اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در واکنش به بازداشت هم‌خانه گرینوالد در فرودگاه لندن

روزنامه‌نگار آمریکایی اسناد بیشتری از فعالیت‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس منتشر می‌کند

«گرن گرینوالد» در واکنش به بازداشت دوست و هم‌خانه‌اش در انگلیس، اعلام کرد به زودی کاری می‌کند تا کسانی که «دیوید میراندا» را بازداشت کرده‌اند، از کرده خود پشیمان شوند.

روزنامه‌نگار آمریکایی اسناد بیشتری از فعالیت‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس منتشر می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه‌نگاری که اولین بار اسناد فوق‌محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا را در روزنامه گاردین به چاپ رساند، امروز تهدید کرد که به تلافی بازداشت هم‌خانه‌اش در انگلیس، به زودی اسناد جدیدی در مورد فعالیت‌های جاسوسی آمریکا منتشر می‌کند. «گرن گرینوالد» می‌گوید دولت انگلیس به زودی از بازداشت «دیوید میراندا» پشیمان می‌شود.

میراندا یکشنبه شب در فرودگاه «هیترو» لندن بازداشت شد. مقامات انگلیسی می‌گویند وی بر اساس بند هفتم قانون مبارزه با تروریسم بازداشت شده است. این قانون به پلیس اجازه می‌دهد افراد حاضر در پایانه‌های فرودگاه‌ها را در رابطه با دخالت احتمالی در عملیات‌های تروریستی تا سقف 9 ساعت بازداشت کرده و مورد بازجویی قرار دهند. میراندا نیز 9 در بازداشت بوده است.

این تبعه برزیلی می‌گوید در تمام این مدت 9 ساعته، مورد بازجویی قرار گرفته و نهایتا هم بدون اعلام اتهام، آزاد شده است. لپ‌تاپ، تلفن همراه و مموری همراه وی نیز ضبط شده است.

گرینوالد، روزنامه‌نگار آمریکایی مقیم «ریودوژانیرو» است که برای گاردین مطلب می‌نویسد. وی بازداشت هم‌خانه‌اش را «مستبدانه» توصیف کرده و می‌گوید این اقدام با هدف منصرف کردن او و دیگر روزنامه‌نگاران از انتشار اسناد بیشتر در مورد فعالیت‌های جاسوسی صورت گرفته است.

این روزنامه‌نگار در دو ماه گذشته اسناد فوق‌محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا را که از «ادوارد اسنودن» دریافت کرده، در روزنامه گاردین منتشر کرده است. اسنودن افشاگر آمریکایی است که دو هفته قبل از روسیه پناهندگی موقت سیاسی دریافت کرد. وی که پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا است، بین 15 تا 20 هزار سند فوق‌محرمانه در مورد فعالیت‌های جاسوسی آمریکا را در اختیار گرینوالد قرار داده است.

گرینوالد در واکنش به بازداشت میراندا، به خبرنگاران حاضر در فرودگاه ریو دو ژانیرو، گفت: از الان به بعد، خیلی جسورانه‌تر عمل می‌کنم. می‌خواهم سندهای خیلی بیشتری منتشر کنم. چیزهایی هم در مورد انگلیس دارم که می‌خواهم منتشر کنم. من اسناد زیادی در مورد سیستم جاسوسی انگلیس در اختیار دارم. فکر می‌کنم از کرده خود پشیمان شوند.

وی افزود: آن‌ها می‌خواستند ما را بترسانند و بگویند که در برابر افشاگری‌های ما ساکت نمی‌مانند و قدرت این را دارند که اگر سندهای بیشتری از آن‌ها افشا کنیم، حملات بیشتری علیه ما انجام دهند.

میراندا هم که از لندن به ریو دو ژانیرو رفته، به خبرنگاران گفت که در تمام مدت بازداشت، 6 مأمور انگلیسی در مورد تمام ابعاد زندگی‌اش از او سوال پرسیده‌اند. به گفته وی، او زمانی آزاد شده که شروع به داد و فریاد در سالن فرودگاه کرده است.

بازداشت میراندا آن هم با سوءاستفاده از قانون ضدتروریسم، در انگلیس هم جنجال‌آفرین بود. حزب کار انگلیس به شدت از سوءاستفاده پلیس و دولت این کشور از قوانین ضدتروریسم انتقاد کرده و توضیحات مقامات در این مورد را خواستار شده است. «یوت کوپر» سخنگوی این حزب می‌گوید: این اقدام موجب آشفتگی گسترده‌ای شد و باید فورا در مورد آن توضیح داده شود.

وزارت کشور انگلیس در واکنش به این خبر، بازداشت این فرد را به گردن پلیس انداخته و اعلام کرده است که این اقدام را پلیس مستقلا انجام داده است. پلیس انگلیس هم از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده و تنها بازداشت میراندا را تائید کرده است.

این اقدام انگلیسی‌ها واکنش دولت برزیل را هم در پی داشته است. برزیل اعلام کرده است بازداشت میراندا هیچ توجیه قانع‌کننده‌ای نداشته است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول