اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

جدیدترین آرایش سیاسی احزاب پیش از انتخابات

نظری بر گزینه‌های کلیدی احزاب در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان

یک پایگاه خبری افغان با معرفی کاندیداهای طیف‌های مختلف این کشور به بررسی گزینه‌های کلیدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان پرداخت.

نظری بر گزینه‌های کلیدی احزاب در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس، مطابق برنامه «کمیسیون مستقل انتخابات»، از شهریورماه (سنبله) ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری آغاز می‌شود.

هرچند از افراد مختلف به‌عنوان کاندیدا نام برده می‌شود، اما هنوز تیم‌های انتخاباتی از سوی کاندیداهای مطرح شکل نگرفته است.

به‌نظر می‌رسد که هفته‌ها و روزهای آینده، روزهای پرمشغله‌ای، همراه با چانه‌زنی‌های سیاسی و لابی‌های گسترده خواهد بود.

تاکنون حداقل چند جریان مطرح تلاش دارند تا با ایجاد یک محور، کاندیداهای محوری و کلیدی را اعلام کنند این تیم‌ها عبارتند از:

تیم حکومت

هرچند حکومت به طور رسمی اعلام کرده است که در انتخابات از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند، اما منابع موثق از تلاش‌های جدی حکومت برای ایجاد یک تیم در حمایت از کاندیدای مشخص خبر می‌دهند.

در تیم حکومت چند گزینه‌ی کلیدی وجود دارد: «عبدالرب رسول سیاف»، «عمر داوودزی»، «اشرف‌غنی احمدزی»، «زلمی رسول» و «قیوم کرزی».

عبدالرب رسول سیاف در ظاهر چهره قابل قبولی برای جریان‌های سیاسی هم‌سو با حکومت قرار نگرفته است و اعلام نامزدی وی با واکنش‌های جدی همراه شد.

گفته می‌شود پس از آن‌که سیاف در جلب حمایت «عطامحمد نور» ناکام ماند، در عمل از گردونه رقابت‌ها خارج شده است.

حکومت در مورد چهره‌های دیگری مانند اشرف‌غنی و داوودزی ملاحظات خاص خود را دارد و ظاهراً با شرکت دادن اشرف‌غنی در تیم مذاکره‌کننده‌ پیمان امنیتی در عمل او را از دور خارج کرده و وی را مشغول مسئولیت جدیدی کرده است.

در مورد زلمی رسول نیز حکومت تا حدودی دیدگاه مثبت دارد و از نظر آنان، زلمی رسول یک چهره معتدل برای اقوام کشور بوده و حساسیت‌های جدی داخلی و خارجی را به همراه ندارد اما تیم حکومت نگران این است که حضور یک چهره آرام و معتدل در میدان بازی پهلوان‌ها، می‌تواند حکومت آینده را متأثر و ضعیف جلوه دهد.

حکومت در مورد قیوم کرزی تا کنون هیچ موضع‌گیری مشخصی نداشته است اما بسیاری بر این باورند که قیوم کرزی یکی از گزینه‌های جدی برای حکومت و شخص رئیس‌جمهور کرزی است.

شورای احزاب

شورای احزاب متشکل از 20 حزب سیاسی است؛ این شورا تاکنون به ‌عنوان اپوزیسیون سیاسی در صحنه به‌خوبی ظاهر شده است.

احزاب و چهره‌های مطرحی در شورای احزاب شامل هستند اما شورای احزاب در مورد معرفی و یا توافق روی یک تیم انتخاباتی با مشکلات زیادی همراه است.

بخشی از اعضای شورا در محوریت «حنیف اتمر» قرار دارد و وی اتمر تلاش دارد تا با ترکیب خود به عنوان رئیس‌جمهور، «عبدالله عبدالله» معاون اول و «محمد محقق» معاون دوم، وارد رقابت‌ها شود.

در درون شورای احزاب، افراد و احزابی چون «پیرگیلانی»، «حضرت مجددی»، «افغان‌ملت»، «سید منصور نادری»، جمهوری‌خواهان و «گروه نجات از بحران» بیشتر در حلقه اتمر قرار دارند.

اتمر بر این باور است که عبدالله در دور قبل شانس خود را آزموده و این بار در قالب یک ترکیب جدید با محوریت خود وی(اتمر) می‌توانند بازیگران خوبی باشند.

اما در مقابل عطامحمد نور و «امرالله صالح»، بر این باورند که اتمر در نقش معاون عبدالله ظاهر شود و تیم انتخاباتی را تشکیل دهد.

به اعتقاد این 2 نفر، در صورتی‌که عبدالله معاونت اتمر را قبول کند، جبهه‌ تاجیک‌ها دچار پراکندگی می‌شود و انسجام فعلی را از دست می‌دهد.

در این میان «یونس قانونی» می‌کوشد تا با رایزنی‌های سیاسی، تفاهم سیاسی را میان این 2 دیدگاه خلق کند.

هرچند قانونی به‌خوبی می‌داند که اتمر و عبدالله به توافق نخواهند رسید و شاید سرانجام شورای احزاب خود قانونی را به عنوان نامزد محوری انتخاب کند.

جبهه‌ ملی

جبهه‌ ملی متشکل از «احمدضیا مسعود»، محمد محقق و «عبدالرشید دوستم» نیز در درون شورای احزاب از جریان‌های تأثیرگذار است.

احمدضیا مسعود عملاً در پیروی از عطامحمد نور و «صلاح‌الدین ربانی» قرار دارد اما محقق و دوستم که خاطره تلخ سیاسی از کرزی دارند، تمایل زیادی به ائتلاف با حکومت ندارند و به همین خاطر اتمر و عبدالله روی این 2 چهره حساب جدی باز کرده‌اند.

انتخاب محمد محقق هم می‌تواند رضایت ایران را به همراه داشته باشد و همچنین وی می تواند بخشی از هزاره‌ها را با خود هم‌سو کند.

اتمر روی محمد محقق حساب ویژه‌ای باز کرده است، هرچند که محمد محقق با بخشی از هزاره‌های حزب «حق و عدالت» مشکل دارد، اما این مشکل می‌تواند تا حدودی قابل حل باشد.

حال باید دید که دوستم و محمد محقق با کدام جریان هم‌سو خواهند شد؛ تجربه تلخ گذشته با حکومت را تکرار خواهند کرد و یا در جمع کاندیداهای شورای احزاب قرار خواهند گرفت؟

معاونان رئیس‌جمهور

گفته می‌شود که رقابت‌ها بین مارشال فهیم و عطامحمد نور برای احراز سمت معاونت اول از نامزد حکومت جریان دارد.

مارشال فهیم تلاش دارد تا برای یک دور دیگر در همین سمت باقی بماند و در مقابل عطامحمد نور نیز بی‌علاقه به این سمت نیست.

کریم خلیلی، معاون دوم رئیس‌جمهور نیز در صدد حفظ جایگاه معاونت دوم برای یکی از اعضای حزب خود است هرچند وی رقبای جدی مانند محمد محقق و «مدبر» را برای احراز این سمت در مقابل دارد.

نگرانی تیم حکومت درخصوص حمایت آمریکا از برخی نامزدها

به نقل از روزنامه «هشت صبح»، تیم حکومت از حمایت آمریکا از برخی کاندیداهای احتمالی نگران است و گفته می‌شود که بخشی از جدال‌های سیاسی بر سر پیمان امنیتی با مسئله انتخابات رابطه‌ای مستقیم دارد.

حکومت نگران حمایت آمریکا از چهره‌هایی چون «زلمی خلیلزاد» و اتمر است هرچند آمریکا بارها اطمینان داده است که از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند.

ظاهراً شرکت زلمی رسول در تیم مذاکره کننده بر سر پیمان امنیتی نیز هدفمند و در راستای انتقال پیام‌ها و رایزنی‌ها بر سر انتخابات آینده صورت گرفته است.

حال باید دید که صف‌بندی‌های انتخاباتی تا آخر شهریور بر محور کدام افراد شکل خواهد گرفت و کدام جبهه چهره‌های مطرح و کارآمدتری را معرفی خواهد کرد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول