اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نگاهی به مهم‌ترین اخبار افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته

اعلام آمادگی افغانستان برای گشایش دفتر طالبان در این کشور

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه افغانستان درباره آمادگی دولت افغانستان برای ایجاد دفتر طالبان و بلوکه شدن میلیون‌ها دلار از سرمایه یک پیمانکار افغان در آمریکا، بخشی از اخبار کوتاه افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته است.

اعلام آمادگی افغانستان برای گشایش دفتر طالبان در این کشور

به گزارش فارس، «جانان موسی‌زی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در نشست هفتگی خود از سفر قریب‌الوقوع حامد کرزی به پاکستان خبر داد.

وی روز یکشنبه در کابل بیان داشت: هنوز رایزنی با پاکستان در خصوص برنامه سفر رئیس جمهور افغانستان به اسلام آباد ادامه داشته اما مسائلی چون مذاکرات صلح و ترانزیت در صدر برنامه‌های این سفر قرار دارد.

این مقام افغان به مسئله دفتر طالبان نیز اشاره کرد و گفت: دولت افغانستان تمایل دارد این دفتر در داخل افغانستان گشایش یابد اما اگر طالبان حاضر به این کار نیست، دولت افغانستان حاضر است این دفتر را در یکی از کشورهای اسلامی چون عربستان و ترکیه ایجاد کند.

وی در مورد امضای موافقتنامه امنیتی کابل- واشنگتن گفت: طرف‌های افغان و آمریکایی در خصوص پیش‌نویس این موافقتنامه پیشرفت داشته اما چیزی که برای افغانستان مهم بوده، عملی شدن پیشرط‌های دولت این کشور است.

عدم بازگشایی مراکز ثبت نام انتخابات در 12 منطقه

مسئولان کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کردند که در 12 منطقه این کشور مراکز ثبت نام رأی‌دهندگان به علت تهدیدات امنیتی باز نشدند.

«ضیاءالحق امرخیل» رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات روز یکشنبه در سخنانی بیان داشت: این مناطق در ولایت‌ «پکتیکا»، «نورستان»، «غزنی»، «زابل»، «کنر»، «کاپیسا» و «هلمند» موقعیت دارند.

امرخیل در عین حال از نهادهای امنیتی افغانستان خواست تا امنیت برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری را تأمین کنند.

در همین حال «شاه ولی ادیب» والی بدخشان نیز از عدم شرکت اهالی 13 منطقه این ولایت در انتخابات خبر داد.

وی سردی هوا و صعب‌العبور بودن این مناطق را از دلایل اصلی عدم حضور مردم در انتخابات عنوان کرد.

شورای امنیت ملی افغانستان اوضاع این کشور را بررسی کرد

در نشست شورای امنیت ملی افغانستان که به ریاست حامد کرزی در کاخ ریاست جمهوری برگزار شده بود، اوضاع امنیتی افغانستان مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست که روز یکشنبه برگزار شد، «بسم‌الله محمدی» وزیر دفاع و «مجتبی پتنگ» سرپرست وزارت کشور افغانستان در خصوص عملیات «سیمرغ» که در منطقه «حصارک» ولایت «ننگرهار»، «ازره» ولایت «لوگر» و «زازی» ولایت پکتیا راه اندازی شده بود، گزارش دادند.

آنان از هماهنگی نیروهای امنیتی افغانستان در جریان عملیات و حمایت مردم یادآوری کرده و گفتند که تمامی مناطق این 3 منطقه از وجود طالبان پاکسازی شده است.

در گزارش تصریح شده است که بیشتر کشته‌شدگان اتباع پاکستان و چچن بوده که در مواردی ریش مصنوعی نیز از آنان به دست آمده است.

منطقه «چپه‌دره» ولایت «کنر» در محاصره طالبان

بر اساس گزارش‌های رسیده از ولایت کنر در شرق افغانستان، منطقه چپه‌دره این ولایت از چهار روز پیش در محاصره شبه‌نظامیان طالبان قرار دارد.

گفته می‌شود که شبه‌نظامیان طالبان ساختمان اداری چپه‌دره و دیگر پاسگاه‌های دولتی در این منطقه را به شدت زیر آتش قرار داده‌اند.

تاکنون از تلفات احتمالی نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان گزارشی منتشر نشده است.

رئیس شورای عالی صلح «غزنی» براثر جراحات وارده درگذشت

رئیس شورای عالی صلح ولایت غزنی بر اثر جراحات وارده در یکی از بیمارستان‌های کشور هند درگذشت.

«فضل‌احمد تولواک» که در ماه مبارک رمضان بر اثر انفجار مین کنارجاده‌ای در منطقه «ده‌یک» غزنی به شدت زخمی شده بود، یکشنبه شب درگذشت.

پیش از این نیز شش تن از روسای شورای عالی صلح استان غزنی بر اثر انفجار و تیراندازی شبه‌نظامیان طالبان کشته شده‌اند.

آمریکا 63 میلیون دلار یک پیمانکار افغان را بلوکه کرد

مسئولان دادگستری آمریکا از بلوکه شدن 63 میلیون دلار از سرمایه‌های یک پیمانکار افغان به دلیل عدم شفافیت در قراردادها، خبر دادند.

گفته می‌شود که این پیمانکار افغان، قراردادها را از نظامیان آمریکا گرفته و سپس به شرکت‌های دیگر به مبلغ بیشتری فروخته است.

به گزارش روزنامه «خدمتگار» افغانستان، اسم این پیمانکار افغان «رحمت‌الله شادمان» اعلام شده است.

شادمان متهم است که از سال 2010 تا سال 2012، بیش از 77 میلیون دلار از افراد و شرکت‌ها به عنوان رشوه اخذ کرده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول