اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر سازمان اسناد ملی گیلان خبر داد

انتقال 600 هزار برگ تصویر اسناد تاریخی گیلان از باکو

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان گفت: 600 هزار برگ تصویر اسناد تاریخی گیلان از کتابخانه ملی شهر باکو در جمهوری آذربایجان به این استان منتقل می‌شود.

انتقال 600 هزار برگ تصویر اسناد تاریخی گیلان از باکو

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسین عباس‌نژاد کارسیدانی صبح امروز در جلسه اسناد و کتابخانه ملی گیلان اظهار کرد: قرار است به‌زودی تفاهمنامه‌ای بین ما و مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شهر باکو در آذربایجان برای انتقال 600 هزار برگ تصویر اسناد تاریخی گیلان منعقد شود.

وی، انعقاد این تفاهمنامه را به دنبال درخواست جمعی از پژوهشگران بومی مبنی بر فراهم آوردن شرایط مساعد برای دسترسی به اسناد تاریخی گیلان که در مرکز اسناد ملی باکو نگه‌داری می‌شوند، عنوان کرد.

این مسئول، با بیان اینکه رایزنی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است، گفت: با اعلام آمادگی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور به‌زودی تفاهمنامه‌ای در این زمینه تدوین می‌شود تا شرایط برای انتقال تصویر بیش از 600 هزار برگ سندی گیلان فراهم شود.

وی این اسناد تاریخی گیلان را حاوی نکات تاریخی مربوط به عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی گیلان به ویژه نهضت جنگل ذکر کرد که قرار است زمینه انتقال آنها از باکو به رشت فراهم شود.

عباس‌نژاد کارسیدانی، خاطرنشان کرد: تاریخ نهضت جنگل همواره به عنوان برگ زرینی از حضور پررنگ مردم گیلان در دفاع از اسلام و اسلام‌خواهی در کنار روحانیت محسوب شده است.

به گفته وی، وجود این اسناد در کشور به ویژه موطن اصلی آن گیلان، نشانه روزهای درخشان از حضور حماسی گیلانی‌ها در تعیین سرنوشت سیاسی‌مذهبی خود و کشور در برابر طاغوت سفاک جهانیان است.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان، یادآور شد: هدف مهم این سازمان بازگرداندن اسناد گیلان به عنوان راویان هویت ملی گیلانی‌های غیور در عرصه‌های مختلف تاریخ است.

وی با تصریح بر اینکه برای بازگرداندن این هویت از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم، متذکر شد: با ورود این اسناد به گیلان و تشکیل تیم پژوهشی از پژوهشگران به‌نام استان و کشور، در آینده نزدیک کتاب «اسناد انتقالی گیلان از باکو» برای بهره‌برداری محققان و دانشجویان علاقه‌مند را منتشر می‌کنیم.

انتهای پیام/2300/صا30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول