اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

افزایش گرایش مردم به گیاهان دارویی / بازاری که هر روز داغ‌تر می‌شود

از عطارهای قدیمی قم است خیلی‌ها او را می‌شناسند؛ تجربه سه نسل را به همراه دارد و به گفته خودش پدر و پدربزرگش نیز به این حرفه مشغول بودند و او نیز این حرفه را مدت‌هاست ادامه می‌دهد.

افزایش گرایش مردم به گیاهان دارویی / بازاری که هر روز داغ‌تر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، الافی و پشت در ایستادن اون هم سر پا و مشتری‌هایی که لحظه به لحظه زیادتر می‌شدند ... پیرمردی که در این مدت سه‌بار با دوچرخه‌اش رفت و برگشت و بالاخره آمدن صاحب مغازه و باز کردن در؛ می‌ارزید به همه سختی‌ها؛ فکر می‌کردم خیلی زود می‌توانم کارم را انجام دهم اما همین‌طور تعداد مشتری‌ها اضافه می‌شد و من هم چون کارم طول می‌کشید ترجیح دادم نفر آخر باشم اما انگار با این اوصاف هیچ‌گاه نوبت به من نمی‌رسید. لحظه به لحظه بر تعداد مشتری‌ها اضافه می‌شد، یک‌جورایی خسته شده بودم اصلا فکر نمی‌کردم در این مغازه هم؛ باید در صف بایستم و خستگی مدتی که پشت در بودم را دوباره تحمل کنم. البته برایم جالب بود عطاری‌ها هم این قدر مشتری داشته باشند. هر کسی که می‌آمد گویی به پزشک مراجعه کرده است و در ابتدا شرح‌حالی از بیماری خود می‌گفت، از داروهای لاغری گرفته تا اعصاب و جویدن ناخن.

مادری هراسان و ناراحت به محض دیدن صاحب مغازه؛ داخل مغازه شد و گفت: آقای دکتر پسرم از دیشب سر درد بدی داره دارویی که به دردش می‌خوره دارید؟

با وجود پزشکان حاذق و توانمند باز شاهد خیل عظیم مردمی بودم که با هر دردی به مغازه عطاری مراجعه می‌کردند و او را محرم خود می‌دانستند.

بالاخره نوبت به من رسید همکار جوانش آمد و قرار شد او به مشتری‌هایی که لحظه به لحظه زیادتر می‌شدند رسیدگی کند.

از عطارهای قدیمی قم است؛ خیلی‌ها او را می‌شناسند؛ تجربه سه نسل را به همراه دارد و به گفته خودش پدر و پدر بزرگش نیز به این حرفه مشغول بودند و او نیز این حرفه را مدت‌هاست ادامه می‌دهد، همه دوره‌های سنتی را گذرانده بود و دستی توانا در آن داشت.

رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون

علی اکبر یگانه‌خواه ضمن اشاره به این‌که گرانی داروهای شیمیایی عامل اصلی مراجعه مردم به عطاری‌ها است، گفت: گاهی پزشک در تشخیص بیماری دچار اشتباه شده و از طرفی هم برای شناسایی درمان از ابزارهایی مانند دستگاه‌های فشار خون، سونوگرافی و آزمایشات بهره‌می‌برد و شاید همین دویدن‌های بسیار و هزینه‌های سرسام‌آور بیماران را خسته می‌کند و ترجیح می‌دهند کمتر به پزشکان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: یک طبیب گیاهی با دیدن چشمان فرد و حتی با گرفتن نبض وی از سر درونش آگاه می‌شود در حالی‌که یک پزشک عمومی در ابتدا با ابزار پزشکی بیمار را معاینه کرده و در صورتی که نتواند کاری انجام دهد بیمار را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد.

وی اشراف بر همه بیماری‌ها را از شاخصه‌های بارز یک طبیب گیاهی دانست و بیان داشت: یک پزشک شیمیایی در یک حوزه خاص تبحر دارد، در حالی‌که طبیب سنتی از همه بیماری‌ها شناخت دارد.

یگانه‌خواه افزود: طبیب سنتی جراحی را آخرین مرحله کار پزشکی می‌داند یعنی زمانی که دیگر واقعاً راه حلی نباشد، اما شاید یک پزشک جراح تیغ جراحی را بهترین راهکار خود در درمان بیماری تجویز می‌کند.

وی مراجعه‌کنندگان خود را از همه سنین عنوان و خاطرنشان کرد: صبح‌ها افراد کم سن و سال، ظهر جوان‌ترها و آهسته آهسته که به سمت غروب پیش می‌رویم خانواده‌ها به عطاری مراجعه می‌کنند.

این پزشک گیاهی کم‌کاری کبد را یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها دانست و گفت: در حال حاضر شایع‌ترین بیماری که مراجعه کننده زیاد دارد کم‌کاری کبد است که این روزها مشتری‌های بسیاری به دنبال درمانی برای آن هستند.

یگانه خواه ادامه داد: فست‌فود و غذاهای سرخ شده شایع‌ترین علت کم‌کاری کبد در افراد است.

وی با بیان اینکه اوضاع اقتصادی موجود در کشور در افزایش قیمت داروهای گیاهی موثر بوده است اظهار داشت: افزایش قیمت روی عصاره‌ها و اسانس‌ها، بالا رفتن دستمزد کارگری که گیاهان را جمع‌آوری می‌کند با توجه به افزایش قیمت اقلام و اجناس و همچنین احتکار داروهای کمیاب در افزایش قیمت داروهای گیاهی نقش داشته است.

این دکتر گیاهی به نارضایتی مردم اشاره کرد و گفت: ما خود نیز ناراحت افزایش قیمت‌ها هستیم، اما این تغییرها و افزایش‌ها دست ما نیست و کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

به گفته وی گیاهان دارویی چون طبیعی و خالص بوده و از برگ و ریشه درختان هستند در درمان بسیاری از بیماری‌ها تأثیر گذارند.

از او پرسیدم وقتی بیمار می‌شوید به پزشک مراجعه می‌کنید؟ پاسخ داد همین که در بدنم احساس ضعف یا بیماری احساس کنم با استفاده از داروها و مواد طبیعی خودم را درمان می‌کنم، در واقع تلاشم در راستای پیشگیری از بیماری است و تا جایی که در توان داشته باشم اجازه نمی‌دهم کار به جاهای باریک کشیده شود.

داروهای گیاهی و طب سنتی از گذشته‌های دور که سن کمتر کسی قد می‌دهد بوده و هست و البته خواهد بود، درمان بیماری‌ها به وسیله داروهای گیاهی هنوز هم در بسیاری از خانواده‌ها رواج دارد و کماکان هستند عده‌ای که به گفته خودشان حاضرند هر دارویی مصرف کنند اما زیر تیغ جراحی و پزشک نروند.

چه بسا دیده‌ایم که هنوز هم وقتی کسی دست یا پایش می‌شکند نخستین جایی که به ذهنش می‌رسد افراد قدیمی و مسنی هستند که به آنها شکسته‌بند گفته می‌شود و در این حرفه، حرفه‌ای هستند.

کنار خیلی از مغازه‌های پر مشتری مثل لباس فروشی‌ها؛ بوی خوش بهار نارنج، کاسنی و گلاب آدمی را به سمت مغازه‌های عطاری راهنمایی می‌کند و شاید به جرات بتوان گفت مشتری عطاری‌ها با مغازه‌های دیگر برابر شده است و اگر اغراق نباشد تا حدودی هم بیشتر است.

آشنایی بیشتر با گیاهان دارویی

رئیس اتحادیه خواروبارفروشان استان قم ضمن اشاره به اینکه در سطح استان قم تقریباً 140 مغازه عطاری مشغول به فعالیت هستند گفت: طی جلساتی که در سازمان دارو و غذا و جهاد دانشگاهی برگزار شد داشتن مدرک جهاد دانشگاهی برای متقاضیان مغازه‌های عطاری برای اخذ پروانه عطاری بسیار اهمیت دارد و از شروط مهم آن است.

مهدی رضوانی‌کاشانی با اشاره به اینکه از آغاز کلاس‌های جهاد دانشگاهی 18 ماه می‌گذرد افزود: فرقی ندارد فرد متقاضی چه تحصیلاتی دارد؛ در هر سطحی که باشد ملزم به گذراندن کلاس‌های آموزشی است.

وی هدف از برگزاری کلاس‌های جهاد دانشگاهی را آشنایی بیشتر با بیماری‌ها، درمان و انواع گیاهان دارویی دانست و افزود: گرچه عطارهایی در سطح استان داریم که در کار خود به قدری حرفه‌ای هستند که توانسته‌اند کتاب‌هایی به چاپ برسانند، اما در هر صورت گذراندن کلاس‌های آموزشی جزء ضروریات این حرفه است.

============

گزارش از: زهرا زنگنه

============

انتهای پیام/2258/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول