اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همزمان با آغاز نبرد سرنوشت‌ساز ارتش سوریه در جنوب این کشور صورت گرفته است

توسل مجدد گروه‌های مسلح به ترفند استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی

آغاز نبرد سرنوشت‌ساز ارتش سوریه در مناطق مختلف ریف دمشق در جنوب سوریه بار دیگر گروه‌های مسلح در تنگنا قرار گرفته را واداشت تا به ترفند استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی متوسل شوند. در حالی ‌که ادله بسیاری این ادعا را نقض می‌کند.

توسل مجدد گروه‌های مسلح به ترفند استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از دمشق، روز 20 آگوست گذشته نیز تفاوتی با روزهای دیگر بحران و جنگ در سوریه نداشت که از 3 سال پیش علیه مردم این کشور به طور عام و اهالی دمشق به طور خاص تدارک دیده شده بود.

صداهای وحشتناک و ترس‌آوری که به گوش مردم پایتخت سوریه می‌رسید، نشان می‌داد که اتفاق مهم و بزرگی روی داده، اما همچنان کسی نمی‌دانست که این اتفاق بزرگ و مهم چیست.

دو موشک که حامل کلاهک‌های شیمیایی بودند، روی مناطقی از «غوطه شرقی» دمشق درحالی شلیک شدند که ارتش سوریه در این منطقه خود را برای عملیات بزرگی علیه گروه‌های مسلح متمرکز در این منطقه آماده می‌کرد.

داستان‌ها و سخنان بسیاری درباره واقعیت آنچه در این روز روی داد و برای سوری‌ها بسیار مهم به شمار می‌آمد، بر زبان‌ها جاری و منتشر شد که هریک ثابت می‌کرد، ارتش سوریه در شلیک این موشک‌های شیمیایی دست ندارد.

آنچه غیرممکن بودن دست داشتن ارتش سوریه در این عملیات را به اثبات می‌رساند، موارد زیر بود:

 

- هم زمانی حمله شیمیایی با اولین روزهای ورود کمیته حقیقت یاب بین المللی برای تحقیق در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی که پیشتر در منطقه «خان العسل» در حلب روی داده بود و این به صورت قطعی دست داشتن ارتش سوریه در این حمله را نفی می‌کرد، چراکه نظام سوریه در قبال اقداماتی که در این کشور انجام می‌دهد، در برابر جامعه بین المللی و قوانین بین المللی کیانی مسئول است، به ویژه آنکه دمشق پیشتر خود خواستار اعزام کمیته حقیقت یاب به سوریه شده بود تا این کمیته درباره استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان سوری تحقیق کند و ظواهر امر نشان می‌داد که گروه‌های مسلح سلفی جهادی دست به چنین حمله‌ای زدند تا موانعی برسر راه فعالیت‌های این کمیته در سوریه ایجاد کنند، به ویژه آنکه انگشت‌های اتهام در استفاده از سلاح‌ شیمیایی در منطقه «خان العسل» به سوی آنها نشانه رفته بود و این موضوعی است که به صراحت روسیه به آن اشاره و تاکید کرده بود که دلایلی در اختیار دارد که ثابت می‌کند، گروه «جبهه النصره» ماه‌ها پیش منطقه خان العسل را با سلاح‌های شیمیایی هدف قرار داده است.

 

- ارتش سوریه صبح روز 20 آگوست عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه مناطقی آغاز کرده بود که بعدها گفته شد، مناطقی هستند که با سلاح‌ شیمیایی هدف قرار گرفته شده‌اند. با شروع عملیات در صبح روز 20 آگوست شمار زیادی از یگان‌های پیاده نظام ارتش سوریه حرکت خود به سوی این مناطق را آغاز کردند که در چنین شرایطی بسیار غیر منطقی به نظر می‌رسد که ارتش سوریه اقدام به حمله شیمیایی علیه این مناطق کند، چراکه سربازان و نظامیان ارتش سوریه بدون تردید از این حمله به ویژه با استنشاق گازهای سمی که در هوا پراکنده می‌شد، آسیب مستقیم می‌دیدند. بالعکس شرایط موجود نشان می‌دهد که این به سود عناصر مسلح است که از سلاح‌های شیمیایی استفاده کنند تا به این طریق مانع پیش روی ارتش سوریه به سمت این مناطق شوند، به خصوص آنکه پیش از آغاز عملیات پیاده نظام ارتش سوریه این مناطق شاهد حملات گسترده و شدید یگان توپخانه ارتش سوریه علیه مواضع و مقرهای گروه‌های مسلح در این مناطق به ویژه در «جوبر»، «قابون»، «زملکا» و «عربین» بود که آنها را وادار به عقب نشینی از این مناطق کرد.

 

- حتی اگر نظریه عدم نزدیک بودن نیروهای ارتش سوریه به مناطق مورد حمله شیمیایی را رد کنیم و آن را نپذیریم، غیر منطقی است که ارتش سوریه علیه این مناطق از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، چراکه هریک از مناطق «عربین»، «زملکا» و «جوبر» از جمله مناطقی به شمار می‌آیند که در جوار مناطق حساس و استراتژیک پایتخت سوریه مانند «باب توما»، «العباسیین» و «جرمانا» قرار دارند. افزون بر اینکه این مناطق از جمله مناطق حامی نظام سوریه نیز تلقی می‌شوند، بنابراین منطقی به نظر نمی‌رسد که ارتش سوریه این مناطق را که به عنوان مثال تنها 10 کیلومتر با منطقه «باب توما» و یا 7 کیلومتر با منطقه «الملیحه» فاصله دارد، هدف سلاح‌های شیمیایی قرار دهد.

 

این عوامل در کنار عوامل بسیار دیگری که از حوصله این مقال خارج است، موجب می شود تا فرضیه استفاده از سلاح شیمیایی از سوی ارتش سوریه امری به طور کامل دور از انتظار به نظر برسد، به ویژه آنکه خبرهای مندرج در برخی از منابع خبری بر این نکته تاکید دارد که مسکو اطلاعات و از جمله تصاویر ماهواره‌ای در اختیار دارد که تاکید می‌کند، عاملان شلیک این دو موشک شیمیایی عناصر مسلح وابسته به گروه‌های سلفی جهادی متمرکز در شهر «دوما» در ریف شمالی دمشق بودند.

این حمله شیمیایی صورت گرفته از سوی عناصر مسلح سلفی جهادی ثابت می‌کند که این گروه‌ها در سوریه به دنبال تامین اهداف زیر هستند:

 

- متوقف کردن عملیات ارتش سوریه که گفته شده بزرگ‌ترین عملیات نظامی ارتش سوریه علیه گروه‌های مسلح متمرکز در ریف دمشق از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه از دو سال پیش تاکنون بوده است.

- ناکام ساختن ماموریت کمیته حقیقت یاب بین الملل درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه.

- تلاش برای فراهم کردن زمینه دخالت نظامی غرب در سوریه که در انتظار چنین بهانه‌ها و دستاویزهایی برای توجیه دخالت نظامی خویش در بحران سوریه است.

«علاء الحسین»، تحلیلگر امور سیاسی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق درباره چنین ترفندهایی که گروه‌های مسلح هر از چندگاهی به آن متوسل می‌شوند، گفت: از آنجا حمله گسترده ارتش سوریه یکی از مهمترین ایستگاه‌های بحران سوریه در مبارزه نظام با گروه‌های مسلح در جنوب این کشور را تشکیل می‌دهد و تا حدودی زیادی طرف پیروز در این نبرد را آشکار خواهد کرد، بنابراین موجب شده تا بار دیگر این گروه‌ها به ترفند استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی علیه گروه‌های مسلح و شهروندان سوری متوسل شوند.

الحسین در ادامه تحلیل خود از این اقدام گروه‌های مسلح گفت: گروه‌های مسلح سلفی جهادی به خودی خود دست به چنین حمله‌ای نخواهند زد، بلکه در این تردید نیست که آنها دستور چنین اقدامی را از حامیان خود یعنی دو رژیم ناکام ترکیه و قطر دریافت کرده‌اند که تغییر و تحولات سوریه و منطقه‌ای ثابت کرد که آنها تاکنون موفق نشده‌اند، به هیچ یک از اهداف مورد نظر خود در این دو عرصه دست یابند و در این شک نیست که آنها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در این حمله دست داشته‌اند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول