اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

3/ با نام‌آوران ورزش کردستان

عباس خاکی نخستین معمار کشتی فرنگی ایران

شادروان عباس خاکی با نوآوری و تفکرات آینده‌نگر خود، پایه‌های کشتی فرنگی نوجوانان را برای نخستین بار در ایران بنا نهاد.

عباس خاکی نخستین معمار کشتی فرنگی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کشتی کردستان در طول حیات طولانی خود شاهد ظهور پدیده‌های فراوانی بوده است. کسانی که با عشق و علاقه و بدون هیچ چشمداشتی تنها در راه اعتلای کشتی تلاش کرده‌اند.

یکی از کسانی که نقش بارزی در پیشرفت ورزش کشتی استان کردستان داشت شادروان عباس خاکی است.

وی در سال 1322 در محله به‌رزی باوه‌خان سقز چشم به جهان گشود و در سال 1337 زمانی که پانزدهمین بهار زندگی خود را سپری می‌کرد در باشگاه فرهنگیان این شهر تمرینات کشتی خود را زیر نظر ابراهیم آزمون، مربی وقت ورزش کشتی آغاز کرد.

خاکی از همان بدو شروع فعالیت در ورزش کشتی به دلیل علاقه و عشقی که به این ورزش داشت، پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرد و همواره در اندیشه تعالی این ورزش در استان کردستان و شهر سقز بود.

مرحوم خاکی به مدت 5 سال در این مکان به تمرین ورزش کشتی پرداخت و سپس در سال 1342 به خدمت سربازی فراخوانده شد. وی در مدت خدمت 2 ساله خود در شهر جلدیان به دلیل درایت و مهارتی که در ورزش کشتی داشت از سوی مسئولان ورزش محل خدمت خود به عنوان مربی انتخاب شد.

خاکی پس از اتمام خدمت سربازی در سال 1344 به استان کردستان و شهر سقز بازگشت و تمرینات خود را در این شهر مجددا دنبال کرد و تا سال 1347 تمرینات ورزشی را زیر نظر سید صالح سیدالشهدایی ادامه داد.

سیدالشهدایی از مربیان دلسوز و ارزنده استان کردستان بود و زمانی که به استعداد و خلاقیت عباس خاکی پی برد، وی را به عنوان دستیار و کمک مربی کشتی سقز انتخاب کرد.

ویژگی‌های بارز خاکی در رشته کشتی موجبات استخدام او در سال 1348 در تربیت بدنی سقز را به وجود آورد و از همان سال نیز مربیگری کشتی سقز به صورت رسمی به او واگذار شد.

تلاش و زحمت فراوان مرحوم خاکی و برخورداری وی از خلاقیت و تفکرات استثنائی نهفته در او همراه با فعالیت مداوم سایر ورزشکاران و کشتی‌گیران سقزی این شهر را در مدت کوتاهی به قطب کشتی کشور تبدیل کرد.

ثمره این اتفاق ظهور کشتی‌گیرانی مطرح در منطقه و کشور از این شهر چون عبدالله مرادخانی، محمد عابد سعیدی، مصطفی فرجی، ابراهیم پرستار، محمد و عبدالله چمن گلی بود.

عباس خاکی با نوآوری و تفکرات آینده‌نگر خود پایه‌های کشتی نوجوانان را برای نخستین بار در سقز و ایران بنا نهاد و افتخارات کشتی فرنگی کردستان را باید مدیون او دانست.

وی در سال 1353 موفق به اخذ مدرک داوری کشتی شد و در چندین کلاس معتبر مربیگری کشتی زیر نظر مربیان داخلی و خارجی شرکت کرد و به اخذ مربیگری درجه یک نائل شد.

خاکی در سال 57 به عنوان کمک مربی همراه با تیم ملی کشتی فرنگی ایران به مسابقات جام طیاریالاز ترکیه اعزام شد و در سال 1365 در سمت سرپرست  تیم ملی کشتی فرنگی کشور، راهی رقابت‌های جام پادوبنی به کشور ارمنستان شد.

وی در سال 1372 به پاس تلاش و زحمات صادقانه خود به کشور سوریه اعزام شد و در سال 75 به عنوان سرپرست تیم ملی ایران به مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی در کشور رومانی اعزام شد.

خاکی از سن 40 سالگی به ریاست اداره تربیت بدنی سقز منصوب شد و به مدت شانزده سال تا سال 1378 این سمت را برعهده داشت و در این مدت منشأ خدمات ارزنده‌ای به شهر سقز شد.

از جمله این خدمات می‌توان به بازسازی ورزشگاه تختی و مجتمع ورزشی شهید کاظمی و احداث زمین چمن در هر دو ورزشگاه اشاره کرد.

عباس خاکی پس از سی سال خدمت صادقانه در سال 1380 به افتخار بازنشستگی نائل  و با ورزش کشتی وداع کرد و سکان هدایت کشتی را به جوانترها سپرد.

این مربی دلسوز سرانجام پس از سال‌ها تلاش در راه پیشرفت ورزش کردستان سال 1389 و در سن 67 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

یکی از دوستان او می‌گوید: خاکی شکوه و عظمت زندگی را درک کرده و زندگی را تلاش در راه زیبایی و به سوی هدف می‌دانست و در درون پاک خود استقامت، همدلی و خدمت را نهادینه کرده بود.

وی می‌گوید: مرحوم خاکی در ایفای خدمات انسانی، و ایجاد محیط سالم برای فعالیت ورزشکاران بویژه در ورزش کشتی از هیچ تلاشی کوتاهی نکرد.

آنچه مسلم است اینکه ورزش دوستان استان کردستان رشد و بالندگی کشتی سقز را مرهون و مدیون تلاش و جدیت عباس خاکی می‌دانند.

--------------------------

گزارش از کیوان قاسمی

--------------------------

انتهای پیام/79012/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول