اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آثار شهدا؛ اسناد افتخار نظام اسلامی هستند

اسناد و آثار شهدا و ایثارگران یادآور حماسه‌ها و فداکاری‌ها و سند حقانیت و مظلومیت ملتی است که راست‌قامت ایستاد و بر این راه حق، استوار ماند.

آثار شهدا؛ اسناد افتخار نظام اسلامی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، نقش اسناد و مدارک در تبیین زوایای مبهم و غیر مکشوف حیات اجتماعی یک ملت در برهه‌های مختلف و مهم تاریخی به عنوان دستمایه‌های بکر و اصیل عرصه‌های تحقیق و پژوهش در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی و جامعه‌شناسی بر هیچ کس پوشیده نیست.

از چند سال پیش در راستای گردآوری و حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس یعنی آثار و اسناد شهدا به طور مکتوب، تصویری و صوتی در سطح کشور حرکات جدی‌تر و گام‌های مؤثرتری برداشته شده است.

در سال 90 ستاد یادواره شهدای شهرستان آبیک به صورت عملی فعالیت خود را با ریاست فرماندار شهرستان آبیک و دبیری فرمانده سپاه ناحیه این شهرستان آغاز کرد.

با تشکیل ستاد یادواره شهدای شهرستان آبیک، کمیته‌های مختلفی نظیر کمیته فرهنگی با مسئولیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته جمع‌آوری با مسئولیت سپاه، کمیته تدوین، نشر و تحقیق با مسئولیت آموزش و پرورش و کمیته یادمان‌ها با مسئولیت شهرداری و کمیته روابط عمومی با مسئولیت نماینده خبری صدا و سیما تشکیل و احکام مسئولان این کمیته‌ها صادر شد.

رضا اسفندیاری فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در این شهرستان می‌گوید: ستاد یادواره شهدا تنها در برگزاری یادواره‌های شهدا فعالیت ندارد بلکه گردآوری آثار و اسناد شهدا در اولویت کار این ستاد قرار دارد.

وی با اشاره به تعامل و همکاری مطلوب مسئولان کمیته‌های ستاد یادواره شهدای شهرستان آبیک می‌افزاید: ستاد یادواره شهدای شهرستان برگزاری یادواره‌‌های شهدا در موعد مقرر و در مناسبت‌های مختلف در سطح شهرستان را در دستور کار دارد تا علاوه بر بهترین بازدهی، بیشترین تأثیرات اعتقادی و سیاسی را در بین مردم ایجاد کند.

گردآوری اسناد شهدا با حضور 20 تیم

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک با ذکر اینکه 20 تیم سه تا چهار نفره گردآوری آثار و اسناد شهدای این شهرستان را بر عهده دارند، تصریح می‌کند: تاکنون از 241 شهید شهرستان آبیک، 15 پرونده از آثار و اسناد شهدای این شهرستان جمع‌آوری شده است.

اسفندیاری اضافه می‌کند: در صدد هستیم با قوت و قدرت بیشتر حضور تیم‌ها را برای گردآوری آثار و اسناد شهدا پررنگ‌تر کنیم گرچه خانواده‌های معظم شهدا بهترین همکاری را در گردآوری آثار شهدا دارند.

وی بیان می‌کند: از مردم شهرستان آبیک درخواست می‌کنیم که هرگونه اطلاعاتی در خصوص شهدا دارند به پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت بسیج مراجعه کرده و اطلاعات خود را ارائه دهند تا بتوانیم بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم تا تدوین و نشر مطلوبی از آثار شهدا داشته باشیم.

جمع‌آوری آثار و اسناد شهدا، گردآوری عکس شهدا، خاطرات مادران، پدران و خانواده‌ها و بستگان درجه یک شهدا و هر چیزی که در رابطه با شهدا باشد را شامل می‌شود که به طور مکتوب، صوتی و تصویری جمع‌آوری می‌شود.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک خاطرنشان می‌کند: پس از جمع‌آوری همه اسناد و آثار شهدای شهرستان آبیک و تکمیل پرونده‌ها، این آثار برای ارزیابی به استان قزوین ارسال می‌شود.

اسفندیاری ادامه می‌دهد: اگر پرونده‌ای مشکلی نداشته باشد برای تدوین، حفظ و نگهداری می‌شود ولی اگر پرونده ناقص باشد برای ترمیم نواقص به شهرستان بازگردانده می‌شود تا نواقص رفع و پرونده‌ها تکمیل شود.

وی اذعان می‌کند: پس از گردآوری آثار و اسناد شهدا و تدوین و نشر این آثار، در تعداد بالا آثار شهدا چاپ شده و در اختیار مردم شهرستان آبیک قرار می‌گیرد.

این مسئول گردآوری آثار شهدا و چاپ این آثار و در اختیار قرار دادن آن در بین مردم را سبب انتقال فرهنگ ایثار و شهادت عنوان و می‌افزاید: دفاع مقدس جزو تاریخ نظام اسلامی محسوب می‌شود که با گردآوری آثار شهدا هیچ‌گاه این تاریخ تحریف نمی‌شود و به عنوان الگویی برای جوانان مطرح خواهد بود.

لازم به ذکر است که مطالعه سرنوشت و زندگی شهدا به‌طور قطع در نوجوانان و جوانان تاثیر بسزایی خواهد گذاشت و با توجه به سایت‌های مختلف اینترنتی، ماهواره و تلفن همراه در ساده‌ترین شکل ممکن، نسل جوان را در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان مصون نگه می‌دارد که به برکت آثار خون شهدا، این تأثیرگذاری بر روح و روان جامعه به ویژه نسل نوجوان و جوان حاکم می‌شود.

ذکر این مطلب ضروری است که یکی از مهم‌ترین اقداماتی که از سوی ستاد یادواره شهدای شهرستان آبیک صورت گرفت، پیگیری تدفین دو شهید گمنام بود.

15 سال بود که مردم و مسئولان آبیک پیگیر تدفین شهدای گمنام در این شهرستان بودند تا اینکه 16 ماه پیش مسئولان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کشور برای مکان‌یابی به شهرستان آمدند.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک با بیان اینکه شش نقطه برای تدفین شهدای گمنام در شهر آبیک پیشنهاد شد، بیان می‌کند: بوستان مادر، جاده سلامت، تپه مجتمع ادارات، معدن سنگ سبز، حوزه مقاومت بسیج ثارالله و بوستان شهید رجایی از مکان‌ها پیشنهاد شده بود.

اسفندیاری اضافه می‌کند: با موافقت مسئولان حفظ و نشر آثار ارزش‌های دفاع مقدس کشور، بوستان شهید رجایی برای تدفین شهدای گمنام تعیین شد و در روز یک‌شنبه 25 فروردین ماه امسال مصادف با سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) با حضور پرشور مردم شهرستان آبیک پیکر دو شهید گمنام دفاع مقدس در بوستان شهید رجایی تشییع و تدفین شد.

لازم به ذکر است که چندی پیش طی جلسه‌ای در شهرستان آبیک احداث یادمان دو شهید گمنام به تصویب رسید که در حال حاضر کار مطالعات و طراحی آن در حال اجرا است و در آینده نزدیک عملیات اجرایی یادمان دو شهید گمنام در بوستان شهید رجایی آغاز می‌شود.

آغاز عملیات اجرای یادمان شهدای گمنام در آبیک

داداشی فرماندار شهرستان آبیک در خصوص یادمان دو شهید گمنام به خبرنگار فارس در آبیک اظهار می‌دارد: احداث یادمان جزو مصوبات شورای شهر است که بودجه لازم در این مورد در نظر گرفته شده است.

وی می‌افزاید: عملیات اجرایی یادمان شهدای گمنام طی چند روز آینده از سوی شهرداری آغاز می‌شود و امیدواریم که تا چند ماه آینده این پروژه به اتمام برسد و در دهه فجر شاهد افتتاح آن باشیم.

داداشی با ذکر اینکه امروزه بسیاری از کشورهای دنیا برای خود تاریخ‌سازی می‌کنند، اظهار می‌کند: دفاع مقدس تاریخی است که واقعیت دارد و نشانگر حس اسلام‌دوستی و وطن‌پرستی است.

وی ادامه می‌دهد: با گردآوری آثار و اسناد شهدا، آیندگان خواهند فهمید که رزمندگان اسلام با نثار خون پاکشان چه زحماتی برای اسلام و انقلاب کشیده‌اند.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: مستندسازی آثار شهدا به صورت مکتوب و مصور خدمت بسیار بزرگی به جامعه و آینده نظام است.

فرماندار شهرستان آبیک تصریح می‌کند: گردآوری آثار شهدا قطعا برترین الگو برای نوجوانان و جوانان جامعه خواهد بود چراکه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تأثیر انکار ناپذیر دارد.

داداشی بیان می‌کند: مستندسازی آثار و اسناد شهدا از جمله کارهای فرهنگی است که در دراز مدت تأثیر خود را نشان داده و بازتاب مثبت خود را خواهد داشت.

وی اضافه می‌کند: شاید ارزش کار گردآوری اسناد شهدا در حال حاضر زیاد مشخص نباشد ولی در آینده آثار فرهنگی خود را بر جای می‌گذارد.

در آیات قرآن کریم در خصوص مقام والای شهید و شهادت اشارات فراوانی شده است که می‌توان به برخورداری شهدا از رحمت الهی و اخذ جایگاه کمال، بهره‌مند شدن شهدا از حیات و روزی‌های معنوی و بهره بردن شهدا از فراوانی نعمت‌ها و حیات جاویدان اشاره کرد.

با توجه به اینکه اقتدار، عزت، سربلندی، امنیت، آرامش و پیشرفت موجود در کشور را از خون شهدا و ایثارگری‌ها، فداکاری‌ها و رشادت‌های جانبازان، و ایثارگران داریم، مطلوب است که ادامه‌دهنده راه شهدا باشیم و عکس شهدا عمل نکنیم که در سرای باقی شرمنده‌شان خواهیم بود.

امید که با تسریع در گردآوری آثار و اسناد شهدای شهرستان آبیک، با تدوین و نشر و چاپ کتاب آثار شهدا، مردم شهرستان آبیک به ویژه جوانان بیشتر با شهدا آشنا شده و شهدا را الگوی زندگی فردی و اجتماعی خود قرار دهند.

انتهای پیام/77006/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول