اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تنهایی یار مهربان / کتاب‌های بی خریدار

همان‌گونه که برای نان یارانه‌ای مقرر شده شایسته است برای کتاب نیز یارانه‌ای در نظر بگیرند، چرا که این موضوع در افزایش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و بهبود اوضاع چاپ و نشر نقش بسزایی خواهد داشت.

تنهایی یار مهربان / کتاب‌های بی خریدار

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، روزی که برای خرید کتاب به کتاب فروشی رفتم به راحتی می‌شد بی حوصلگی ناشی از عدم فروش را روی چهره‌های فروشندگان دید. کتاب فروشی‌ها سرد و بی روح بودند گویی مدت‌هاست کسی گذرش هم به آنجا نخورده. برای لحظه‌ای ذهنم به سمت گذشته‌های نه چندان دور رفت زمانی که یادم می‌آید حداقل یک کتاب دست مردم می‌دیدم، شده یک کتاب داستان کوتاه هم خریداری می‌شد، اما حالا کسی حال و رغبت برای رفتن به سمت مغازه‌ها را ندارد نمی‌دانم بگذاریم به حساب جیب‌های خالی یا بی میلی به یار مهربان(کتاب). حال و هوای کتاب فروشی‌ها مانند سابق نیست ، سردی و بی روحی حاکم بر کتاب فروشی‌ها بهانه‌ای برایم شد به سراغ بعضی از کتاب فروشی‌ها بروم و جویای حال و هوای کتاب شوم.

وقتی وارد مغازه شدم و خودم را معرفی کردم گویی دل‌های پر درد زبان باز کرده و از نامهربانی‌ها گله و شکایت داشت نمی‌دانم در آن لحظه چه باید می‌گفتم فقط شنوا بودم...

کتاب فروش قمی بازار کتاب را بسیار کساد خواند و گفت: نگران آینده نا معلوم کتاب هستم، در حال حاضر اوضاع فروش کتاب در وضعیت خوبی نیست.

محسنی ادامه داد: شاید مجبور شوم شغلی را که آرزوی همیشگی‌ام بود رها کنم و به دنبال کار دیگری بروم.

یکی دیگر از کتاب فروشان استان وضعیت فروش کتاب را دردناک خواند و گفت: گرانی کاغذ، مقوا وضع فروش کتاب را به هم ریخته است، امیدوارم دولت جدید بتواند در حل مشکلات موثر باشد و کاری برای رفع مشکلات انجام دهد.

*فعالیت هزار و 200 ناشر

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان استان قم گفت: افزایش قیمت دلار در کاهش خرید کتاب نقش فراوانی داشته است.

حمید خرمی ضمن اشاره به حضور یک هزار و 200 ناشر در استان گفت:در حال حاضر 200 کتاب فروشی در استان وجود دارد که به فروش انواع کتاب در زمینه‌های گوناگون مشغول هستند.

وی گرانی کاغذ و نبود امکانات نشر را مشکل اصلی ناشران عنوان کرد و افزود: تا زمانی که قیمت مواد اولیه نشر و کتاب‌ها کاهش نیابد نشر و ترویج کتاب خوانی سیر نزولی تندی خواهد داشت.

به گفته رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان استان قم در شرایط کنونی نشر کتب دینی و مذهبی ضربه اصلی را خورده است.

خرمی ادامه داد: از آنجایی که در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم وظیفه ترویج دین اسلام بر گردن ما است، از این رو باید همه تلاش خود را در راستای مشخص شدن هر چه زودتر وضعیت کاغذ به کار بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: فروش کتاب‌های درسی و دانشگاهی روال خوبی را طی می‌کند، اما متأسفانه کتب دینی جایگاه خوبی ندارد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان استان قم به وابستگی کشور به موضوع کاغذ اشاره کرد و بیان داشت: 80 درصد کاغذ مورد نیاز ما صادراتی است و تنها 20 درصد تولید کشور خودمان است که نه تنها کافی نیست، بلکه کیفیت مطلوبی هم ندارد.

خرمی در خصوص وضعیت چاپ گفت: در سال‌های گذشته 10 هزار عنوان کتاب به چاپ می‌رسید و تیراژها بسیار بالا بود، اما از زمان گرانی کاغذ، چاپ و نشر اوضاع خوبی ندارد.

وی ابراز کرد: امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید وضعیت چاپ و نشر بهتر شود، از این رو بتوانیم به منظور ترویج دین گام‌های اساسی برداریم.

*هزینه بالای ارسال کتب به دیگر کشورها

از آنجایی که ایران مهد علم و دانش و استان قم نیز قلب تشیع است، توجه به چاپ و نشر باید در صدر امور قرار گیرد، دینی بر گردن داریم و آن تبلیغ و ترویج اسلام و شیعه است از این رو باید همه تلاشمان را در نشر آن به کار گیریم و خمس نعمتی که خدا به ما داده را پرداخت کنیم.

مسئول انتشارات انصاریان با بیان اینکه حوزه کاری ما در خصوص کتاب‌های زبان خارجی از جمله انگلیسی، اردو، عربی و فرانسه است افزود: حوزه کاری ما ارسال کتاب به دیگر کشورها بوده و کشورهای آفریقایی از جمله مناطقی است که خواهان همیشگی کتب دینی هستند.

محمد تقی انصاریان گرانی کاغذ را مشکل عمده و اساسی سراسر دنیا عنوان کرد و گفت: از آنجایی که ایران در تحریم به سر می‌برد با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کند که چاپ و نشر کتاب نیز بی نصیب نمانده و ضرر زیادی به جامعه وارد کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه در خواست کشورهای خارجی برای دریافت کتب دینی بالا است افزود: از آنجایی که سرمایه غنی در زمینه دین و مذهب در اختیار داریم باید همه تلاشمان را در راستای نشر و شناساندن آن به دیگران به کار بگیریم.

مسئول انتشارات انصاریان ادامه داد: دغدغه اصلی ما نداشتن مترجم خوب و هزینه بالای ارسال کتب به دیگر کشورها است.

توانمندان در عرصه کار، ارگان‌ها و سازمان‌ها و آن‌هایی که می‌دانند می‌توانند کاری انجام دهند باید آستین همت را بالا زده تا سدهای موجود در مسیر را محو کنند تا شاهد افزایش دوستداران کتب دینی باشیم.

انصاریان افزود: افزایش قیمت کتاب کاهش خریدار را به همراه داشته و افراد را برای خرید کتاب بی میل کرده است.

وی ادامه داد: دنیا دست نیاز برای شناخت معارف اسلامی دراز کرده و وظیفه ما است دستان خواهان دین را از سرمایه‌ای که خدا در اختیارمان نهاده غنی سازیم.

همواره یاد گرفته‌ایم دانش و آنچه داریم را با کسانی که شاید هیچ گاه داشتنش را تجربه نکرده‌اند سهیم باشیم؛ دانش حتی فراتر از آن دین و مذهب قابل بخشش هستند و ما کشوری هستیم سرشار از نیکی، دانش، علم و از همه مهم‌تر مذهبی که خواهان دارد به اندازه کل دنیا. می‌توانیم مروج آن باشیم و اقصی نقاط جهان را آگاه کنیم و به گوشه‌ای از خواسته‌های انبیا جامه عمل بپوشانیم.

*یارانه کتاب در افزایش چاپ و نشر و کتاب خوانی موثر است

مدیر بازاریابی و فروش بوستان کتاب در استان قم گفت: روند طبیعی فروش کتاب از اواخر شهریور ماه آغاز می‌شود و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه دارد در واقع ما همیشه رکودی ثابت در یک زمان مشخص داریم، اما با این وجود مدتی است بازار کتاب کساد بوده و تیراژ کتاب‌ها از سه هزار به 800 عدد رسیده است.

نادر یزدانی نسب علت ریشه‌ای نخریدن کتاب را بی میلی عده کثیری از مردم به کتاب عنوان و خاطرنشان کرد: متأسفانه کتاب در سبد بسیاری از خانواده‌ها جای کمی دارد، هزینه خوراک، پوشاک حرف اول را در خانواده‌ها می‌زند و متأسفانه کتاب و کتاب خوانی مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

وی در خصوص وضعیت ناشران گفت: ناشران در اوضاع خوبی به سر نمی‌برند، چرا که در حال حاضر گرانی کاغذ و افزایش قیمت کتاب‌ها عرصه را برای آن‌ها تنگ کرده است.

مدیر بازاریابی و فروش بوستان کتاب ابراز کرد: با اوضاع اقتصادی حاضر خانواده‌ها خرید کتاب را واجب نمی‌دانند و معتقدند تهیه مواد غذایی و پوشاک از اهمیت بیشتری برخوردار است.

با نگاه به لیست خرید خانه نام یک کتاب را نمی‌توان پیدا کرد یا شاید هم در انتهای لیست به سختی قابل رویت باشد و این یعنی فاجعه. متأسفانه در دنیای کنونی با وجود هجمه فرهنگی از سوی غربی‌ها می‌توان به جرات گفت شاید آگاه سازی افراد از نان شب هم واجب‌تر است.

وی گفت: ارگان‌ها و ادارات در گذشته کتاب را از ناشران خریداری کرده و در اختیار کارکنان و دیگران قرار می‌دادند، اما با توجه به اوضاع کنونی این اقدام کاهش چشمگیری داشته است.

مدیر بازاریابی و فروش بوستان کتاب قم به یارانه کتاب اشاره کرد و بیان داشت: همانگونه که برای نان یارانه‌ای مقرر شده شایسته است برای کتاب نیز یارانه‌ای در نظر بگیرند، چرا که این موضوع در افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و بهبود اوضاع چاپ و نشر نقش بسزایی خواهد داشت.

نادری نسب فرهنگ سازی و تخصیص بودجه برای خرید کتاب از ناشران را بهترین راهکار خواند و اظهار کرد: زمانی برای سوادآموزی نهضت عظیمی شکل گرفت، همه جا حتی در رسانه‌ها نیز تلاش‌های بسیاری در زمینه نیل به آن رواج داشت که مطلوب بود و در حال حاضر تعداد افراد باسواد به حدی بالا است و کشورمان از لحاظ سواد و تحصیلات در جایگاه خوبی قرار داد؛ از این رو می‌توان در زمینه کتابخوانی نیز اقدامات مثبتی انجام داد تا کتاب را به جایگاه اصلی خود باز گردانیم.

در گذشته با یک فرهنگ سازی و همتی عظیم توانستیم به حدی از پیشرفت برسیم که اینک سر پای خود بایستیم و تا حدی پیشرفت کنیم، در حال حاضر رسانه مهم‌ترین نقش را در فرهنگ سازی افراد ایفا می‌کند، چرا که مخاطب آن اکثر قریب به اتفاق مردم هستند از فرد عامی گرفته تا فرهیخته.

===========

گزارش: زهرا زنگنه

===========

انتهای پیام/2258/س40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول