اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازار داغ مشاغل کاذب

آلودگی صوتی سهم شهروندان از وانت‌بارهای دوره‌گرد

بازار مشاغل کاذب داغ داغ است و این معضل در کلانشهرها به گونه‌های متفاوتی به چشم می‌خورد، دست فروشی، گل فروشی و فال فروشی سر چهارراه‌ها، همه و همه به نوعی مشاغل تقریبا پر درآمد و بی‌دردسری هستند.

آلودگی صوتی سهم شهروندان از وانت‌بارهای دوره‌گرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، همین که سرم را روی بالش گذاشتم و هدفم رفع خستگی نیمروزی‌ام بود صدای گوش‌خراشی در مغزم پیچید... «آهن پاره، روحی شکسته، لوازم کهنه، یخچال کهنه، نون خشک می‌خریم....»

گویا همه خستگی نیمروز کاری‌ بر تنم سنگینی می‌کرد، باز صدای همیشگی، بی‌موقع و آزاردهنده فروشندگان به حدی بود که آرامش را از چشمم ربود. لحظه‌ای که باید آرامش رنگ به مامن امن خانه بدهد فریادهایی پرده‌های گوشم را تکان داد و روانم را مشوش کرد.

امروزه بازار مشاغل کاذب داغ داغ است و این معضل در کلانشهرها به گونه‌های متفاوتی به چشم می‌خورد، دست فروشی، گل فروشی و فال فروشی سر چهارراه‌ها، همه و همه به نوعی مشاغل تقریبا پر درآمد و بی‌دردسری هستند. وانت‌بارهای دوره‌گرد با فریادهای بی‌موقع نیز سهم شهرمان است که گاه و بی‌گاه امان از آدمی می‌برد. شاید بتوان اعتراف کرد تعداد وانت‌بارهای دوره‌گرد با تعداد مغازه‌های موجود در استان فرق چندانی نداشته باشد.

مریم عظیمی خانم خانه‌دار قمی می‌گوید گفت: متاسفانه وانت‌بارها زمان‌شناس خوبی نیستند، همین‌که وقت استراحت می‌رسد فریادهای بی‌وقتشان کلافه‌ام می‌کند.

احمد عسگری مغازه‌دار میوه فروشی نیز گلایه‌ها و دل پر دردی داشت. وی در خصوص وانت‌بارهای دوره‌گرد گفت: اخیرا تعداد زیادی از این وانت بارها به صورت دسته جمعی فعالیت کرده و انواع و اقسام میوه را می‌فروشند، فعالیت وانت‌بارها کار ما را تا حدی کساد می‌کنند گرچه ما مشتری‌های دائم خودمان را داریم، اما ارزانی بعضی اجناس آنها مشتریان را وسوسه می‌‌کند.

عدم مهارت لازم و نداشتن تخصص دو عامل مهم در گرایش افراد به مشاغل کاذب است که در این بین مهاجرت از روستاها به کلانشهرها را به دنبال دارد. شاید ندادن عوارض و کرایه مغازه در افزایش تعداد وانت‌بارها نقش چشمگیری داشته باشد.

البته ارگان‌های متفاوتی در صدد رسیدگی به وجود وانت‌بارها در سطح شهر هستند که باید با اندیشیدن تدابیر بیشتری سعی در ایجاد آرامش بصری و صوتی در جامعه داشته باشند.

رئیس ستاد پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم با بیان اینکه ارگان‌های پلیس راهور، مرکز بهداشت و شهرداری وظیفه رسیدگی به مشاغل کاذب را دارند گفت: جریمه نقدی، توقیف بار و در صورت تکرار ارجاع به مراجع قضایی و توقیف خودرو از جمله تصمیماتی است که برای برخورد با فعالیت وانت‌بارها اتخاذ می‌شود.

علیرضا عسگری افزود: در صورتی که شهروندان با مزاحمت وانت‌بارها مواجه شدند می‌توانند با شماره 137 و یا 110 تماس بگیرند تا به مشکلاتشان رسیدگی شود.

ایجاد بازار میوه و تره‌بار بهترین روش محو وانت‌بارهای دوره‌گرد

از قدیم‌الایام گفته‌اند هر دردی دوایی دارد و هر گره‌ای گره‌گشا، حذف دست فروشان و وانت‌بارهای دوره‌گرد مولد آلودگی صوتی به منظور ایجاد آرامش برای شهروندان باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

رئیس ستاد پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم بهترین راهکار در زمینه جلوگیری از فعالیت وانت‌بارها را ایجاد بازارهای میوه و تره‌بار در سطح شهر دانست و بیان داشت: در حال حاضر تلاش‌ها در زمینه یافتن مکان‌های مناسب در دست اقدام است که بعد از انجام این کار بحث ساخت این بازارها به میان می‌آید که توسط سازمان میادین میوه و تره‌بار صورت می‌گیرد.

عسگری ادامه داد: برای فعالیت در این بازارها شرایط مورد بررسی قرار خواهد گرفت و با اجاره بهای کمی غرفه‌هایی در بازارهای میوه و تره‌بار در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

فروش اجناس با قیمت کم، عدم پرداخت مالیات و اجاره بهای مغازه انگیزه‌های قابل قبول و توجیه پذیر دیگر فروشندگان دوره‌گرد برای تحمل گرمای طاقت فرسای تابستان و سرمای سوزان زمستان است.

شاید سختی و مشقت خود را با سود و منفعت حاصله می‌خرند و یا شاید به راستی چاره‌ای جز این کار را ندارند.

"مشکلات فرهنگی و اجتماعی"

وجود وانت‌های دوره‌گرد در سطح شهر می‌تواند منشأ معضلات و مشکلاتی شود که در صورت بی‌توجهی به آن خسارات جبران‌ناپذیری به پیکره شهر وارد می‌کند.

رئیس ستاد پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم در خصوص تبعات ورای مشاغل کاذب از جمله وانت‌بارهای دوره‌گرد گفت: از آنجایی که تعدادی از فروشندگان مهاجر هستند اقدام به ساخت ساختمان‌های غیر مجاز در حاشیه شهر می‌کنند و به دنبال این موضوع مشکلات فرهنگی و اجتماعی را ایجاد می‌کنند.

عسگری یکی از مشکلات عمده حضور وانت‌بارهای دوره‌گرد در سطح شهر را گسترش برخی معضلات اجتماعی ذکر و تصریح کرد: در صورت ادامه حضور این افراد در سطح شهر مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روند رو به صعودی پیدا می‌کند.

عسگری ابراز کرد: عدم رسیدگی به وضع وانت‌بارهای دوره‌گرد نوعی دامن زدن به مشکلات لاینحل است.

افزایش میزان مصرف، رغبت افراد در دستیابی به اجناس ارزان قیمت و نبود مکان‌های مناسب برای خرید را می‌توان از علل استقبال مردم از اجناس وانت‌بارهای دوره‌گرد دانست؛ گرچه در صورت ایجاد تمهیدات لازم در جهت رفاه حال شهروندان می‌توان امیدی در کاهش گرایش افراد به سمت اجناس وانت‌بارها داشت.

ایجاد فضاهای مناسب برای کسانی که طالب کار هستند و تشویق این افراد نیز تاثیر زیادی در برطرف شدن مشکلات از جمله حضور مشاغل کاذب دارد، چه بسا افراد توانمندی که می‌توانند در جامعه تاثیرگذار باشند جای خود را پیدا کرده و زمینه‌های رشد و بالندگی را در جامعه ایجاد کنند.

انتهای پیام/2258/ق/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول