اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در دفاع از برنامه‌های جاسوسی واشنگتن

کری: مردم برزیل از نقض حریم خصوصی خود توسط آمریکا چشم پوشی کنند

وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر ادامه نظارت و جاسوسی واشنگتن از ارتباطات فردی و سازمانی برزیل، از مردم این کشور خواست از نقض حریم خصوصی خود چشم پوشی کنند.

کری: مردم برزیل از نقض حریم خصوصی خود توسط آمریکا چشم پوشی کنند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رسمی چین «شینهوا»، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (سه شنبه) در جریان سفر خود به برزیل، اعلام کرد که دولت واشنگتن به نظارت خود بر ارتباطات شخصی و سازمانی برزیل به بهانه دلایل امنیتی ادامه خواهد داد.

کری به برزیل تاکید کرد که اجازه ندهد تا افشای برنامه های جاسوسی آمریکا به روابط رو به رشد تجاری، دیپلماتیک و فرهنگی میان دو اقتصاد بزرگ در آمریکا آسیب وارد کند.

وزیر خارجه آمریکا ضمن سخنرانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با «آنتونیو پاتریوتا» وزیر خارجه برزیل، با این ادعا که آنچه آمریکا برای آن تلاش کرده، جلوگیری از وقوع حملات تروریستی از طریق آگاهی از توطئه ها بوده است، گفت: آمریکا اطلاعات خارجی جمع آوری شده توسط تمام کشورها را به منظور حفاظت از شهروندان آنها، جمع آوری می کند؛ ما متقاعد شده ایم که اقدام ما در جمع آوری اطلاعات به شیوه ای مثبت در حفاظت از کشور در برابر مجموعه ای از تهدیدات کمک کرده است.

کری همچنین از مردم برزیل خواست تا از نقض حریم خصوصی خود چشم پوشی کنند و در عوض روی سایر حوزه های ارتباطات دو جانبه آمریکا و برزیل متمرکز شوند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: مردم برزیل باید روی حقایق مهم مربوط به ارتباط ما، ارتباطات دو جانبه بین کشورهای ما که به رشد قاطعانه تر و قوی تر خود ادامه می دهد، متمرکز باقی بمانند.

کری همچنین در تلاش برای از بین بردن تنش های به وجود آمده میان برزیل و آمریکا به دنبال افشای برنامه های فوق محرمانه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و خارجی، ادعا کرد که این برنامه های جاسوسی بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی و به منظور حفاظت از جان افراد بیگناه در برابر تروریسم طراحی شده اند.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین متعهد شد که دولت واشنگتن درباره برنامه های جاسوسی خود برای برزیل و سایر کشورهایی که از جاسوسی آمریکا خشمگین شده اند، شفافیت بیشتری ایجاد خواهد کرد.

وزیر خارجه برزیل در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک خواستار پایان برنامه های جنجالی جاسوسی آمریکا شد و اعلام کرد که این برنامه ها نقض حاکمیت و حریم خصوصی محسوب می شوند.

پاتریوتا در این باره گفت: منطقه و جامعه بین الملل نگران اقداماتی هستند که حاکمیت کشورها و حقوق افراد را تهدید می کند.

شینهوا نوشت که برنامه جاسوسی گسترده آمریکا از دشمنان و متحدان واشنگتن برای اولین بار توسط «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که اخیرا از روسیه پناهندگی موقت و یک ساله گرفته است، افشا شد.

افشاگری های بیشتر درباره جاسوسی های آمریکا ماه گذشته میلادی توسط روزنامه برزیلی «گلوبو» منتشر شد؛ این روزنامه در گزارشی نوشت که آژانس امنیت ملی آمریکا ارتباطات تلفنی و اینترنتی داخلی و خارجی برزیل را از طریق پایگاهی در «برازیلیا» نظارت کرده است.

این پایگاه، بخشی از شبکه جهانی متشکل از 16 ایستگاهی است که توسط آژانس امنیت ملی آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر این، انتقال های ماهواره ای خارجی را نیز رهگیری می کند.

شینهوا در پایان نوشت که «دیلما روسف» رئیس جمهور برزیل نیز قرار است در تاریخ 23 اکتبر سال جاری میلادی عازم واشنگتن شود و با «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا دیدار داشته باشد.

دیدار با روسف، بخشی از دستور کار سفر کری به برزیل گزارش شده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول