فرهاد منتصر کوهساری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در انزلی با اشاره به جابهجایی کالا در پنج کشور حاشیه خزر اظهار کرد: اکنون در پنج کشور حاشیه کشور حدود 55 میلیون تن کالا جابهجا میشود.
وی، جابهجایی کالای کشورهای مذکور را شامل فولاد، چوب، مواد شیمیایی، مواد سوختی، واردات، ترانزیت و سوآپ عنوان کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه در برخی از سال بین بنادر شمال ایران 14 میلیون تن کالا جابهجا میشود، افزود: میزان تخلیه و بارگیری سالانه کالا در بندر انزلی 6 میلیون و 848 هزار تن بوده و اکنون افزایش ظرفیت جابهجایی حدود 10 میلیون تن کالا در این بندر ایجاد شده است.
وی، با اشاره به اینکه اقدامهای توسعهای در دستور کار است، گفت: در این اقدام توسعهای، ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه کالا در بندر انزلی تا 17 میلیون تن ارتقا مییابد.
منتصر کوهساری، افزایش ارتقای ظرفیت جابهجایی کالا در بندر انزلی را اقدامی بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: باید بتوانیم در راستای کریدور شمالـ جنوب و تأمین مواد اولیه و مورد نیاز کشور و نیز در بعد گردشگری، تفریحی و سوختی عملکرد قابل توجه داشته باشیم.
به گفته وی، جابهجایی بیش از 90 درصد کالای جهان از طریق دریا است که سالانه 8.2 میلیارد تن کالا را شامل میشود.
این مسئول یادآور شد: اکنون 6.7 میلیارد نفر در جهان زندگی میکنند و ایران نیز 75 میلیون نفر جمعیت دارد که 142 میلیون تن کالای کشور از طریق دریا جابهجا میشود.
وی، این حجم جابهجایی کالا از طریق دریا را موجب اهمیت بیشتر به مسئله کریدور شمالـ جنوب دانست و تصریح کرد: کشورهایی مانند ایران، روسیه و هند این کریدور را برنامهریزی کردهاند و آن را در دستور کار دارند.
منتصر کوهساری، از دلایل راهاندازی نشدن کریدور شمالـ جنوب را نبود هماهنگی بین کشورهای عضو و ایجاد نشدن زیرساختهای مناسب بندری، جادهای و سیستمهای نرمافزاری ذکر کرد.
انتهای پیام/2300/ی30/ظ1004