اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تریلر جاده مرگ به کجا می‌رسد؟

تبدیل مسیر قم ـ گرمسار به آزادراه که به جاده مرگ شهرت یافته به فیلمی سینمایی در ژانر تریلر می‌ماند که هر روز سکانسی از آن به نمایش در می‌آید.

تریلر جاده مرگ به کجا می‌رسد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مسیر قم به مشهد که از شهرهای متعددی می‌گذرد و بسیاری از ایرانیان حداقل یک بار آن را طی کرده‌اند بسیار طولانی است و همین امر یکی از مهمترین دلایل احداث جاده قم – گرمسار بود؛ جاده‌ای که وعده کمتر شدن دو ساعته زمان رسیدن به مشهد را محقق ساخت اما خود عاملی شد برای حرف و حدیث‌های فراوان و در نهایت نامیده شدنش به «جاده مرگ».

شاید این جاده مستحق نامیده شدن به چنین اسمی نباشد اما هرچه هست تصادفات زیادی در آن رخ داده و بسیاری از رانندگان و سرنشینان خودروها جان خود را در همین مسیر از دست داده‌اند هرچند به گفته محمد امین نصرالهی، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم «85 تا 90 درصد تصادفات و جراحات در این مسیر ناشی از عوامل انسانی بوده و 10 تا 15 درصد مربوط به نقص جاده است؛ شانه‌های جاده هم استاندارد بوده و حداکثر سرعت مجاز در آن 80 کیلومتر در ساعت بوده و نباید تخلف از آن صورت بگیرد».

سال 1390 وقتی رئیس جمهور وقت این جاده را افتتاح کرد کسی گمان نمی‌کرد مسیر جدید تا این حد مورد استقبال قرار بگیرد به طوری که حتی کامیون‌‌ها هم برای رسیدن به گرمسار یا دیگر شهرهای در مسیر از آن استفاده کنند؛ اتوبوس‌های برون‌شهری هم که در این میان جای خود را داشتند و حال، جاده‌ای با عرض 11.5 متر هرچند از نظر قوانین راه‌سازی استاندارد بود اما نمی‌توانست جوابگوی این حجم از خودروها باشد به ویژه اینکه سرعت بالای رانندگی در جاده قم ـ گرمسار هم به هیچ وجه قابل قبول نیست زیرا سرعت مجاز در چنین راه‌هایی حداکثر 95 کیلومتر بر ساعت است و نمی‌توان پذیرفت جاده عامل تصادف و فوت راننده‌ای است که با سرعت 120 کیلومتر در حال تردد بوده و اینجاست که ادعای مدیران اداره کل راه و شهرسازی قم صحیح خواهد بود که عامل 90 درصد تصادفات در این جاده انسان‌ها هستند.

البته ناگفته نماند که نبود سیستم روشنایی کامل، علائم ترافیکی و مهمتر از همه گرد و غبار برخاسته از زمین‌های اطراف جاده در بیشتر روزهای سال از دیگر عوامل تصادفات فراوان و نامیدن قم ـ گرمسار به نام جاده مرگ به شمار می‌روند.

بسیاری از رانندگان نبود مراکز اقامتی، پمپ بنزین و مراکز امدادی را هم به این عوامل می‌افزایند و ادعایشان هم کاملا صحیح است زیرا نمی‌توان جاده‌ای به طول 172 کیلومتر در منطقه‌ای خشک از کشور احداث کرد اما به فکر تامین چنین امکاناتی نبود.

به هر حال با توجه به همه مطالب ذکر شده به نظر می‌رسد مجموعه عوامل انسانی، نبود امکانات مورد نیاز یک جاده و نیز عدم کار کارشناسی برای سنجش میزان استقبال از مسیر تازه احداث شده موجب شده‌اند قم ـ گرمسار جاده مرگ کشور باشد.

سرانجام تمام این مسائل سبب شدند وزارت راه و شهرسازی تصمیم بگیرد این جاده خبرساز را به آزادراه تبدیل کند به همین دلیل اواخر سال گذشته بود که از سوی مصطفی عباسی مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان قم اعلام شد این جاده از ساعت 24 روز 26 فروردین ماه به مدت سه ماه مسدود خواهد بود و بدین ترتیب قرار بر این شد آزادراه قم – گرمسار 27 تیر ماه امسال و در قالب طرح مهر ماندگار به بهره‌برداری برسد.

جواد دلاوری معاون عمرانی استاندار قم نیز احداث جاده قم – گرمسار و تبدیل آن به آزادراه را یکی از افتخارات دولت می‌داند و می‌گوید: «تبدیل جاده قم – گرمسار به آزادراه، موجب کاهش بار ترافیکی و به تناسب آن کاهش حوادث رانندگی شده و افزایش امنیت تردد را به دنبال خواهد داشت به همین دلیل مقرر شده که این جاده به یک آزاد راه شش خطه تبدیل شود و برای تحقق آن 50 کیلومتر ابتدایی و 50 کیلومتر انتهایی جاده بسته خواهد بود ضمن اینکه برای تبدیل شدن جاده قم ـ گرمسار به آزاد راه و برطرف کردن مشکلات موجود اعتبار قابل توجهی هم پیش‌بینی شده است».

با همه اوصاف ذکر شده اما این امر هنوز محقق نشده و زمانی هم که از مسئولان اداره کل راه و شهرسازی قم در این زمینه سوال می‌کنیم می‌گویند این طرح ملی بوده و جزء پروژه‌هایی نیست که توسط استان اجرا می‌شوند؛ در این زمینه محمد امین نصرالهی، مدیرکل راه و شهرسازی قم با بیان اینکه تبدیل جاده قم – گرمسار به آزادراه یکی از پروژه‌های مهم ملی و به ارزش 500 میلیارد تومان است می‌گوید: «این آزادراه در حقیقت بخشی از راه بزرگ حرم تا حرم یعنی از قم تا مشهد مقدس محسوب می‌شود و توسط بخش خصوصی در حال انجام است؛ قرار بود 50 کیلومتر نخست این پروژه ملی تا هفته دولت امسال به اتمام برسد اما به علت حجم بالای کار چند ماه تاخیر در بهره‌برداری از آن به وجود آمده و قرار جدید بر این است که تا آبان‌ماه این فاز به پایان برسد».

با این وجود گاه و بیگاه خبرهایی از تصادفات خونین در مسیر قم – گرمسار به گوش می‌رسد که با توجه به مسدود بودن مسیر جای بسی تعجب است. نصرالهی در این زمینه هم با بیان اینکه جاده قم - گرمسار در حال حاضر مسدود بوده و به عنوان کارگاه تحویل پیمانکار است عقیده دارد: «تخلف از قانون و عبور و مرور در این جاده در حال حاضر موجب بروز حوادثی می‌شود که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد».

همین امر سبب شد تا رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان قم چند روز پیش از انسداد کامل محور قم – گرمسار تا پایان مهر ماه خبر دهد؛ سرهنگ اردشیر جمشیدی راد در این زمینه می‌گوید: «محور قم - گرمسار به علت تبدیل شدن از حالت جاده‌ای به آزادراه نیازمند نصب علایم و تجهیزات کافی است و پس از اتمام کار بازگشایی خواهد شد».

وی ادامه می‌دهد: «به علت اجرای کامل عملیات راه‌سازی، پیشگیری از حوادث ناگوار و اینکه رانندگان بتوانند با ایمنی کامل و آسودگی خاطر تردد کنند، این محور تا اطلاع ثانوی مسدود خواهد بود زیرا متاسفانه از زمان انسداد، تعدادی از رانندگان از محورهای فرعی و روستایی وارد جاده اصلی شده و چندین فقره تصادف جرحی و منجر به فوت در آن به وقوع پیوسته است به همین دلیل با توجه به بازدید میدانی انجام شده این محور تا پایان مهرماه مسدود خواهد بود و زودتر از موعد مقرر بازگشایی نخواهد شد و رانندگان وسائل نقلیه سنگین می‌توانند از جاده قدیم قم – تهران و رانندگان وسائل نقلیه شخصی نیز از آزاد راه قم – تهران تردد کنند».

داستان تریلری جاده قم – گرمسار کی به پایان خواهد رسید؟ این سوالی است که بسیاری از رانندگان و مسافران به دنبال جواب آن هستند.

اگر وعده جدید مسئولان صحیح باشد و این جاده آبان‌ماه امسال به آزادراه تبدیل شود باز هم موجب خوشحالی بسیاری از مردم می‌شود زیرا سفر در آزادراهی امن است که لذت کوتاه‌تر شدن سفر را دو چندان می‌کند وگرنه شاید عمل به این شعار قدیمی که «دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است» روا باشد.

انتهای پیام/78004/ع40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول