اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تجلیل شهرداری از پاکبانان و باغبانان قمی

همایش سپاس از پاکبان به منظور تجلیل از تلاش‌های پاکبانان و باغبانان به همت شهرداری قم برگزار شد.

تجلیل شهرداری از پاکبانان و باغبانان قمی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در این همایش که عصر امروز برگزار شد مسئولان عالی‌رتبه استان و شهر قم از جمله کرم‌رضا پیریایی استاندار و معاونان وی، محمد دلبری شهردار و معاونان وی، اسماعیل زارعی کوشا فرماندار قم و جمعی از مدیران شهری قم حضور داشتند.

مهدی اصفهانیان مقدم، معاون خدمات شهری شهرداری قم نخستین سخنران این همایش بود. وی تقدیر از تلاش‌های شبانه‌روزی پاکبانان و باغبانان را هدف اصلی این همایش دانست و اظهار کرد: این افراد در حقیقت مهمترین و گران‌بهاترین سرمایه زندگی خود را صرف خدمت به شهر کریمه اهل بیت(س) می‌کنند.

خانواده 3400 نفری پاکبانان قمی وظیفه حساسی بر عهده دارند

وی افزود: قم ام‌القرای جهان تشیع است و خدمت در این شهر جزو افتخارات مسئولان و مدیران و نیز پاکبانان و باغبانان شهرداری محسوب می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه به تاکید رهبر معظم انقلاب خدمت به شهر قم خدمت به آبروی نظام تلقی می‌شود خاطرنشان کرد: اینکه فردی این شایستگی را پیدا کند و در قم مشغول به خدمت‌رسانی شود اهمیت فراوانی دارد.

وی ادامه داد: بیش از 3 هزار و 400 نفر خانواده بزرگ پاکبانان و باغبانان قم را تشکیل می‌دهند و تلاش همین افراد سبب شده است که شهروندان و زائران کریمه اهل بیت(س) از وضعیت نظافت شهر احساس رضایت داشته باشند.

اصفهانیان‌مقدم با تاکید بر تعامل و همکاری بیشتر برای کسب رضایت‌مندی بیشتر مردم و زائران عنوان داشت: باید سطح کیفی و کمی خدمات را در قم ارتقا دهیم.

مردم پاکبانان و کار آنها را گرامی بدارند

در ادامه حجت‌الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه اگر پاکبانان تنها یک روز کار نکنند آنگاه مردم اهمیت بالای کارشان را درک خواهند کرد گفت: پاکبانان در سراسر کشور مشغول خدمت‌رسانی هستند اما خدمت در قم لیاقت دیگری می‌خواهد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی افزود: روایات فراوانی در مورد اهمیت پاکیزگی و فعالیت کسانی که این کار را انجام می‌دهند وجود دارد؛ حضرت محمد(ص) هم در روایتی فرموده‌اند که «لازم است هر انسانی در هر روز صدقه‌ای بپردازد» وقتی از ایشان سوال شد که چگونه این امر امکان‌پذیر است و ایشان جواب دادند «حتی اگر مانعی از روی زمین بردارید صدقه داده‌اید» بر این اساس پاکبانان هر روز در حال پرداخت صدقه هستند.

وی با اشاره به اقدام امام سجاد(ع) در برداشتن کلوخی از روی زمین عنوان داشت: ایشان فرمودند شاید همین کار انسانی را به بهشت برساند؛ هیچ کاری را نباید ناچیز به حساب آورد.

رفیعی با بیان اینکه در حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) آمده است که تمیز کردن معابر شهر به اندازه قرائت 400 آیه قرآن ثواب دارد گفت: پاکبانان با تلاش شبانه‌روزی خود در حال کسب روزی حلال هستند اما باید باز هم مراقب باشند و متناسب با حقوقی که می‌گیرند فعالیت کنند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر بهره بردن از همه لحظات زندگی برای قرب به خداوند خاطرنشان کرد: پاکبانان همانطور که جارو در دست گرفته‌اند و خیابان‌ها را تمیز می‌کنند می‌توانند ذکر و یاد خدا را هم بگویند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها مساجدی وجود دارند بنابراین شایسته است پاکبانان به عنوان فردی مسلمان هر کجا که هستند اگر صدای اذان را شنیدند وضو بگیرند و به نماز بایستند؛ نماز اول وقت تاثیرات فراوانی بر زندگی انسان دارد.

رفیعی با تاکید بر پیروی از سیره اهل بیت(ع) بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) و سایر ائمه اطهار(ع) کارهایی را انجام می‌دادند که امروز شاید به نظر برخی از ما مناسب نباشد؛ حضرع علی(ع) روزی نزد حضرت محمد(ص) بودند و هنگام صرف غذا که شد به بیرون از خانه رفتند و باغی را آبیاری کردند و در ازای آن مقداری خرما گرفتند و به نزد رسول‌الله(ص) نهادند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گفت: به دلیل اینکه پاکبانان به صورت مداوم در کوچه و خیابان به سر می‌برند باید تقوای بیشتری داشته باشند و دست، پا و چشم و گوش آنها مورد کنترل باشد.

وی بر تکریم پاکبانان از سوی مردم تاکید کرد و افزود: یکی دیگر از نکاتی که باید همواره مد نظر همگان قرار داشته باشد پاکی قلب و جان در کنار پاکی ظاهری و خانه‌ها و خیابان‌هاست.

پیشنهاد نامگذاری 16 اسفند به نام پاکبان به ریاست جمهوری

محمد دلبری شهردار قم سخنران بعدی این همایش بود. وی خدمت در قم را افتخاری برای همه افراد دانست و اظهار کرد: در روایات اسلامی آمده است که قم حرم اهل بیت(ع) است و پاکبانان هم با خدمت در این شهر برای خود افتخار و اجر معنوی کسب می‌کنند.

وی افزود: پاکبانانی که در شب مشغول تمیز کردن خیابان‌ها هستند ثواب بیشتری دارند و دعایشان هم به درگاه الهی مستجاب‌تر خواهد بود.

شهردار قم با اشاره به دین‌داری پاکبانان قمی عنوان داشت: بارها دیده‌ام که پاکبانان در مساجد حاضر می‌شوند و نماز اول وقت می‌خوانند یا اینکه در هنگام اذان بر روی چمن بوستان‌ها یا حتی در خیابان به نماز ایستاده‌اند.

وی ادامه داد: طی درخواستی از رئیس جمهور خواسته‌ایم که 16 اسفند به نام روز پاکبان نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شود و امیدواریم این کار به همت استان قم به سرانجام برسد.

دلبری به ورود سالانه 20 میلیون زائر به شهر قم اشاره کرد و گفت: زائران حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران در طول هفته به قم مسافرت می‌کنند و همین امر سبب می‌شود کار پاکبانان و مجموعه خدمات شهری اهمیت بیشتری داشته باشد.

شهردار قم تصریح کرد: هر چند قم دارای زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های بسیار گرم است اما این امر هیچ تاثیری بر روی کار پاکبانان ندارد و این مسئله موجب افتخار شهرداری قم است.

وی از همکاری خوب اعضای شورای شهر با مجموعه مدیریت شهری قم تقدیر کرد و گفت: نامگذاری یکی از میادین شهر به نام پاکبان از برنامه‌هایی است که امیدواریم شورای چهارم نسبت به آن همکاری لازم را داشته باشد.

دلبری افزود: پیمانکاران شهرداری قم باید کفش و لباس مناسب برای پاکبانان فراهم کنند و اگر یکی از این افراد خبر از نگرفتن حقوق بدهد قرارداد آن پیمانکار به صورت یک طرفه فسخ خواهد شد.

رونمایی از تمبر یادبود پاکبان

در ادامه با حضور استاندار، فرماندار، شهردار، مدیرکل پست و سایر مدیران استان قم از تمبر یادبود پاکبان رونمایی شد.

گفتنی است در این همایش برنامه‌های شادی با حضور بازیگران و هنرمندان کشور مانند رضا رویگری، سیاوش مفیدی و چنگیز حبیبیان اجرا شد.

انتهای پیام/78004/ک40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول