اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

98 درصد باغات زیتون استان قزوین در بخش طارم است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: 98 درصد باغات زیتون استان قزوین در 18 روستای بخش طارم قرار دارد.

98 درصد باغات زیتون استان قزوین در بخش طارم است

محمد پیله‌فروش در حاشیه برگزاری نخستین کارگاه ملی ارزیابی حسی زیتون کنسروی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: کارگروه سلامت جهاد کشاورزی استان قزوین مخاطرات بهداشتی که در زمینه تولید محصولات کشاورزی وجود دارد را شناسایی کرده و بر اساس توانایی‌هایی که دارد اقدامات لازم برای رفع آنها را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به انتخاب استان قزوین برای برگزاری این کارگاه آموزشی افزود: یکی از عواملی که موجب شد استان قزوین برای برگزاری نخستین کارگاه ملی ارزیابی حسی زیتون انتخاب شود، اقدامات خوبی بود که از سوی کارگروه سلامت در زمینه بهداشت محصول زیتون برداشت شده از سطح باغات استان انجام شده است.

این مسئول اضافه کرد: از سوی دیگر اقدامات خوبی در زمینه شناسایی واحدهای فرآوری محصول زیتون، آموزش و ساماندهی واحدهای سنتی فرآوری زیتون در سطح استان قزوین انجام گرفته که مورد توجه دفتر زیتون کشور قرار گرفت و زمینه را برای برگزاری این همایش در استان قزوین فراهم کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد: در حال حاضر هفت هزار و 900 هکتار از باغات زیتون کشور در استان قزوین قرار دارد که از این میزان پنج هزار هکتار بارور بوده و بقیه هنوز به باروری نرسیده‌اند.

پیله‌فروش تصریح کرد: با توجه به شرایط جوی که هر سال برای استان قزوین به وقوع می‌پیوندد، سالانه بین 15 تا 20 هزار تن زیتون از این باغات محصول برداشت می‌شود.

به گفته وی زیتون برداشت شده از باغات استان قزوین به دو صورت بسته‌بندی و فله به دیگر نقاط کشور صادر می‌شود.

این مسئول با اشاره به علل عرضه زیتون به صورت فله عنوان کرد: از یک سو مردم ایران در هنگام خرید زیتون تمایل دارند از آن تست کنند و از سوی دیگر برخی از مراکز عرضه مواد غذایی مانند هتل‌ها و رستوران‌ها به دلیل اینکه زیتون فله از لحاظ قیمت با صرفه‌تر است، تمایل به خرید زیتون به صورت فله دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: البته باید گفت این موضوع مختص کشور ایران نیست بلکه در جوامع مختلف دنیا نیز زیتون به دو صورت فله و بسته‌بندی عرضه می‌شود.

پیله‌فروش اظهار کرد: حسی که در تست مواد خوراکی هنگام خوردن به انسان دست می‌دهد در قیمت گذاری محصول تأثیر زیادی دارد.

وی تصریح کرد: زیتون از جمله محصولاتی است که حس‌های بویایی و چشایی نقش مهمی در قیمت‌گذاری و کیفیت آن دارد.

این مسئول گفت: اگر بیاموزیم که چه محصولی باکیفیت‌تر است و این کیفیت بر چه اساس تعریف می‌شود، محصولات مرغوب‌تر با کیفیت مناسب‌تری به بازار عرضه می‌شود.

انتهای پیام/77010/ش30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول