اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف یزد خبر داد

عدم وصول حق‌ پذیره موقوفات یزد از سال 84 تا کنون

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد از عدم وصول حق پذیره موقوفات استان از سال 84 تا کنون خبر داد.

عدم وصول حق‌ پذیره موقوفات یزد از سال 84 تا کنون

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حجت‌الاسلام غلام‌رضا عادل بعد از ظهر امروز در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به بدهی ادارات و مستاجران موقوفات به این سازمان اظهار داشت: بخشی از بدهی‌مستاجران به موقوفات میزان اجاره‌بها است که در سال جاری وصول شده و تا پایان سال نیز پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: بخشی دیگر از بدهی‌ها مربوط به حق پذیره موقوفات است که از سال 84 تا کنون حتی یک ریال از آن نیز پرداخت نشده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال 84 بر اساس برآورد کارشناسان میزان بدهی حق پذیره بیش از 10 میلیارد تومان اعلام شد افزود: این میزان فقط برای همان سال بوده و ضمن اینکه وصول نشده این مبلغ نیز طی سال‌های بعد تا امروز افزایش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به رسیدگی به وضعیت موقوفات گفت: ساماندهی وضعیت موقوفات یکی از مهم‌ترین اهداف این اداره محسوب می‌شود که باید در هر زمینه اعم از عمرانی، توسعه موقوفات و رسیدگی به اجاره‌بها با جدیت دنبال شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه یزد به تشریح وضعیت پروژه‌های عمرانی در دست اقدام پرداخت و اضافه کرد: 29 پروژه عمرانی مربوط به امامزادگان و بقاع متبرکه در استان یزد در دست اقدام است که پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است.

وی مجموع مساحت این پروژه‌ها را 28 هزار و 360 مترمربع اعلام کرد و بیان داشت: تاکنون 80 میلیارد ریال اعتبار از ابتدای سال جاری تا کنون برای انجام کار این پروژه‌ها هزینه شده و برای تکمیل آن نیز به اعتباری بالغ بر 42 میلیارد ریال نیاز است.

عادل اضافه کرد: همچنین هفت پروژه موقوفه نیز با مساحت 177 هزار و 587 متر مربع در سطح استان یزد در حال اجراست.

وی میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه‌ها را 191 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تا کنون نیز برای اجرای این تعداد طرح عمرانی 35 میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف یزد در بخشی از سخنان خود به تشریح وضعیت موقوفات تحت تصرف مستاجران پرداخت و عنوان کرد: متاسفانه برخی از مستاجران نسبت به ملک وقف و نیت واقف بی‌توجه هستند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که موقوفه‌ها را در اختیار دارند باید حقوق آن را به صورت کامل بپردازند و نباید نسبت به این موضوع بی‌توجه باشند از به روزرسانی اجاره‌بهای موقوفات خبر داد.

این مقام مسئول اضافه کرد: اجاره‌بهای موقوفات از اهمیت خاصی برخوردار هستند چراکه با دریافت به موقع و مکفی آن می‌توان نیات واقفین و اهداف وقف را به موقع و بهتر انجام داد.

وی با انتقاد از برخوردهای برخی مستاجران و فشارها به مجموعه اوقاف در زمینه به روزرسانی اجاره‌بها تصریح کرد: در اینکه اجاره‌بها باید به روزرسانی شود تردیدی نیست اما به روز‌رسانی اجاره‌بها نیاز به فرهنگ‌سازی و حمایت رسانه‌ها در این زمینه دارد.

وی همچنین فرهنگ وقف را از فرهنگ‌های اصیل دانست که ریشه در تاریخ تمدن و فرهنگ کهن دارد که پیش از اسلام نیز این فرهنگ در بین مردم جاری بوده و مورد توجه قرار داشته است.

عادل خواستار تبیین فرهنگ وقف از سوی رسانه‌ها در جامعه شد و عنوان کرد: رسانه‌های استان بیش از گذشته در این زمینه همراهی و همکاری داشته باشند تا وقف با نیات جدید در بین مردم نهادینه شود.

انتهای پیام/90004/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول