اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گوی فارس با مدیرعامل جمعیت هلال احمر اردبیل مطرح شد

ناگفته‌های زلزله اهر / زلزله‌زدگان ‌ارسباران تنها نماندند / احساس نشاط و شادمانی دارم

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل مقابله با شایعات و استفاده از تجربیات زلزله اردبیل و تعامل مثبت بین مسئولا‌ن را از نقاط قوت امدادرسانی در زلزله 21 مرداد اهر اعلام می‌کند و می‌گوید: در تحقق هر خانواده یک امدادگر باید تیم‌های امداد روستایی را در مناطق روستایی تقویت کنیم.

ناگفته‌های زلزله اهر / زلزله‌زدگان ‌ارسباران تنها نماندند / احساس نشاط و شادمانی دارم

به گزارش خبرگزاری فارس از اهر، بهرام غیبی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل متولد 1349 فوق لیسانس مدیریت و دارای 21 سال سابقه اجرایی در پست‌های مختلف جمعیت هلال احمر است که علاوه بر حضور در امداد و نجات حوادث مختلف در کشور سابقه حضور در امدادرسانی خارج کشور را در سابقه امدادی خود دارد.

در این مصاحبه پای صحبت این امدادگر تلاشگر نشسته‌ایم که فرماندهی امداد و نجات منطقه اهر در زلزله 21 مرداد 1391 را به عهده داشت و از او خواسته‌ایم تا در مصاحبه طبق هماهنگی قبلی به اتفاق رئیس جمعیت هلال احمر اهر که قرار مصاحبه در دفتر ستاد جمعیت در مشکین‌شهر گذاشته بودیم به سئوالات ما پاسخ دهد.

از نخستین ساعات زلزله اهر برای ما توضیح دهید؟

به هنگام وقوع این حادثه در دفتر خود مشغول امور روزمره خود بودم که زلزله تقریبا قوی را در شهر اردبیل احساس کردیم با اتاق بحران سازمان تماس گرفتم، اعلام کردند که زلزله در آذربایجان‌شرقی و منطقه اهر است.

بلافاصله ضمن تماس با مسئول جمعیت هلال احمر مشگین‌شهر اعلام کردیم که نخستین اکیپ خود را به آخرین روستای همسایه با اهر اعزام کردیم تا از وضعیت این مناطق اطلاع‌رسانی شود که اکیپ ضمن حضور در منطقه اطلاع یافتند که زلزله در شهرستان اهر اتفاق افتاده است.

وی افزود: نخستین اکیپ امداد و نجات مربوط به مشگین‌شهر بود که به منطقه زلزله‌زده اعزام شد و پس از 55 دقیقه از وقوع زلزله نخستین اکیپ به بیمارستان اهر رسید و وضعیت وخیم بیمارستان و آسیب دیدگان را اعلام کرد. بلافاصله به تمام نیروها و اکیپ امدادی سراسر استان آماده‌باش برای حضور در اهر را اعلام کردیم و 15 تیم با آمبولانس و تجهیزات ویژه در کمترین زمان ممکن به شهرستان اهر اعزام شدند و همزمان با هلال احمر اورژانس استان اردبیل نیز با اعزام اکیپ‌های درمانی مجروحان به مراکز درمانی و بیمارستانی منتقل شدند.

غیبی ادامه داد: تدبیری اندیشیده شد که نخستین محموله‌های امدادی انبار هلال ‌احمر مشکین‌شهر در عرض کمتر از نیم ساعت بارگیری شود و نخستین محموله به طرف اهر و مناطق زلزله‌زده حمل و در ادامه به تمام مراکز جمعیت استان اعلام شد که تمام امکانات انبارهای استان اردبیل در قالب هفت کامیون در نخستین ساعات بارگیری و به شهرستان حمل شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل گفت: این موارد بدون درنگ و اجازه از مسئول رده بالا این امکانات به شهر اهر منتقل شد و در ساعت 8 همه موجودی انبارهای استان اردبیل رسید بعد از 45 دقیقه از حضور اینجانب، دکتر فقیه مدیرعامل محترم جمعیت هلال احمر استان با من تماس گرفتند و اعلام کردند در شهرستان اهر زلزله شده زود خودتان را به آنجا برسانید که در جواب عرض کردم الان در اهر هستیم و از حضور به موقع خیلی خوشحال شدند که حقیر را در آن لحظه به عنوان فرمانده امداد و نجات شهرستان اهر منصوب کردند.

وی اظهار کرد: در شهرستان اهر با تدبیر ویژه فرماندار پرتلاش شهرستان نخستین جلسه شورای مدیریت بحران تشکیل و مصوبات لازم برای تسریع در امدادرسانی و تصمیمات ضروری گرفته شد و با تعامل و همکاری بین‌بخشی و حضور به موقع امدادگران تمام مجروحان و مصدومان و فوت شده‌ها از زیر آوارها بیرون آورده شدند و عملیات اسکان اضطراری انجام و بیش از 80 عدد چادر در محل‌های مناسب نصب شد.

وی تصریح کرد: از صبح روز دوم زلزله 21 مرداد اقدام به لکه‌گیری در روستاهای زلزله‌زده کردیم و تقریباً در تمام روستاهای زلزله‌زده چادر نصب شد و سبد غذایی، نایلون، حبوبات و لوازم پخت و پز توزیع شد و احشام که در زیر آوار مانده و سقط شده بودند از داخل آوار بیرون کشیده و دفن شدند و در سطح شهر اهر محله به محله در فضای باز مدارس، استادیوم، محوطه ادارات و پارک‌ها چادرهای گروهی با امکانات مورد نیاز نصب شد.

الحمدالله با تعامل و همکاری و همراهی سایر ادارات و نهادها و خیران و مردم مواردی که به عهده هلال احمر بود به نحو شایسته انجام شد.

در آستانه سالگرد زلزله 21 مرداد که ضمن شرکت در ضیافت افطاری مناطق زلزله‌زده و توزیع بسته‌های غذایی ویژه رمضان در روستای ملالار حضور پیدا کردید چه احساسی داشتید؟

احساس نشاط و شادمانی دارم وقتی می‌بینم اهالی خونگرم و با احساس روستایی در خانه‌های جدید ساخته شده و امکانات مناسب در خانه و کاشانه خود اسکان یافته و دارای روحیه عالی و شاداب هستند. احساس غرور می‌کنم که به عنوان یک خدمتگزار کوچک سهمی در این تلاش‌ها داشته‌ام و این امکانات و ساخت و سازها و آماده شدن اماکن مسکونی و اداری و زیرساخت‌ها در کمترین زمان بزرگ‌ترین افتخار برای نظام اسلامی است وقتی اهالی روستا می‌گفتند ما از دولت و نظام و دست‌اندرکاران هلال احمر راضی هستیم در این یک سال ما را تنها نگذاشتند، از صمیم قلب خوشحال می‌شوم.

نقاط قوت در امر امدادرسانی شهرستان اهر را در چه می‌بینید؟

1- تعامل مثبت بین مسئولان و دست‌اندرکاران

2- مدیریت شایسته فرماندار اهر به عنوان رئیس شورای مدیریت بحران در هماهنگی بین اعضای کارگروه‌ها

3- استفاده از تجربه زلزله اردبیل در زلزله اهر

4- مقابله با شایعات

5- حضور به موقع نیروهای امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده

6- وجود امکانات و تجهیزات پیشرفته امدادی نسبت به زلزله اردبیل

سخن آخر

به عنوان یک خادم در حوزه امدادی وظیفه انسانی و اداری حکم می‌کند که همیشه در فکر نجات انسان‌ها و تسکین آلام آسیب دیدگان از حوادث مختلف باشیم.

دوم اینکه برای من در این زلزله ثابت شد در هر کجای شهر و روستایی که مردم آشنایی با مسائل امداد و نجات دارند در آن روستا کمترین تلفات انسانی بوده و به همین علت به شورای مدیریت بحران توصیه می‌کنم که در تحقق هر خانواده یک امدادگر باید تیم‌های امداد روستایی را در مناطق روستایی تقویت کنیم.

انتهای پیام/60001/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول