اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خطاب به مسئولان همدان

ساماندهی وانت‌بارها، در حد وعده باقی نماند

مسئولان شهری چندی است که موضوع ساماندهی وانت‌بارها را مطرح کرده‌اند که امیدواریم در حد وعده باقی نماند.

ساماندهی وانت‌بارها، در حد وعده باقی نماند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، با گسترش شهرها حاشیه‌نشینی و عدم توسعه اقتصادی همراه با افزایش مشکلات امرار معاش مردم در زندگی شهری رو به فزونی می‌رود.

شهر همدان در طول دو دهه گذشته به دلایل مختلف پذیرای مهاجرین زیادی از روستاها و شهرهای کوچک منطقه بوده که این مهاجرین با هدف یافتن شغل و سرپناهی برای امرار معاش به همدان نقل مکان کردند.

همدان که همواره داعیه صنعتی شدن و توسعه اقتصادی را داشته تاکنون آنگونه که شایسته این مهم بوده به این امر دست نیافته است، اما در این مجال قصد بررسی و نقد عدم توفیق همدان در صنعتی شدن و رشد و توسعه اقتصادی را نداریم.

حاشیه‌نشینانی که به هوای کسب درآمد به همدان مهاجرت کردند دست به مشاغل کاذب مانند دست‌فروشی، سیگارفروشی، کارگری روزمزد و... اقدام می‌کنند و در این بین برخی از آنان با تهیه وانت‌ در محل‌های خاصی از شهر میوه، خرما و در بعضی موارد لوازم خانگی خرد و یا پوشاک را در محلات می‌فروشند.

وانت‌بارها به دو صورت در سطح شهر فعالیت دارند یکی به صورت حضور در محلات که با بلندگویی تبلیغ کالای خود را به شهروندان اعلام کرده و مردم را به سمت خود جذب می‌کنند.

یک نوع دیگر از فعالیت وانت‌بارها استقرار در کنار بلوارها، ورودی‌های شهر و برخی میادین شهر با هدف اقدام به عرضه کالاها است.

برای پیگیری موضوع وانت‌بارها و حضور این قشر از کاسب‌کاران در محلات به سراغ شهروندان همدانی رفتیم و نظر مردم را درباره نحوه فعالیت وانت‌بارها جویا شدیم.

علی احمدی یکی از شهروندان همدانی است که گفت: فعالیت وانت‌بارها واقعیتی است که در شهر همدان رخ داده و باید آنها را در محل‌های مناسبی ساماندهی کرد.

وی با بیان اینکه در محلات همدان میادین میوه و تره‌بار وجود ندارد تصریح کرد: در خیلی از شهرهای دیگر برای جلوگیری از مشکلات بهداشتی و آلودگی‌های صوتی در محلات بزرگ میادین میوه و تره‌بار را با رعایت استانداردها ایجاد کردند.

این شهروند ادامه داد: در هر مکانی که وانت‌بارها حضور دارند شاهد هستیم که زباله‌های خود را در همان مکان رها کرده و آلودگی و مشکلات بهداشتی را برای شهروندان ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کیفیت محصولات ارائه شده توسط وانت‌بارها نسبی است ابراز داشت: قیمت کالاهای عرضه شده توسط وانت‌بارها نسبت به مغازه‌ها ارزان‌تر است و به همین علت مشتری بیشتری دارند.

احمدی شهروند همدانی بیان داشت: یکی از دلایل استقبال مردم از وانت‌بارها حضور آنها در محلات و دسترسی آسانتر شهروندان به میوه و تره‌بار است.

در ادامه با یک خانم خانه‌دار در خصوص وانت‌بارها صحبت کردم و او گفت: وانت‌بارها نیازمند ساماندهی هستند و این بدان معنا نیست که آنها را جمع‌آوری کنند.

این شهروند افزود: وانت‌بارها شغلی جز این ندارند و خرج خود را از این راه در می‌آورند و باید راهکاری منطقی برای ساماندهی آنها اندیشیده شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه وانت‌بار می‌تواند در خیلی از مشاغل به کار گرفته شود باید برای این قشر از جامعه ظرفیت شغلی مناسبی ایجاد شود که به سمت دست‌فروشی با وانت اقدام نکنند.

خانم عسگری ساکن شهرک بهشتی با بیان اینکه استقرار و جانمایی وانت‌بارها در این محله تقریباً مناسب است اظهار داشت: وانت‌بارهایی که در روبروی بیمارستان بعثت و در جوار شهرک بهشتی مستقر شدند آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمت میوه‌هایی که وانت‌بارها ارائه می‌کنند مناسب است تصریح کرد: تنها مشکلی که وانت‌بارها در شهرک بهشتی ایجاد کردند ایجاد ترافیک در هنگام توقف خودروها برای خرید از آنها است.

عسگری افزود: استقرار چندین وانت‌بار در بلوار خرم‌رودی با توجه به عرض کم این خیابان ایجاد ترافیک کرده و این موضوع نیازمند ساماندهی و رسیدگی درست از سوی مسئولان شهر به ویژه شهرداری است.

همچنین محمود جعفری یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه خیلی از افراد بنا به دلایلی نمی‌توانند برای خرید به مغازه مراجعه کنند گفت: حضور وانت‌بارها در محلات و دسترسی آسان مردم به میوه و دیگر اقلام خرید برای افرادی که توان خرید از مغازه را ندارند آسان کرده است.

وی با اشاره به اینکه تردد وانت‌بارها در محلات ایجاد آلودگی صوتی می‌کند اذعان کرد: وانت‌بارها از قانون پرداخت مشاغل فرار کردند و این در حالی است که مغازه‌داران مالیات مشاغل پرداخت می‌کنند و فعالیت وانت‌بارها به کسب و کار اصناف قانونی آسیب می‌رساند.

در ادامه با چند تن از وانت‌بارها که در سطح شهر همدان اقدام به دوره‌گردی و فروش میوه می‌کنند مصاحبه‌ای ترتیب دادیم که در ذیل به آن اشاره می‌شود:

حسین بیش از 20 سال است که با وانت خود در سطح شهر همدان میوه می‌فروشد، ابراز داشت: در حال حاضر 50 سال سن دارم و برای تأمین خرج هفت نفر از اعضای خانواده‌ام از صبح زود تا پاسی از شب اقدام به فروش میوه با وانت می‌کنم.

این راننده وانت تصریح کرد: من کار دیگری جز این بلد نیستم و با همین وانت و سرمایه اندکی که برای خرید میوه از میدان بار و عرضه آن در محلات به مردم دارم زندگی کوچک خود را اداره می‌کنم.

وی افزود: یکی از مشکلات وانت‌بارها این است که هر چند روز یک بار شهرداری طرح مقابله با فعالیت وانت‌بارها را اجرا می‌کند و در این مواقع ترازو و کالاهای ما را توقیف کرده و بعد از پرداخت جریمه آزاد می‌کنند.

حسین در ادامه با اشاره به اینکه ما مجرم نیستیم ابراز داشت: مأموران رفع سد معبر شهرداری با مانند یک مجرم برخورد می‌کنند و این در حالی است که اگر در همدان کار مناسب در یک کارخانه بود، من با وانتم می‌رفتم و در آنجا کار می‌کردم.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات پیش روی وانت‌بارها تبلیغات منفی علیه ما در مطبوعات است که می‌گویند ما بهداشت را رعایت نمی‌کنیم و این در حالی است که میوه وانت‌بارها خیلی کمتر از مغازه‌دار در دست فروشنده می‌ماند و با تازگی بیشتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

این راننده وانت‌بار ادامه داد: چون ما در اکثر موارد میوه، پیاز، سیب زمینی و صیفی‌جات را مستقیم از کشاورز تهیه می‌کنیم بنابراین قیمت کالای عرضه شده توسط وانت بارها کمتر از مغازه است و به همین دلیل مردم از ما استقبال می‌کنند.

در ادامه علی، یکی دیگر از وانت‌بارهای سطح شهر همدان گفت: شهرداری باید جای مناسبی که در دسترس مردم هم باشد و هم کسب و کار ما را از رونق نیندازد فراهم کند وانت‌بارها حاضر به حضور در این اماکن هستند.

وی افزود: یکی از دلایلی که شهرداری موفق به ساماندهی وانت بارها نشده اخذ مالیات و اجاره برای ایجاد مکان برای جانمایی آنان است که پرداخت مالیات و اجاره مکان در توان وانت بارها نیست.

در ادامه گزارش با مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان همدان برای پیگیری موضوع تماس گرفتیم که این مسئولان به خبرنگار فارس گفتند: موضوع ساماندهی وانت‌بارها به عهده شهرداری محول شده و سازمان صنعت، معدن و تجارت مسئولیتی در این زمینه به عهده ندارد.

برای اطلاع از کم و کیف ماجرا با شهرداری تماس گرفته شد سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس و دولت که شهرهای بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارای سازمان حمل و نقل هستند گفت: بخش مسافربری درون‌شهری در دو بخش اتوبوسرانی و تاکسیرانی خدمات ارائه می‌کنند.

محمدجواد جعفرپور افزود: حمل و نقل مسافر و بار درون‌شهری طبق مصوبات و ابلاغیه راهنمایی و رانندگی به عهده شهرداری است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 8 هزار دستگاه وانت‌بار و وسایل نقلیه باری در سطح شهرهای استان فعالیت می‌کنند ابراز داشت: مدیریت واحدی وانت‌بارها در شهرداری با تنظیم اساسنامه شکل گرفته که با تأیید اساسنامه توسط وزارت کشور سازمانی برای انجام امور وانت‌بارها تشکیل خواهد شد.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان تصریح کرد: امیدواریم با طی مراحل و تصویب اساسنامه توسط وزارت کشور تا پایان سال موضوع تشکیل سازمان و ساماندهی وانت‌بارها به سرانجام برسد.

در ادامه با مدیرکل امور شهری استانداری همدان تماس حاصل شد و سلیمان حیدری‌دلگرم با بیان اینکه ساماندهی وانت‌بارها از مصوبات هیئت دولت به استان است تصریح کرد: طرحی برای ساماندهی وانت‌بارها با حضور شهرداری، مدیرکل امور شهری استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت تهیه شده است.

وی افزود: طرح تهیه شده برای اینکه اجرایی شود باید در شورای برنامه‌ریزی به تصویب برسد و متولی اصلی اجرای این طرح در این شورا مشخص خواهد شد.

مدیرکل امور شهری استانداری همدان با بیان اینکه طبق درخواست سازمان صنعت، معدن و تجارت متولی ساماندهی وانت‌بارها اصناف است افزود: طبق مصوبات گذشته متولی ساماندهی وانت‌بارها در شهرها شهرداری‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه استنباط مختلفی از متولی طرح و نحوه ساماندهی وانت بارها وجود دارد ابراز داشت: براساس مستندات و مصوبات قانونی اصل موضوع ساماندهی وانت‌بارها مربوط به شهرداری‌ها است.

حیدری‌دلگرم بیان داشت: اگر سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان یک صنف به دنبال ایفای نقش در ساماندهی وانت‌بارها است این بحثی کاملاً دیگر است، اما قانون شهرداری را متولی دانسته و در واقع قانون بالاتر از بخشنامه و مصوبات است.

وی گفت: به نظر من قانون به صراحت شهرداری را متولی ساماندهی وانت‌بارها دانسته و شهرداری در حال تشکیل سازمانی برای ساماندهی وانت بارها است.

به هر حال امیدواریم که مسئولان امر به شرایط وانت‌بارها توجه کرده و راهکاری مناسب برای ساماندهی این قشر زحمتکش جامعه بیندیشند، چراکه حضور این قشر از کاسب‌کاران در جامعه به تعادل قیمت‌ها کمک کرده و از طرفی دیگر نیاز بخشی از شهروندان را در حاشیه شهر برای خرید کالا برآورده می‌کنند.

سال‌های سال است که مسئولان شهری وعده ساماندهی وانت‌بارها را می‌دهند و خصوصاً در انتخابات شورای شهر چهارم همدان یکی از شعارهای برخی از کاندیداها رسیدگی به امور و ساماندهی وضعیت وانت‌بارها بود و امیدواریم با تشکیل شورای چهارم این مشکل نیز به خوبی رفع شود.

==============

گزارش از سردار فارسی

==============

انتهای پیام/89019/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول