اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس به مناسبت هفته جهانی مساجد گزارش می‌دهد

از فرسودگی مساجد قدیمی و تاریخی تا نبود یک متولی خاص در کرمانشاه

مساجد هر شهر در واقع شناسنامه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی هر محله است و علاوه بر مساجدی به‌نام، مساجدی هستند که به دلیل بافتی قدیمی و فرسوده، توانایی گسترش برنامه‌های فرهنگی را نداشته و در حاشیه قرار گرفته‌اند.

از فرسودگی مساجد قدیمی و تاریخی تا نبود یک متولی خاص در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، مساجد هر شهر در واقع شناسنامه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی هر کوی و برزن است و این اماکن مذهبی همواره از زمان قبل انقلاب تاکنون در مناسبت‌های مختلف نقشی اساسی در بیداری اذهان عمومی ایفا کرده‌اند.

اکثر این اماکن قبل از پیدایش انقلاب اسلامی پ‍ایگاهی برای مبارزه با طاغوت و رژیم ستم‌گر پهلوی بودند و در دوران دفاع مقدس با خدمت‌رسانی به رزمندگان به نوعی دیگر حماسه‌آفرینی کرده و همواره خوش درخشیده‌اند.

پ‍س از وقوع انقلاب اسلامی و پایان هشت سال جنگ تحمیلی، مساجد با برگزاری برنامه‌های متنوع مذهبی و فرهنگی دریچه‌ای دیگر بر روی نوجوانان و جوانان گشوده و به ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی پرداختند و بیش از گذشته میزبان مؤمنان و قشر کثیری از جوانان قرار گرفتند.

هم‌اکنون علاوه بر مساجدی به‌نام، نظیر مسجد حاج‌شهبازخان و مسجد جامع در کرمانشاه مساجدی هستند که به دلیل بافتی قدیمی و فرسوده، توانایی گسترش برنامه‌های فرهنگی را نداشته و در حاشیه قرار گرفته‌اند.

دخالت چندین ناظر و نبود متولی و ناظری واحد مزید بر علت شده و موجب افزایش مشکلات در این حوزه شده است.

امام‌جمعه شهرستان اسلام‌آباد غرب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با تاکید بر این‌که شهرها باید مسجدمحور ساخته شوند تا دسترسی آحاد مردم به آن راحت باشد، گفت: هیچ پایگاهی جای مسجد را نخواهد گرفت و شایسته است که ساختار شهری به گونه‌ای باشد که مردم شهر فاصله‌ای یکسان نسبت به مساجد داشته باشند.

حجت‌الاسلام شجاع‌الدین ابطحی گفت: مساجد نخستین پایگاه مذهبی، فرهنگی و عبادی هستند و رسول ‌خدا (ص) در سفر خود از مکه به مدینه در دهکده‌ای به نام قبا نخستین نماز جمعه را برگزار کرده و در این مکان مسجدی را احداث کردند.

وی اظهار داشت: آن زمان که پیامبر (ص) در مدینه ساکن شدند نیز به احداث مسجد پرداختند و تمامی برنامه‌های عبادی، سیاسی و فرهنگی خود را در همان مکان مقدس برگزار می‌کردند.

* مسجد معتضدی، پیشانی شهر کرمانشاه است

امام‌جماعت مسجد معتضدی کرمانشاه، با تاکید بر اینکه به دلیل موقعیت قرارگیری، این مسجد به عنوان پیشانی شهر قلمداد می‌شود، گفت: مسجد معتضدی چندین سال است که مورد مرمت و بازسازی قرار نگرفته و دارای بافت فرسوده‌ای بوده و این در حالی است که دارای ارزشی بالا از لحاظ موقعیت قرارگیری می‌باشد.

حجت‌الاسلام افشین کلات‌پور اظهار داشت: حدود 20 سال قبل از انقلاب اسلامی توسط حاج شریف‌خان معتضدی این مسجد وقف شده و به دست شیخ جلیل جلیلی احداث شده است و به دلیل قرارگیری در میدان شهرداری در واقع پیشانی شهر تلقی می‌شود.

کلات‌پور با بیان اینکه بنای این مسجد منحصر به فرد است، ادامه داد: این مسجد بدون هیچ ستونی به صورت گرد ساخته شده است و دو هزار و 100 مترمربع مساحت دارد و قبل از انقلاب اسلامی پایگاهی برای مبارزه با طاغوت بوده است.

به گفته این امام‌ جماعت، پنج روستا جزو موقوفات این مسجد هستند و دارای دو سالن برای برگزاری نمایش‌های فرهنگی و مذهبی است.

* گنبد فرسوده مسجد رشیدی همچنان پابرجاست

یکی از اعضای هیئت امنای مسجد رشیدی کرمانشاه، با اشاره به بافت قدیمی و فرسوده این مسجد، گفت: گنبد فلزی و سقف شیروانی این مسجد تاکنون مورد ترمیم قرار نگرفته و در نتیجه با پوسیدگی روبه‌رو شده است و بودجه‌ای برای بازسازی آن در اختیار ما قرار نگرفته است و دیوارهای مسجد با آجرهایی قدیمی بنا شده است.

غلام‌رضا قاسمی تصریح کرد: این مسجد در حدود 50 سال گذشته به دست حاجاقا برار رشیدی که فردی خیر و نیکوکار بود، پایه‌گذاری شد و گنبد فلزی و قدیمی آن بدون هیچ‌گونه تغییر و مرمتی هنوز پابرجا است و به منظور گرایش و استقبال هر چه بیشتر جوانان بافت فرسوده مسجد نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

به گفته قاسمی، این مسجد در زمینی به مساحت 500 مترمربع است و نماز جماعت آن به امامت حجت‌الاسلام احمد انصاری برگزار می‌شود.

قاسمی افزود: از سال گذشته با جمع‌آوری مبلغی حدود 10 میلیون تومان از خیرین کرمانشاهی اقداماتی در راستای تعویض درب و تعمیر سرویس بهداشتی و همچنین خرید فرش برای شبستان انجام شده و این در حالی بود که فرش 50 ساله این مسجد دچار پوسیدگی شده بود.

وی در زمینه سابقه این مسجد گفت: رشیدی از تجار و خیرین زمان خود بوده و در خانواده‌ای به نام و نیکوکار می‌زیسته است، چنانچه خواهر وی نیز به احداث مسجدی با نام کوکب رشیدی اقدام کرده است.

این عضو هیئت امنای مسجد رشیدی اعلام کرد: در راستا رغبت بیش‌تر جوانان برای شرکت در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مساجد، سزاوار است که کلاس‌های متنوع فرهنگی و ورزشی در مساجد به خصوص در فصل تابستان برای نوجوانان و جوانان در نظر گرفته شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه، با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه یک‌هزار و 200 الی یک‌هزار و 300 مسجد به اسم وجود دارد، ادامه داد: از این تعداد 200 الی 300 مسجد در استان در حال ساخت هستند و 900 تا هزار مسجد قابل استفاده بوده و نماز جماعت در آن برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام اسماعیل قبادی قبادی در خصوص مشکلاتی که مساجد استان کرمانشاه با آن روبه‌رو هستند، تصریح کرد: نبود یک متولی ناظر و حامی واحد در مساجد مشکلاتی را به ‌وجود آورده و نباید چند دستگاه بر مساجد نظارت داشته باشند.

این مقام مسئول اعلام کرد: زیباسازی فیزیکی مساجد، خوش‌برخورد بودن ائمه جماعات و نیز برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع از عوامل تاثیرگذار در جذب جوانان به مساجد است. 

--------------------------------------------

گزارش از زهره کریم‌زاده

-------------------------------------------

انتهای پیام/2700/ش30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول