اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

استاد دانشگاهی در استانبول:

طرح ترکیه در سوریه شکست خورد و در مصر فروپاشید

ترکیه امیدوار بود که تغییرات در خاورمیانه به نفع این کشور تمام شود چرا که انتظار داشت این تغییرات دولت‌هایی وابسته به اخوان‌المسلمین در مصر، تونس و سوریه ایجاد کند. این طرح در سوریه شکست خورد و در مصر هم فروپاشید.

طرح ترکیه در سوریه شکست خورد و در مصر فروپاشید

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی کریستین ساینش مانیتور در گزارشی که به وقایع مصر اختصاص دارد، نقل قولی را از «پروفسور ایتلر توران»، استاد دانشگاه «بیلگی» شهر استانبول ترکیه منتشر کرده است.

در این اظهار نظر، توران تصریح می‌کند: «ترکیه امیدوار بود که تغییرات در خاورمیانه به نفع این کشور تمام شود چرا که انتظار داشت این تغییرات دولت‌هایی وابسته به اخوان‌المسلمین در مصر، تونس و سوریه ایجاد کند. این طرح در سوریه شکست خورد و در مصر هم فروپاشید.»

بنابراین گزارش، این استاد ترک افزود: «ترکیه مجبور به انزوا در خاورمیانه شده است و کنترل خود را بر شرایط در منطقه از دست داده است.»

به باور این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی، سرخوردگی بیان شده در سخنان این روزهای سران ترکیه، تنها ناشی از مشاهده صحنه‌های خشونت و شکست دموکراسی در مصر نیست بلکه ناشی از باطل شدن رویای تبدیل ترکیه به بازیگری منطقه‌ای است.

تحلیل‌گران به روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گفته‌اند که بزرگ‌ترین برنده‌های خشونت در خاورمیانه نیروهای جهادی رادیکال هستند. ممکن است این نیروها فرصت کودتا در مصر را برای خود مغتنم شمرده و وارد خط مقدم درگیری‌ها شوند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول