اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله حسینی بوشهری تاکید کرد

احیای کارکردهای سیاسی و اجتماعی مساجد / مسجد بزرگ‌ترین رسانه اسلامی

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: مساجد در صدر اسلام کانون فعالیت‌های جهادی، سیاسی و اجتماعی بوده‌اند و این کارکردها امروز باید احیا شوند.

احیای کارکردهای سیاسی و اجتماعی مساجد / مسجد بزرگ‌ترین رسانه اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری عصر چهارشنبه در نشست مشترک ائمه جماعات و فرماندهان بسیج مساجد استان قم که در سالن همایش‌های اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد با اشاره به علت نامگذاری روز جهانی مساجد اظهار کرد: صهیونیست‌های غاصب در سال 1348 در جنایتی هولناک مسجدالاقصی را به آتش کشیدند.

وی افزود: اسرائیل همواره صفحات سیاهی را در تاریخ به ثبت رسانده که یکی از تاریک‌ترین آنها به آتش کشیدن نخستین قبله‌گاه مسلمانان است که در نهایت با محاکمه‌ای فرمایشی یک جهانگرد استرالیایی‌تبار به عنوان متهم ردیف اول خاتمه یافت.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به عکس‌العمل بسیار تند امام خمینی(ره) نسبت به این حادثه عنوان داشت: ایشان فرمودند ما خواستار این مسئله هستیم که مسجدالاقصی همچنان نیم‌سوخته باقی بماند تا مسلمانان همواره جنایت اسرائیل را به یاد داشته باشند اما شاه ایران برای سرپوش گذاشتن بر مسئله اعلام اعانه و کمک برای بازسازی آنجا کرد.

وی ادامه داد: امروز هم به بهانه‌های واهی همچون باستان‌شناسی، اسرائیلی‌ها به دنبال تخریب تدریجی مسجدالاقصی هستند.

آیت‌الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه مساجد در اسلام اشاره کرد و گفت: اسلام هدایت نهایی را برای بشر به ارمغان آورده و جایگاه مقدسی به نام مسجد را برای مسلمانان تشکیل داده است.

امام جمعه قم مساجد را قلب تپنده حیات اسلام دانست و تصریح کرد: این عبارت مناسب‌ترین توصیف در مورد مساجد که کانون فعالیت‌های دینی هستند محسوب می‌شود.

وی با اشاره به انگیزه‌های مستبصران در عصر کنونی بیان داشت: شخصی در این زمینه گفته است مذاهب بودا و مسیحیت علایق مادی را از انگیزه‌های معنوی جدا کرده و انسان را به کناره‌گیری از جامعه ترغیب می‌کنند؛ معابد و صومعه‌ها را دور از دسترس مردم بنا می‌کنند اما اسلام مساجد را در قلب روستاها و شهرها بنا کرده و در خدمت جامعه بودن را مورد توجه قرار می‌دهد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه قرآن کریم در 28 مورد از مساجد نام برده است گفت: در اسلام راجع به ساخت مسجد تاکید فراوانی شده است؛ در روایتی آمده است اگر کسی مسجدی را به اندازه آشیانه پرنده‌ای بنا کند خداوند در بهشت برای او خانه‌ای مهیا خواهد کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: کسانی می‌توانند در ساخت مسجد مشارکت کنند که اهل ایمان و اعمال نیک باشند و در حقیقت مشرکان حق چنین کاری ندارند.

وی با تاکید بر قدر دانستن نعمت مساجد گفت: فلسفه‌ای که خداوند برای جهاد بیان می‌کند حفظ مسجد یعنی این پایگاه دینی مسلمانان است.

آیت‌‌الله حسینی بوشهری در ادامه به جایگاه مسجدالاقصی اشاره کرد و افزود: حضرت محمد(ص) معراج خود را از این مسجد آغاز کرد و بعدها مسلمانان بنای بزرگی در آنجا بنا کردند ضمن اینکه این مسجد نخستین قبله مسلمانان هم محسوب می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه فلسطین و بیت‌المقدس محل نزول پیامبران بزرگ الهی است تصریح کرد: در روایتی آمده است که می‌توان به قصد زیارت به سه مسجد، یعنی مسجدالحرام، مسجدالنبی (ص) و مسجدالاقصی رفت.

وی روایت دیگری را مورد توجه قرار داد و گفت: مسجدالحرام، مسجد کوفه، مسجدالنبی (ص) و مسجدالاقصی چهار بهشت روی زمین شمرده شده‌اند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به کارکرد مساجد از صدر اسلام تاکنون بیان داشت: مساجد تنها کاربرد عبادی نداشته‌اند بلکه کارکرد آموزشی هم همواره مد نظر بوده است؛ حضرت محمد (ص) شب‌ها پس از اقامه نماز به بیان تفسیر، تاریخ و سایر دانش‌ها به مسلمانان می‌‌پرداختند.

امام جمعه قم کارکردهای فرهنگی مساجد را مورد توجه قرار داد و گفت: در روایت است که پیامبر اکرم (ص) مسابقاتی قرآنی و دینی را هم در مسجد به راه می‌انداختند؛ استفاده از مساجد برای تبلیغ دین هم همواره در میان مسلمانان وجود داشته است ضمن اینکه اهل ایمان بسیاری از امور اجتماعی مانند کمک به فقرا را هم در مساجد سامان‌دهی می‌کردند.

وی با بیان اینکه در گذشته مساجد و مدارس علمیه در یک مکان وجود داشتند خاطرنشان کرد: امروزه برخی سنت‌های دینی که در مساجد وجود داشتند فراموش شده‌اند.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: انقلاب اسلامی ایران و نیز بیداری اسلامی و نیز حرکت‌های جهادی از مساجد شروع شده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور کارکرد رسانه‌ای مساجد را مورد توجه قرار داد و گفت: مساجد پیامی مثبت و همگانی دارند و در قلب‌های مومنان نفوذ می‌کنند؛ مسجد یک رسانه بزرگ در اختیار مسلمانان است.

انتهای پیام/78004/ک40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول