اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تاکید طالبان بر ادامه کار دفتر قطر/ گزینه تغییر محل مذاکرات در دستور کار است

عضو طالبان با اشاره به فعال بودن دفتر سیاسی این گروه در قطر، تصریح کرد طالبان برای رفع بن‌بست مذاکرات صلح، گزینه تغییر محل این دفتر را نیز در دستور کار خود دارد.

تاکید طالبان بر ادامه کار دفتر قطر/ گزینه تغییر محل مذاکرات در دستور کار است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، یک عضو طالبان عنوان کرد که این گروه برای رفع بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات صلح قطر، در حال بررسی گزینه‌های احتمالی برای انتقال این دفتر به یک کشور اسلامی دیگر چون ترکیه یا عربستان است.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «تریبون» پاکستان تصریح کرد که در صورت انتقال دفتر طالبان به یک کشور دیگر، احتمال دارد ترکیب تیم مذاکره‌کننده این گروه نیز تغییر کند.

با این حال، وی خاطرنشان کرد که طالبان روند قطر را به‌ طور کامل رها نمی‌کند و نمایندگان این گروه همچنان در این کشور باقی می‌مانند.

دولت افغانستان اخیرا عنوان کرد که تنها در صورتی حاضر به شرکت در روند صلح است که طالبان با تأسیس دفتر خود در ترکیه یا عربستان موافقت کند.

در همین حال، یک عضو دیگر طالبان نیز در گفت‌وگو با این روزنامه، اعلام کرد که طالبان تماس‌هایی با طرف ترکی داشته است و نمایندگان آنان در ماه‌های اخیر 2 بار به این کشور سفر کرده‌اند.

به گفته وی، آخرین سفر طالبان به ترکیه در ماه آوریل بود که این، همزمان با گروگان گرفته شدن 8 مهندس ترکی در ولایت «لوگر» افغانستان به‌دنبال فرود اضطراری بالگرد آنان در این منطقه بود.

همچنین گزارشات حاکی از آن است نمایندگان این گروه، سفرهای مکرری نیز به عربستان داشته‌اند و حتی برخی از اعضای این گروه به‌ تازگی برای انجام حج و در واقع، برای دیدار با مقامات سعودی به عربستان دعوت شده‌اند.

این اظهارات در حالی انجام می‌شود که سخنگوی وزارت خارجه افغانستان نیز روز گذشته درباره تغییر دفتر طالبان گفت: افغانستان روابط بسیار نزدیک و دوستانه‌ای با ترکیه و عربستان دارد و به همین خاطر از ایده بازگشایی دفتر طالبان در یکی از این 2 کشور استقبال می‌کند.

با این حال، وی تصریح کرد که اولویت اول دولت افغانستان این است که طالبان دفتر خود را در کابل تأسیس کند.

«جانان موسی‌زی» افزود: دولت افغانستان خواهان مذاکره مستقیم نمایندگان شورای عالی صلح این کشور با نمایندگان حقیقی طالبان است.

همچنین گزارشات حاکی از آن است که «حامد کرزی» رئیس‌جمهور افغانستان در سفر خود به پاکستان که قرار است چهارم شهریور ماه انجام شود، موضوع تغییر مکان دفتر سیاسی طالبان در قطر و انتقال آن به ترکیه یا عربستان را در دستور کار مذاکرات خود با مقامات اسلام‌آباد قرار داده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول