اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نشست نگاهی به تاریخچه موسیقی و تعزیه‌

وقتی توسعه تکنولوژی چراغ تعزیه را خاموش کرد/وضعیت نگران‌کننده است

پیشکسوت عرصه موسیقی کوچصفهان گفت: امروزه توسعه تکنولوژی و پیدایش عوامل دیداری و شنیداری موجب خاموش شدن چراغ تعزیه در کشور از جمله کوچصفهان شده است.

وقتی توسعه تکنولوژی چراغ تعزیه را خاموش کرد/وضعیت نگران‌کننده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کوچصفهان، سید رضا کوچصفهانی صبح امروز در نخستین برنامه سلسله جلسات کوچصفهان‌شناسی با محوریت نگاهی به تاریخچه موسیقی و تعزیه، اظهار کرد: موسیقی از اوایل پیدایش انسان‌ها همراه آنها بوده است و با گذشت زمان موسیقی یکی از مظاهر تمدن ملت‌ها شد تا جایی که بسیاری از ملل جهان را با موسیقی آنها می‌شناختند.

این پیشکسوت موسیقی، باربد، نیک، رامتین، رودکی و ... را از شعرای موسیقی در گذشته عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در آغاز ورود موسیقی در کشور ایران آن را لهو و لهب تلقی می‌کردند، افزود: این هنر فاخر به تدریج در جمع خانواده‌ها راه یافت و جایگاه خاصی در محافل و جشن‌های آنها پیدا کرد.

کوچصفهانی، کاربرد موسیقی در کوچصفهان را مربوط به زمان‌های قدیم در محافل عروسی و جشن‌های خصوصی دانست و ادامه داد: خیمه شب‌بازی نیز به همراه نواختن کمانچه به مناسبت‌های مختلف در کوچصفهان اجرا می‌شد.

به گفته وی، حدود 40 سال پیش در کوچصفهان کنسرت‌هایی با حضور ناصر مسعودی، فریدون پوررضا و گروه سعدی افشار به اجرا درآمد.

استاد موسیقی کوچصفهان، متذکر شد: در سال‌های اخیر جوانان متعددی به یادگیری هنر موسیقی روی آوردند که امیدواریم با حضور آنها گروه موسیقی فاخر در کوچصفهان شکل بگیرد.

وی در تعریف تعزیه، خاطرنشان کرد: نام مصدر تعزیه به معنای برپاداری مراسم عزا است و از آنجا که برپاداری عزاخوانی ترکیب درستی نبود در بسیاری از نقاط مملکت آن را شبیه‌خوانی نامیدند.

کوچصفهانی با اشاره به اینکه مراسم تعزیه روایت صادقی از حادثه حماسی و خونین سیدالشهدا (ع) نیست، یادآور شد: بسیاری از صحنه‌های تعزیه زاییده، ساخته و پرداخته مرثیه‌سرایانی مانند معین‌‌الیکار و نیز ناصرالدین شاه قاجار است.

وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده روایت صادقانه واقعه کربلا را باید در مکتوبات علمای معتبر و بزرگ شیعه جستجو کرد.

کوچصفهانی، پیدایش تعزیه‌خوانی را از زمان آل‌بویه در تاریخ عنوان کرد و افزود: تعزیه در زمان صفویه رونق یافت و در دوران حکومت قاجار به اوج خود رسید.

این پیشکسوت موسیقی، خاطرنشان کرد: در کوچصفهان حدود 80 سال پیش به مدد بزرگانی مانند امیر انصاری، سیدحسن عطشانی، استاد رضا عابدی، سیدرضا مقدم و ... چراغ تعزیه روشن شد و در مناسبت‌های مختلف مذهبی مراسم شبیه‌خوانی را برپا داشتند.

وی، با بیان اینکه امروزه توسعه تکنولوژی موجب خاموش شدن چراغ تعزیه شده است، تصریح کرد: پیدایش عوامل دیداری و شنیداری موجب خاموش شدن چراغ تعزیه در شهرهای مختلف ایران از جمله کوچصفهان شده است.

انتهای پیام/2300/ش30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول