اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مراسمی با حضور ادبا و شعرای کردستان

کتاب دلوپ (قطره) در کتابخانه‌های عمومی کردستان رونمایی شد

در مراسمی با حضور ادبا و شعرای استان کردستان از کتاب کردی دلوپ(قطره) اثر بهروز خیریه با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی کردستان رونمایی شد.

کتاب دلوپ (قطره) در کتابخانه‌های عمومی کردستان رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، نویسنده این کتاب کردی شنبه‌شب در مراسم رونمایی از این کتاب که در محل کتابخانه‌های عمومی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: مسئله مهم و اساسی در شعر خیال و احساس زیباست که فقط در شعر می‌گنجد.

وی افزود: یکی از موضوعات زیربنایی در ادبیات جهان، موضوع عرفان است که بیشتر در قالب شعر خواهد گنجید.

خیریه در مورد کتاب دلوپ که در مدت 10 سال تمام اطلاعات آن را جمع‌آوری کرده و به زبان کردی نگاشته است، تصریح کرد: این کتاب در 200 صفحه چاپ شده و عنوان دلوپ(قطره) به این دلیل بوده که با توجه به پیچیدگی و گستردگی موضوع عرفان این کتاب قطره‌ای از دریای عرفان است.

وی با اشاره به برنامه اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی کردستان در حمایت از نویسندگان بومی، بیان کرد: تمامی نهادها و به وِیژه متولیان فرهنگی باید از نویسندگان بومی که اقدام به نگارش و انتشار کتاب می‌کنند حمایت کنند.

نویسنده کتاب دلوپ اظهار کرد: در این کتاب به موضوع عرفان و تاثیرات آن بر شعر کردی پرداخته شده است.

خیریه تصریح کرد: کتاب یاد شده دارای چند بخش مختلف است که در نخستین بخش آن به مباحثی مانند تاریخچه عرفان پیش و پس از اسلام و بیان نمونه‌هایی از اشعار شاعران کرد و فارس توجه شده است.

وی اضافه کرد: عرفان شیوه‌ای برای مبارزه، عرفان در بیت‌های کردی، عرفان و مبارزه با نفس اماره و موضوعاتی دیگر نیز در بخش دوم کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

نویسنده کتاب دلوپ در پایان با بیان اینکه عرفان تاثیر زیادی بر اشعار کردی داشته است، خاطر نشان کرد: در بخش پایانی کتاب دلوپ(قطره) که در 200 صفحه به رشته تحریر در آمده است، زندگینامه شاعران کرد مورد بررسی قرار گرفته است.

رونمایی از کتاب دلوپ که به زبان کُردی نگاشته شده است با حضور تعداد اندکی از شعرا، ادیبان و نویسندگان کردستان در محل آمفی تئاتر کتابخانه شهید مطهری (مرکزی) برگزار شد که بر خلاف سایر برنامه‌های گذشته با توجه به اینکه این برنامه فرهنگی باید مهمانان فرهیخته و زیادی داشت، صندلی‌های سالن خالی از شرکت کنندگان بود.

می‌طلبد افراد فرهیخته و اهل قلم در این برنامه‌های فرهنگی در استانی فرهنگی کردستان بیشتر حضور داشته باشد تا شاهد رونق بیش از پیش حوزه کتاب و کتابخوانی و ارتقا شاخص‌های فرهنگی استان باشیم.

بر خلاف برنامه‌هایی که در سطح شهرستان برگزار می‌شود و ممکن است که برنامه چندان اهمیتی نیز نداشته باشد اما صف طولانی حاضران به سالن‌های بیرون کشیده می‌شود اما رونمایی از کتاب کردی که خواسته به حق همه مردم کردستان است صندلی‌های برنامه خالی از لطف مسئولان و ادیبان و نویسندگانی بود که در این برنامه حضور داشته باشند.

انتهای پیام/79005/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول