اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در میزگردی با حضور مسئولان مرکز باروری و ناباروری اصفهان مطرح شد

تشریح عوامل ناباروری در ایران و اصفهان

خبرگزاری فارس در اصفهان در میزگردی با حضور مسئولان مرکز باروری و ناباروری اصفهان به بررسی عوامل ناباروری زوج‌ها در ایران و اصفهان پرداخت.

تشریح عوامل ناباروری در ایران و اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان در شرایط کنونی به دلیل مشکلات مختلف شاهد عدم باروری برخی از زوجین در سطح کشور هستیم که بسیاری از آنها برای رفع این مشکل تولید نسل نیازمند مراکزی برای رفع این مشکل هستند در اصفهان پژوهشگاه باروری و ناباروری ابن سینا از جمله مراکزی است که نسبت به حل بسیاری از این مشکلات زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می‌کند.

طبق آمار اعلام شده، 20 درصد زوج‌های ایرانی نابارور هستند و طبق این آمار که بین 17 هزار زوج ایرانی در سراسر کشور انجام شده مشخص شد که 20 درصد زوج‌های ایرانی نابارورند که این آمار از میانگین جهانی بالاتر است به همین منظور گفت‌وگویی با مسئولان مرکز باروری و ناباروری اصفهان داشتیم که در این میزگرد سید مهدی احمدی رئیس مرکز باروری و ناباروری اصفهان و سیداسدالله کلانتری معاون مرکز باروری و ناباروری سئوال‌هایی را پاسخ دادند.

فارس: به نظر شما چرا ناباروری در ایران و استان اصفهان رو به افزایش است؟

احمدی: عده‌ترین دلیل این مسئله آلودگی هوا، وجود بیش از حد سرب در هوای تنفسی، استفاده از ظروف یکبار مصرف، اختلالات هورمونی، عفونت‌ها، پارازیت‌ها، استرس‌ها و فشارهای زندگی روزمره از جمله علت‌های مهم این مشکل شناخته شده‌اند.

کلانتری: علت ناباروری وجود بیماری‌های ویروسی دوران کودکی و نوجوانی مانند اوریون و دیگر بیماری‌ها است و عفونت‌هایی که در دوران بچگی برای مردان به وجود می‌آید، سبب ناباروری آنها در بزرگسالی می‌شود، آلودگی هوا و استرس هم می‌تواند مهم‌ترین عامل در نازایی باشد.

فارس: در حال حاضر چند جنین فریز شده در مرکز باروری و ناباروری اصفهان نگهداری می‌شوند؟

احمدی: در حال حاضر حدود 100 هزار جنین فریز شده در اصفهان نگهداری می‌شوند.

کلانتری: نخستین نوزاد انجماد پس از چند سال به دنیا آمد؟ پس از 5/11 سال در بیمارستان مهرگان اصفهان در ازت مایع به دنیا آمد و جنسیت این نوزاد پسر است و اکنون در سلامت کامل به سر می برد.

فارس: اهمیت تولد این نوزاد در کشورمان چیست؟

احمدی: تا به حال تعداد زیادی تولد نوزاد حاصل از انجماد جنین بالای پنج سال و دو مورد بالای 10 سال در کشور داشته‌ایم و تولد نوزاد حاصل از انجماد جنین پس از 11.5 سال برای نخستین بار در ایران است و بالاترین رکورد محسوب می‌شود.

فارس: آیا بیماران نابارور با توجه به هزینه‌های زیاد بیمه هستند؟

کلانتری: داروهای درمان ناباروری که عمدتا وارداتی هستند، با توجه به تحریم‌های جهانی به صورت آزاد در دسترس مردم است و تحت پوشش بیمه نیستند، اما حدود یک سالی است برخی شرکت‌های بیمه، بیمه‌های تحت عنوان بیمه ناباروری را راه انداخته‌اند و در این بیمه‌ها با پرداخت حدود 200 تا 250 هزار تومان به مدت 10 سال این بیمه نامه را خریداری می‌کنند؛ به صورتی که با استفاده از این بیمه نامه‌ها هزینه‌های درمانی، تشخیصی و جراحی تا سقف 4 میلیون تومان و نازایی هر یک از زوجین تا 2 میلیون تومان و هزینه اجاره رحم تا سقف چهار میلیون تومان که مجموعا می‌شود 10 میلیون تومان تحت پوشش قرار می‌گیرد.

فارس: در حال حاضر مشکلاتی که در این مرکز وجود دارد، چیست؟

احمدی: با توجه به اینکه این مرکز یکی از مراکز شناخته شده در ایران بشمار می‌رود و بسیاری از مردم برای درمان از شهرهای دیگر کشور به این مرکز مراجعه می‌کنند که فضای موجود جوابگوی این بیماران نیست و این بیماران مجبور هستند بیرون از مرکز و خیابان‌های اطراف هجوم آورده و سبب چهره بد از این مرکز و حتی شهر شده است.

فارس: آیا برای کمبود فضای موجود مکان دیگری در نظر گرفته نشده است؟

کلانتری: در کنار این مرکز زمینی با کمک دکتر احمدی و با هزینه خودمان خریداری و ساخته شد و تمام امکانات موجود را نیز در این مرکز فراهم کردیم که شهرداری منطقه با ما همکاری لازم را نکرده و حتی مانع از این کار هم شده است.

فارس: برای افتتاح این مرکز چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

احمدی: مرکز ما آماده ارائه خدمات رسانی به مراجعه کننده‌ها است که افتتاح این مرکز روز عید فطر است، اما امیدواریم شهرداری منطقه با ما همکاری لازم را داشته و از این کار جلوگیری نکنند.

انتهای پیام/2301/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول