اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری همدان:

کامیون‌های حامل نخاله‌ها ساماندهی شوند

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری همدان گفت: برای جلوگیری از پدیده تخلیه نخاله‌ها و زباله‌ها در حریم جاده‌ها باید راهکاری اندیشیده شود و کامیون‌های حامل نخاله‌ها ساماندهی شوند.

کامیون‌های حامل نخاله‌ها ساماندهی شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدعلی محمدی پیش از ظهر امروز در جلسه ساماندهی تخلیه نخاله‌های ساختمانی شهرستان همدان با بیان اینکه نخاله‌های ساختمانی با توجه به ایجاد مشکلات زیست‌محیطی از آن غافل هستیم اظهار داشت: تخلیه نخاله‌ها در حریم جاده‌ها و حواشی شهر و روستا هم به محیط زیست آسیب می‌رساند و هم از نظر بصری شهر را زشت می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات شهرستان تخلیه نخاله‌ها و زباله‌های روستایی و شهری در حواشی راه‌ها است باید راهکاری برای حل این معضل اندیشیده شود. 

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری همدان با اشاره به اینکه با تشکیل دهیاری‌ها و سازمان بازیافت انتظار بهبود شرایط را داشتیم ابراز داشت: قبل از تشکیل دهیاری‌ها خود روستائیان اقدام به امحا و دفع زباله‌ها می‌کردند اما با شکل‌گیری دهیاری‌ها روستائیان با این تصور که جمع‌آوری و دفع زباله‌ها متولی دارد اقدامی نکردند و از سویی دیگر دهیاری‌ها نیز عملکرد خوبی در این زمینه ندارند.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری و دفع زباله در روستاها رها شده است تصریح کرد: رودخانه بالای سد اکباتان که سرمنشأ آب سد است به علت دپوی زباله بسیار زیاد بوده و با جاری شدت سیلاب همه زباله‌ها به درون سد سرازیر خواهند شد.

محمدی با بیان اینکه بخشی از زباله‌های جمع‌آوری شده جایی برای دفن ندارند بیان داشت: انتقال زباله به سایت دفع نخاله هزینه‌بر است و باید شهرداری هزینه‌ها را به حداقل کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه طول وسعت شهرستان 7 هزار کیلومتر است اذعان داشت: تنها یک سایت برای جمع‌آوری نخاله‌ها در نظر گرفته شده و انتقال نخاله‌ها از آن سوی شهر به رباط شورین بسیار سخت است و برای مثال از حیدره تا رباط شورین مسیر زیادی است.

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری همدان اضافه کرد: رانندگان کامیون به محض اینکه به جاده فرعی و خلوتی می‌رسند بلافاصله نخاله‌ها را تخلیه می‌کنند.

وی ادامه داد: زمانی میزان نخاله ساختمانی بسیار کم بود اما این روزها به علت وضعیت اقتصادی و بهسازی، بازسازی و تخریب اماکن عمومی بسیار زیاد شده و عواملی مانند نوع سازه، ابعاد و نوع تخریب اماکن نیز در افزایش نخاله‌های ساختمانی مؤثر است.

محمدی در ادامه با بیان اینکه در حوزه تولید و دفع زباله‌ها کمتر فرهنگسازی شده تصریح کرد: مردمی که اقدام به خانه‌سازی می‌کنند نمی‌دانند که نخاله‌ها را در کجا باید تخلیه کنند و از همه مهتر اینکه برخی از مردم از وجود سایت تخلیه نخاله ساختمانی رباط شورین اطلاعی ندارند. 

وی ادامه داد: استفاده از اهرم‌های تشویقی برای رانندگانی که در محل سایت نخاله را تخلیه می‌کنند و لزوم ساماندهی خودروهای حامل نخاله را شهرداری انجام دهد.

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری همدان با بیان اینکه در اجرای طرح هادی روستایی فضایی برای تخلیه نخاله ساختمانی پیش‌بینی شود ابراز داشت: یکی از پدیده‌های نادر در دنیا حمل نخاله ساختمانی از روستا به شهر است که در همدان رخ می‌دهد.

وی اذعان کرد: وزارت کشور به همه دهیاران به صورت رایگان خودرو اختصاص داده و اینکه دهیاران به تعهدات خود در قبال جمع‌آوری زباله‌ها اقدام نمی‌کنند قابل پذیرش نیست.

انتهای پیام/89019/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول