اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سفر کری به آمریکای لاتین تحت‌الشعاع برنامه جاسوسی آمریکا قرار گرفت

برنامه جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا که جنجال گسترده‌ای را در سطح جهان به همراه داشته، سفر هفته جاری وزیر خارجه آمریکا به کشورهای آمریکای لاتین را تحت‌الشعاع قرار داد.

سفر کری به آمریکای لاتین تحت‌الشعاع برنامه جاسوسی آمریکا قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تلاش‌های «جان کری» وزیر خارجه آمریکا برای ایجاد روابط گرم‌تر با دو کشور همپیمان آمریکا در آمریکای لاتین به نام «برزیل» و «کلمبیا» به احتمال بسیار زیاد با انتشار گزارش‌ برنامه جاسوسی آمریکا که حتی داده‌های ایمیل و تماس‌های تلفنی تمام منطقه را هدف قرار داده بود، تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

کری قرار است در هفته جاری از برزیل و کلمبیا دیدار کند و این اولین دیدار وی به آمریکای جنوبی بعنوان وزیر خارجه دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا است.

سفر او به آمریکای لاتین در حالی انجام می‌شود که «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از برنامه جاسوسی «پریسم» نهادهای امنیتی آمریکا پرده برداشت. این برنامه به «اف بی آی» و آژانس امنیت ملی آمریکا اجازه می‌داد تا از میلیون‌ها تماس تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و حتی شهروندان کشورهای دیگر جاسوسی کنند.

کری اواخر روز یکشنبه وارد «بوگوتا» پایتخت کلمبیا شد. «خوان مانوئل سانتوس» رئیس‌جمهور کلمبیا روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که از واشنگتن درخواست کرده است در این باره توضیح دهد که آیا جمع‌آوری اطلاعات محرمانه در کلمبیا از عملیات مشترک کشورها علیه قاچاقچیان مواد مخدر و گروههای مسلح غیرقانونی فراتر رفته یا خیر زیرا کلمبیا تجهیزات استراق سمع و جاسوسی در اختیار کلمبیا قرار می‌دهد.

«دیلما روسف» رئیس‌جمهور برزیل نیز به «جو بایدن» معاون اوباما گفت که حریم خصوصی شهروندان برزیل و حاکمیت این کشور نمی‌تواند با نام حفظ امنیت خدشه‌دار شود و برزیل از آمریکا می‌خواهد که سیاست‌های امنیتی خود را تغییر دهد.

بر اساس این گزارش، کری در حین دیدار خود در صدد است تا حمایت آمریکا از گفت‌وگوهای صلح میان دولت کلمبیا و نیروهای انقلابی کلمبیا (فارک) که در کوبا در حال برگزاری است را اعلام کند.

روزنامه «گلوبو» برزیل ماه گذشته گزارش کرد که شهروندان کلمبیا، مکزیک، برزیل و دیگر کشورها، هدف عملیات گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا قرار گرفته‌اند و به صورت محرمانه تماس‌های تلفنی آنها مورد جاسوسی واقع شده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول