اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سردبیر گاردین:

انگلیس خبرنگاری را با تروریسم یکسان دانست/ از شکایت میراندا از دولت حمایت مالی می‌کنیم

سردبیر روزنامه «گاردین» ضمن انتقاد شدید از دولت و سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس به دلیل بازداشت هم‌خانه خبرنگار این روزنامه به بهانه مبارزه با تروریسم، گفت: «گاردین» از شکایت «دیوید میراندا» از دولت حمایت مالی می‌کند.

انگلیس خبرنگاری را با تروریسم یکسان دانست/ از شکایت میراندا از دولت حمایت مالی می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس، «آلن راسبریجر» سردبیر روزنامه گاردین از پلیس و دولت انگلیس به دلیل بازداشت هم‌خانه خبرنگار این روزنامه و همچنین دستور نابودی اسناد محرمانه جاسوسی دولت آمریکا، به شدت انتقاد کرد و گفت دولت فعالیت‌های خبرنگاری را با تروریسم یکسان دانسته است.

دو روز قبل چند مقام اطلاعاتی انگلیس ضمن ورود به دفتر روزنامه گاردین در لندن، مسئولان این روزنامه را مجبور کردند حافظه‌های کامپیوتری حاوی اسناد و اطلاعات محرمانه مربوط به فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را معدوم کنند.

این اسناد را «ادوارد اسنودن» افشاگر آمریکایی در اختیار گاردین قرار داده است. اسنودن که از سوی مراجع قضایی آمریکا تحت پیگرد قرار دارد، دو هفته قبل از روسیه پناهندگی سیاسی موقت دریافت کرد. وی پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا است و در سه ماه گذشته در مورد برنامه‌های پایش اینترنتی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا دست به افشاگری زده است.

ورود نیروهای اطلاعاتی انگلیس به دفتر روزنامه گاردین یک روز بعد از آن انجام گرفت که پلیس این کشور «دیوید میراندا» هم‌خانه «گلن گرینوالد» خبرنگار روزنامه گاردین را در فرودگاه لندن بازداشت کرد و وی را مورد بازجویی 9 ساعته قرار داد.

گرینوالد خبرنگاری است که اولین اسناد محرمانه را در روزنامه گاردین منتشر کرد. وی در هنگ‌کنگ مستقیما با اسنودن دیدار داشته و هزاران سند محرمانه را از وی تحویل گرفته است. بازداشت میراندا با استفاده از قانون ضدتروریسم صورت گرفته است. این قانون به پلیس انگلیس اجازه می‌دهد افراد حاضر در پایانه‌های فرودگاهی را تا سقف 9 ساعت و بدون هیچ اتهام مشخصی، مورد بازجویی قرار دهد.

گفته می‌شود دستور بازداشت میراندا و همچنین ورود به دفتر روزنامه گاردین مستقیما از نخست‌وزیری انگلیس صادر شده است. راسبریجر به شدت این اقدام دولت را مورد انتقاد قرار داده و می‌گوید این قانون «منطقه‌ای بی‌قانون در انگلیس» ایجاد کرده و به دولت اجازه می‌دهد با سوءاستفاده از لفظ ترور، در فرودگاه تمام قوانین را زیرپا بگذارد.

وی همچنین از تلاش این روزنامه برای اقدام قانونی علیه دولت خبر داد و گفت گاردین منابع مالی لازم برای شکایت میراندا از دولت و دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس را تامین می‌کند. به گفته وی میراندا در ارتباط با فعالیت‌های گاردین و خبرنگار این روزنامه بازداشت شده و به همین جهت گاردین از وی حمایت می‌کند.

اقدام دولت انگلیس واکنش گرینوالد را هم در پی داشته است. این خبرنگار آمریکایی می‌گوید در پاسخ به این اقدام دولت، به زودی اسناد بسیار حساسی را منتشر می‌کند که انگلیسی‌ها را از اقدام خود پشیمان کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول