزادی زندانیان طالبان یکی از موضوعات مهمی است که در سفر کرزی به اسلام‌آباد مطرح خواهد شد.

* آزادی زندانیان طالبان

اگرچه نام و تعداد دقیق زندانیانی که انتظار می‌رود آزاد شوند هنوز مشخص نشده است اما به گفته منابع رسمی، احتمالا این لیست در جریان مذاکرات کرزی با مقامات پاکستانی نهایی خواهد شد.

با این حال، به گفته برخی منابع، دولت افغانستان لیستی برای رهایی زندانیانی که آزادی آنها اولویت دارد تهیه کرده که شامل «ملا برادر» هم می‌شود.

در همین حال، «اعزاز احمد چودری» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ به این سئوال که آیا موضوع آزادی زندانیان طالبان در دستور کار سفر کرزی قرار دارد یا خیر، گفت: ما منتظر سفر رئیس‌جمهور افغانستان به پاکستان هستیم و آماده‌ایم تا در جریان این سفر درباره همه موضوعات مورد علاقه 2 طرف با وی گفت‌وگو کنیم.

وی تصریح کرد که اسلام‌آباد به هر شکلی به پیشبرد روند صلح در افغانستان کمک خواهد کرد.

در همین حال، «جانان موسی‌زی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان با اشاره به اینکه کابل و اسلام‌آباد در زمینه صلح، امنیت، ثبات و رفاه و توسعه اقتصادی اهداف مشترکی دارند، ابراز امیدواری کرد که این سفر بتواند فصل جدیدی در همکاری‌های 2 کشور ایجاد کند.

پاکستان پیش از این، در پاسخ به درخواست مقامات کابل، حدود 26 زندانی طالبان که غالبا از اعضای رده میانی این گروه بودند را آزاد کرد و این در حالی است که مقامات افغان همچنان خواهان آزادی برخی دیگر از اعضای ارشد طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر فرمانده عملیاتی سابق این گروه برای تسریع روند مذاکرات صلح هستند.

به اعتقاد کارشناسان نظامی پاکستان، موضوع ممانعت اسلام‌آباد و کابل از مداخله مستقیم آمریکا در مذاکرات صلح نیز می‌تواند از دیگر محورهای گفت‌وگوی سران دو کشور باشد.

* تغییر محل دفتر سیاسی طالبان

همچنین به گفته منابع دیپلماتیک، موضوع تغییر محل دفتر سیاسی طالبان از قطر به یک کشور اسلامی دیگر همچون ترکیه یا عربستان نیز از دیگر محورهای این سفر خواهد بود.

گفته می‌شود که ایده تغییر محل دفتر سیاسی طالبان، توسط پاکستان و آمریکا و با هدف از بین بردن بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات صلح مطرح شده است.

هفته گذشته، مقامات افغانستان نیز از حمایت خود از انتقال دفتر قطر به یک کشور دیگر خبر دادند اما در عین حال تصریح کردند که دولت افغانستان ترجیح می دهد که این دفتر در کابل تأسیس شود.

یک مقام طالبان نیز در گفت‌وگو با این روزنامه، تصریح کرد که این گروه برای رفع بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات صلح قطر، گزینه تغییر محل دفتر سیاسی طالبان را مدنظر قرار داده است.

سفر رئیس‌جمهور افغانستان به پاکستان که قرار است چهارم شهریور ماه انجام شود، اولین سفر وی به این کشور بعد از به قدرت رسیدن حزب «مسلم لیگ نواز» به رهبری «نواز شریف» است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول