اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کنسانتره ماده‌ای مؤثر در ارتقای تولیدات دامی است

‌برای رفع نیاز غذایی دام‌ها و تولید مناسب، مواد غذایی مورد نیاز در یک علوفه به طور کامل وجود ندارد و کنسانتره به عنوان غذایی متعادل نقش اساسی‌ در تامین‌ عناصر و مواد ضروری‌ دام‌ها ایفا می‌کند.

کنسانتره ماده‌ای مؤثر در ارتقای تولیدات دامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، کنسانتره دام‌ ترکیبی معین و مقدار مشخص از تعدادی‌ مواد غذایی است که پس از آسیاب و مخلوط شدن به شکل خوراک فشرده‌ای جدید‌ به وجود می‌آید که اهمیت بسزایی در ارتقای کمی و کیفی تولیدات دامی دارد.‌

مواد مغذی در کنسانتره شامل کربوهیدرات‌ها یا مواد مغذی انرژی‌زا، پروتئین‌ها، چربی‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها است که ‌کربوهیدرات‌ها انرژی مورد نیاز دام برای فعالیت‌های حیاتی را تامین می‌کنند و نخستین و مهم‌ترین ماده برای تامین احتیاجات دام برای تولید شیر، گوشت، غذا خوردن و تحرک هستند.

پروتئین‌ها نیز در شکل‌گیری عضلات و تولید شیر اهمیت ویژه‌ای دارند و کمبود این مواد سبب کاهش رشد و تولید می‌شود‌، چربی‌ها هم از دیگر مواد موجود در این ماده غذایی هستند که در تامین انرژی بدن دام نقش مهمی ایفا می‌کنند.

مواد معدنی و ویتامین‌ها نقش بسیار پررنگی را در ساختمان اسکلت بدن و ترکیب تولیدات دام و باروری دام ایفا می‌کنند و قابل توجه است که کمبود ویتامین در بدن دام می‌تواند عوارض شدیدی مانند عدم باروری، سقط جنین، کاهش رشد و کاهش سیستم ایمنی را به دنبال داشته باشد. 

موارد مصرفی در کنسانتره را ذرت، جو، سبوس گندم، تفاله چغندر قند، کنجاله تخم پنبه، کنجاله سویا، مکمل دامی، نمک، زئولیت و اوره تشکیل می‌دهد.

یک کارشناس امور دام در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس‌ گفت: ‌در مصرف کنسانتره باید نکات مهمی را مورد نظر داشت به طور مثال اگر برای نخستین بار کنسانتره برای مصرف دام استفاده می‌شود، باید به تدریج به ماده غذایی دام اضافه شود.

حسین سالاری ابراز داشت: در گوسفندان به دلیل حساسیت بیشتری که به تغییر ناگهانی جیره غذایی دارند، این تغییر جیره باید آهسته‌تر و در زمان طولانی‌تر انجام پذیرد.

وی افزود: در ابتدای مصرف کنسانتره مقداری کاهش در تولید شیر یا توقف رشد روزانه در دام مشاهده می‌شود که این امر طبیعی بوده و ناشی از تغییر جیره خوراکی است، البته اگر تغییر تدریجی باشد این مورد هم دیده نمی‌شود‌.

سالاری تصریح کرد: مصرف بیش از اندازه مواد کنسانتره به تنهایی ممکن است به سلامتی دام ضرر بزند و باید سعی شود همیشه کنسانتره را با علوفه به دام بدهید.

این کارشناس خاطر نشان کرد: برای دام‌هایی با تولیدات مختلف و نیازهای متفاوت توصیه می‌شود از کنسانتره‌ای که دارای نزدیک‌ترین مشخصات به نیاز غذایی دام مورد پرورش است، استفاده شود و در ماه‌های سرد سال در جیره‌های مصرفی از مقداری ملاس، چغندر یا نیشکر برای تامین کسری انرژی مورد نیاز دام استفاده شود، اما میزان آن از حد متعارف بیشتر نباشد. 

انتهای پیام/2446/ق30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول