اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پژوهشگر و اندیشمند معارض سوری در گفت‌وگو با فارس:

آنچه در لاذقیه روی می‌دهد تلاش برای فتنه‌انگیزی طایفه‌ای و مذهبی است

پژوهشگر و اندیشمند معارض سوری با اشاره به اینکه آنچه در مناطق مختلف استان «لاذقیه» و ریف آن در غرب سوریه روی می‌دهد، تلاش برای فتنه‌انگیزی طایفه‌ای و مذهبی در سوریه است، تاکید کرد این بخشی از سناریوی جنگ در سوریه است.

آنچه در لاذقیه روی می‌دهد تلاش برای فتنه‌انگیزی طایفه‌ای و مذهبی است

«نضال نعیسه»، پژوهشگر و اندیشمند معارض سوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق تاکید کرد، آنچه در مناطق مختلف استان «لاذقیه» و ریف آن در غرب سوریه روی می‌دهد، بخشی از سناریو جنگی است که علیه سوریه به راه انداخته شده و بیش از دو سال است که از آن می‌گذرد، به ویژه آنکه مناطق ساحلی دارای اهمیت و حساسیت بسیاری است.

نعیسه یکی از دلایل اهمیت مناطق ساحلی سوریه را حضور اکثریتی خاص از یک طایفه به خصوص در سوریه از جمله علویان است و دست زدن به قتل‌عام‌ها و کشتارهایی که در این منطقه از سوی عناصر مسلح و گروه‌های تروریستی شاهد آن بودیم، در واقع تلاشی برای دامن زدن به فتنه‌های طایفه‌ای و مذهبی در سوریه است که از مدت‌ها پیش و در واقع از دو سال و نیم پیش تاکنون گروه‌های تروریستی دست به آن می‌زنند.

این اندیشمند و پژوهشگر معارض سوری در ادامه افزود: دعوت‌ها و فراخوان‌های سلفی جهادی به قتل و کشتار پیروان برخی از آیین‌ها و یا اعضای طوایفی خاص موضوع جدیدی نیست، بلکه ماهیت و جوهره اندیشه‌ها و افکار سلفی جهادی را نشان می‌دهد، اگرچه از صدها سال پیش این افکار و اندیشه‌ها در گفتمان این مکتب به چشم می‌خورده و وجود داشته است.

وی ادامه داد: هم اکنون نیروهای منطقه‌ای و بین المللی وجود دارند که تلاش می‌کنند، از این افکار و اندیشه‌ها برای جنگ در سوریه استفاده کنند و آنچه هم اکنون با هدف مورد نظر تمام سوری‌ها باشد، انقلاب علیه این افکار و اندیشه‌ها به طور خاص و و مکتب سلفی جهادی به طور عام است.

نعیسه در ادامه درباره دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه گفت: از شرایط و اوضاع و احوال اینگونه برداشت می‌شود که درحال حاضر دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه به زمان نامعینی به تعویق افتاده و کسی یا طرفی هم تلاشی برای مقابله با این شرایط نمی‌کند، در حالی‌که تا پیش از این به راحتی می‌شد، دستیابی به راه حل بحران سوریه با معارضان سوری خارج نشین را در افق ملاحظه کرد، به ویژه آنکه آنها در عرصه میدانی نیز با ناکامی‌ها و شکست‌های پی درپی مواجه بودند، اما پس از رسیدن کمک‌ها و تسلیحات نظامی به گروه‌های مسلح در سوریه و به ویژه ورود شمار زیادی تروریست سعودی به خاک سوریه و گشودن جبهه‌ها و محورهای نظامی جدید هم اکنون دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه در پرده ابهام فرو رفته است.

به باور نعیسه آنچه در لاذقیه روی داد و درحال روی دادن است، تاثیر منفی بسیاری بر اعتماد و اطمینان مردم سوریه به معارضان گذاشت، اگرچه تا پیش از این هم این اعتماد متزلزل شده بود، اما هم اکنون مردم سوریه به خوبی می‌دانند که هدف گروه‌های معارض و همچنین گروه‌های مسلح ایجاد تنش‌های طایفه‌ای و مذهبی و برافروختن آتش جنگ طایفه‌ای و مذهبی در کشور است.

این اندیشمند و پژوهشگر معارض سوری ابراز امیدواری کرد که تمام آحاد مردم سوریه به این سطح آگاهی و بیداری برسند که مانع سوق پیدا کردن سوریه به جنگ داخلی طایفه‌ای و مذهبی شوند.

نعیسه گفت‌وگوی خود با فارس را با این گفته به پایان رساند که تشدید و افزایش اقدامات و عملیات‌های تروریستی در مناطقی همچون حلب و خان العسل و لاذقیه را باید رهاورد سفرهای «شاهزاده بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان سعودی به اروپا و آسیا دانست و هنگامی‌که بندر از سفرهای خود نتیجه مورد نظر را نگرفت، ترجیح داد تا ناامیدی و خشم و غضب خود را علیه مردم سوریه خالی کند و این موضوعی است که بر هیچ کس پوشیده نیست.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول