اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شهرداری اصفهان:

مدیریت واحد شهری از بسیاری از موازی‌کاری‌ها جلوگیری می‌کند

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان گفت: تحقق مدیریت واحد شهری از بسیاری از مشکلات، موازی‌کاری‌ها و از اتلاف منابع و امکانات در سطح کشور جلوگیری می‌کند.

مدیریت واحد شهری از بسیاری از موازی‌کاری‌ها جلوگیری می‌کند

ابوالقاسم گلستان‌نژاد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه سومین نشست مشترک شهرداری‌های کلان‌شهر‌های کشور و هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس از امروز در شهر اصفهان آغاز شده، اظهار داشت: این نشست به منظور تبادل نظر و به‌روز شدن اطلاعات شهرداری‌های کلان‌شهر‌های کشور تا روز جمعه به مدت سه روز در اصفهان ادامه دارد.

وی مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری را یکی از مباحث مطرح شده در این نشست دانست و اضافه کرد: در برنامه سوم توسعه در ماده 136، در برنامه چهارم در ماده 137 و در برنامه پنجم توسعه نیز در ماده 173 به بحث مدیریت یکپارچه شهری پرداخته شده است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان تصریح کرد: با روند رو به رشد توسعه کلان‌شهر‌ها، پیچیدگی و تنوع موضوعات و اقدامات مختلفی که مدیریت شهری و عوامل مؤثر در اداره شهر انجام می‌دهند، امکان اداره مدیریت شهر با مراکز تصمیم‌گیری متفاوت شهر‌ها را با مشکل جدی مواجه کرده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه تحقق مدیریت واحد شهری یکی از ضروریاتی است که هر روز پیش از گذشته احساس می‌شود، ادامه داد: تمام مراجع تصمیم‌گیری باید برای تحقق مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری در سطح کشور چاره‌اندیشی کنند و تحقق این مدیریت خیرات و نتایج بسیار مفیدی برای مردم و شهر‌ها دارد.

گلستان‌نژاد با بیان اینکه تحقق مدیریت واحد شهری از بسیاری از مشکلات، موازی‌کاری‌ها و از اتلاف منابع و امکانات در سطح کشور جلوگیری می‌کند، تاکید کرد: با توجه به این موضوع اجرایی شدن مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری در دستور کار شهرداری‌های کلان‌شهر‌ها و فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس قرار گرفته است.

وی به یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اجرایی شدن طرح مدیریت واحد شهری در سطح کشور اشاره کرد و افزود: مقرر شده که با تبادل نظری که در این نشست صورت می‌گیرد، یک طرح جامع برای تحقق مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری تهیه و عملیاتی شود.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه واگذاری وظایف و تصدی‌های دولت به شهرداری‌ها از نکاتی است که در راستای اجرای طرح مدیریت واحد شهری باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: همچنین ایجاد ساختار مناسب در شهر‌داری‌ها و سازمان‌هایی که قرار است به شهرداری‌ها واگذار شود باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

این مسئول با اشاره به ضرورت توجه به تأمین منابع مالی و درآمدی تصدی‌های واگذار شده اظهار کرد: همچنین در راستای اجرای این طرح باید اختیارات مناسب با تفویض وظایف، مسئولیت‌ها و اختیارات باید تعریف شود.

گلستان‌نژاد به یکی از مهم‌ترین مباحث اجرایی در راستای توسعه شهر‌ها اشاره کرد و ادامه داد: تقویت و تحقق پارلمان‌های محلی یکی از ظرفیت‌های مهم در راستای توسعه شهر‌ها است و شهرداری‌ها باید از این ظرفیت‌ها به صورت بهینه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه قانون شورا‌ها باید اصلاح شود و شورا‌ها در حوزه مدیریت شهری باید مسئولیت‌ها و اختیارات بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی باید قوانین لازم را در این زمینه تصویب کند.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه با توجه به این مباحث برگزاری این نشست در این مقطع زمانی که در آغاز کار دولت جدید و در آستان فعالیت شورای چهارم صورت می‌گیرد از اهمیت بالایی برخوردار است، اضافه کرد: تحقق مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری به عنوان یکی از نیاز‌های ضروری امروز شهر‌ها و به ویژه کلان‌شهر‌ها باید هر چه سریع‌تر تحقق پیدا کند.

این مسئول با اشاره به اینکه بررسی راهکار‌های تحقق مدیریت یکپارچه شهری و بررسی راهکار‌های تحقق و تقویت پارلمان‌های محلی در این نشست در دستور کار مسئولان قرار دارد، تاکید کرد: همچنین اصلاح و قوانین و مقررات مربوط به شهرداری‌ها و به‌روز‌رسانی این قوانین و مقررات باید با توجه به مقتضیات، شرایط زمانی و نیاز‌های فعلی شهرداری‌ها و مردم باشد.

گلستان‌نژاد با بیان اینکه درصد بالایی از قوانین شهرداری‌ها مربوط به گذشته است و این قوانین سابقه طولانی دارند، افزود: البته اکثر این قوانین در سال‌های گذشته مورد بازنگری قرار گرفته و به صورت موردی اصلاح شده، اما این قوانین با توجه به نیاز‌های امروز کلان‌شهر‌ها، توقعات و انتظارات مردم، ساختار دولت، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دیگر و شرایط روز شهر‌های پیشرفته جهان باید مورد بازنگری جدی‌تری قرار بگیرند.

وی گفت: مقرر شده ست که این مباحث در این نشست بین نمایندگان مجلس و شهرداری‌های کلان‌شهر‌های کشور مورد بحث و تبادل‌نظر قرار بگیرد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها عمده منابع موردنیاز خود را با استفاده از دریافت عوارض طرح‌ها و خدمات به صورت مستقیم از مردم تأمین می‌کنند، اضافه کرد: همچنین درصد بودجه‌های دولتی برای شهرداری‌ها قابل توجه نیست و با توجه به این موارد برای اداره نیاز‌های شهری و تأمین منابع مالی یا باید نرخ عوارض دریافتی از مردم افزایش یابد و یا از محل اعتبارات ملی و استانی از سوی دولت به شهرداری‌ها کمک شود.

این مسئول با بیان اینکه طی سال‌های گذشته با همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت در بودجه‌های سنواتی کل کشور ردیف‌های اعتباری برای کمک به شهرداری‌ها در نظر گرفته شده، ادامه داد: در این زمینه ارتباط خوبی بین مجلس و شهرداری‌های کلان‌شهر‌ها برقرار شده است.

گلستان‌نژاد با اشاره به اینکه در بودجه امسال دولت نیز ردیف‌های بودجه‌ای در بخش‌های مختلف به ویژه حمل و نقل عمومی برای شهرداری‌های کلان‌شهر‌ها در نظر گرفته شده، عنوان کرد: در این نشست بودجه‌های پیش‌بینی شده برای این شهرداری‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تبادل نظر بین شهرداران کلان‌شهر‌ها در زمینه مسائل روز شهر‌ها و شهرداری‌ها از دستاورد‌های این نشست است، گفت: این تبادل نظر‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این نشست از 12 کلان‌شهر کشور حضور دارند.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان با بیان اینکه همچنین حضور تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس در این نشست به تبادل نظر بهتر و بیشتر بین شهرداری‌ها و مجلس شورای اسلامی کمک می‌کند، متذکر شد: همچنین این موضوع زمینه‌های تصویب قوانین و مقررات مورد نیاز شهرداری‌ها و مدیریت شهری را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/63004/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول